KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    První část soukromé silnice R1 na Slovensku asi otevřou později

První část soukromé silnice R1 na Slovensku asi otevřou později

Publikováno: 10.5.2011, Aktualizováno: 16.5.2011 14:41
Rubrika: 2011

První část rychlostní silnice spojující západoslovenskou Nitru s Banskou Bystricí, kterou buduje za vlastní peníze soukromý investor, motoristé zřejmě nebudou moci využívat koncem července, ale až o dva měsíce později. O odklad požádala společnost Granvia, která výstavbu zabezpečuje, informoval portál eTrend.sk. Většina chybějících úseků důležitého tranzitního tahu z metropole na střední Slovensko tak bude otevřena až na podzim.

"Koncesionář si v březnu tohoto roku uplatnil požadavek na liberační událost, kde z důvodu nepříznivého počasí a následných záplav nastane posun termínu předčasného užívání třetího úseku PPP balíku o dva měsíce. Tento požadavek už schválil nezávislý dozor," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Krajčovič. Stát však zatím nároky soukromé firmy neuznal. Není proto jasné, zda spor urovnají kompromisní dohodou anebo až v arbitráži, připomenul portál. Granvia se ke svému požadavku podrobněji nevyjádřila.

Asi 50 kilometrů rychlostní silnice R1 se staví v rámci takzvaného PPP projektu (projektu veřejně-soukromého partnerství). Rozdělené jsou na čtyři úseky, jako první se měla otevřít v létě asi 14kilometrová část, následovat ji měly koncem září další dvě. Až v příštím roce se má ukončit výstavba obchvatu Banské Bystrice, čímž Granvia završí dohodnuté práce na silnici.

Smlouvu s investorem podepsala ještě předchozí vláda. První PPP projekt na dokončení silniční sítě na Slovensku měly následovat další dva, současný kabinet se však rozhodl tento způsob výstavby kvůli finanční náročnosti nevyužívat. Stát bude Granvii stavbu díla a jeho údržbu 30 let splácet. Roční platba představuje 125,32 milionu eur (tři miliardy Kč) suma se bude upravovat podle výše úroků na mezinárodních trzích. Celkem tak Slovensko zaplatí zhruba 3,8 miliardy eur (téměř 92 miliard Kč), z toho samotná výstavba silnice vyjde asi na 915 milionů eur (asi 22 miliard korun).

Výše splátek bude záviset také na dodržení termínů investorem. Pokud tedy stát neuzná důvody pozdějšího odevzdání prvního úseku, soukromé firmě uhradí méně. Ministerstvo zatím nechtělo zveřejnit, o kolik by se mohly splátky snížit.

Granvia podle portálu od státu žádá i další kompenzace ve výši několika milionů eur, důvodem jsou náklady na bankovní garance. Společnost už před časem získala jako náhradu přes deset milionů eur (více než 240 milionů Kč), protože při výstavbě objevila archeologické naleziště nebo smetiště.

Slovensko chce v dalších letech při stavbě dálnic využívat hlavně peníze ze státního rozpočtu a Evropské unie. Dokončit by se měla zejména dálnice D1 z Bratislavy přes Žilinu až do východoslovenských Košic, ve větším rozsahu se však současné vládě zatím výstavbu nepodařilo rozběhnout.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (52x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Alternativní koncept vysokorychlostních tratí v České republiceAlternativní koncept vysokorychlostních tratí v České republice (27x)
Provoz vyššími a vysokými rychlostmi je předpokladem konkurenceschopnosti evropské železniční dopravy a zárukou trvale u...
16. ročník sympozia MOSTY 2011 – tradice spojená s inovací16. ročník sympozia MOSTY 2011 – tradice spojená s inovací (25x)
16. mezinárodní sympozium MOSTY 2011 probíhalo ve dnech 14. a 15. dubna 2011 v rámci 16. mezinárodního stavebního veletr...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice