První etapa rekonstrukce železničního uzlu Břeclav dokončena
Rubrika: 2010
Slavnostně ukončena dnes byla první část náročné rekonstrukce železničního uzlu Břeclav. Ten je pro železniční síť České republiky strategicky důležitý, protože jím prochází I. a II. tranzitní železniční koridor. Zároveň se jedná o hraniční přechodovou stanici do Rakouska a na Slovensko. Investorem projektu „Rekonstrukce železničního uzlu Břeclav, I. stavba“, byla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), státní organizace.
Generální ředitel SŽDC Ing. Jan Komárek při dnešní slavnostní příležitosti uvedl: Železniční uzel Břeclav spojuje hned pět středoevropských metropolí – Berlín, Prahu, Bratislavu, Vídeň a Varšavu. Nyní je Břeclav propojená s již dříve dokončenými stavbami, a to: Břeclav – státní hranice s Rakouskem, Břeclav – státní hranice se Slovenskem, Břeclav – Vranovice a Břeclav – Hodonín. Podařilo se také zrychlit průjezd vlaků Břeclaví v oblasti přednádraží a severního zhlaví z původních 80 až na 130 kilometrů v hodině.“
Kromě zvýšení rychlosti je zajištěna prostorová průchodnost podle evropské normy UIC-GC a přechodnost traťové třídy D4 (nápravový tlak 22,5 t). Odpovídajícího komfortu se dočkali také cestující. V železniční stanici Břeclav byla tři nástupiště rekonstruována a čtyři nově vybudována, všechna s výškou nástupištní hrany 550 milimetrů nad temenem kolejnice pro pohodlnější nástup a výstup. Zcela nové je ostrovní nástupiště místo koleje číslo 12 a jazykové nástupiště v místě koleje číslo 9. Ostrovní nástupiště mezi kolejemi číslo 2 a 6 bylo rozšířeno. „Přístup na nástupiště umožňuje zrekonstruovaný a prodloužený podchod, samozřejmostí jsou také výtahy a nechybí ani moderní informační a navigační systém,“ řekl dnes Ing. Michal Štefl, předseda představenstva a generální ředitel OHL ŽS, a.s.
Modernizací prošlo také celé jižní zhlaví stanice včetně pětikolejného mostu přes řeku Dyji v kilometru 82,467. (Rekonstrukce středního zhlaví proběhne v rámci následné etapy, tj. 2. etapy rekonstrukce.)
Investiční náklady na realizaci byly 2,419 mld. korun, finanční prostředky poskytl Státní fond dopravní infrastruktury. Současně bylo zažádáno o spolufinancování tohoto projektu Evropskou unií v rámci Operačního programu Doprava, kdy plánovaný příspěvek z Fondu soudržnosti představuje cca 1,9 miliardy korun. Žádost o poskytnutí dotace byla Ministerstvem dopravy ČR schválena v srpnu 2008 a nyní probíhá schvalovací proces na úrovni Evropské komise.
Zhotovitelem stavby je Sdružení „Břeclavský uzel“, jehož členy jsou akciové společnosti OHL ŽS (vedoucí účastník sdružení), Skanska a EUROVIA CS. Stavba byla zahájena 10. října 2007 a dokončena v dubnu 2010.
Investor: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace
Zhotovitel: Sdružení „Břeclavský uzel“, jehož členy jsou OHL ŽS, a.s. (vedoucí účastník sdružení), Skanska a.s. a EUROVIA CS, a.s.
Projektant: SUDOP BRNO, spol. s r.o.
Zahájení stavby: 10/2007
Ukončení stavby: 4/2010
Kapacitní údaje stavby
Železniční svršek
- rekonstrukce novým svrškem UIC60 - 17.312
- rekonstrukce novým svrškem S49 - 2.117 m
Výhybky
- počet nových výhybek UIC60 - 36
- počet nových výhybek S49 - 13
- počet regenerovaných výhybek - 9
Délka rekonstruovaných a nových nástupištních hran - 3.236 m
Rekonstrukce železničních mostů - 4
Rekonstrukce podchodů - 1
Rekonstrukce propustků - 4
Nové trafostanice - 8
Rekonstrukce rozvoden - 1
Elektrická předtápěcí zařízení – stojany - 10
Nové rozvody 22kV (drážní) - 2.200 m
Nové rozvody nízké napětí - 15.500 m
Trakční vedení
- nové - 41,7 km
- rekonstrukce - 37,7 km
Sdělovací zařízení
Kabelové trasy – volně uložené - 4.648 m
Kabelové trasy v kabelovou - 1.600 m
Rozhlasová ústředna - 1
Zabezpečovací zařízení
Úpravy stávajícího reléového zabezpečovací zařízení - 54
Úpravy stávajícího traťového zabezpečovací zařízení - 3,35 km