KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2015    Protinámrazové a protismykové úpravy vozovek

Protinámrazové a protismykové úpravy vozovek

Publikováno: 19.10.2015
Rubrika: 2015

Společnost Značky Morava a. s. se věnuje inovacím ve všech oblastech svého působení. Reagujeme na aktuální problematická témata z oblasti bezpečnosti dopravy. Jedním z takových frekventovaných témat posledních let jsou nevyhovující protismykové vlastnosti povrchu komunikací. Současný stav je na mnohých úsecích havarijní. Ať za to může opotřebovanost, nekvalita nebo specifické podmínky, jako jsou např. v tunelech, je zapotřebí hledat řešení. Možností, jak protismykové vlastnosti zlepšit, je několik. Značky Morava a. s. nabízí technologie pro všechny specifické požadavky. Jsme schopni nabídnout technologii PEEL JET (která využívá síly vodního paprsku), nabídnout drsnění pomocí brokování i aplikace povrchových úprav vozovek.

Opotřebovanost vozovek je mnohdy zjevná už na první pohled. Průkazná statistika problémy jen podtrhuje. Ztrácí se mikrostruktura zajišťující ostrost povrchu a ztratila se makrostruktura, která definuje drenážní vlastnosti vozovky. Z policejních statistik jasně vyplývá, že 30 – 40 % dopravních nehod se stane na 3 % celkové délky naši silniční sítě. Z dlouhodobých průzkumů prováděných např. Ústavem pozemních komunikací při VUT v Brně je zjevné, že nehodovost na opotřebovaných místech silnice je téměř pětkrát vyšší než na bezproblémových místech.

FROST GRIP
Nejnovějším výstupem vlastního vývoje společnosti Značky Morava a. s. je čerstvě patentovaný protinámrazový a protismykový systém FROST GRIP. Systém, jehož primární funkcí je eliminace vlivu ledových jevů na bezpečnost provozu. FROST GRIP je primárně určen zejména na vozovky na mostech, nájezdových a sjezdových rampách křižovatek či úseky v okolí vodních toků. Tedy na specifická místa, která mají odlišnou tepelnou akumulaci a vodivost oproti přiléhajícímu zemnímu tělesu a vlivem proudícího vzduchu pod konstrukcí i vlivem odpařování vzdušné vlhkosti z konstrukce jsou chladnější a je zde vyšší pravděpodobnost vzniku námraz než v okolí.

FROST GRIP je povrchová úprava vozovky vytvářející ostrou makrostrukturu povrchu díky optimální frakci drceného žulového abraziva přilnutého k povrchu pomocí kvalitní dvousložkové reakční modifikované pryskyřice s tahovou přilnavostí (ČSN EN ISO 4624) větší než 2,3 MPa. Doposud byly provedeny úpravy na dvou mostech v Moravskoslezském kraji. Na silnici I/11 v obci Ropice a na téže silnici v Ostravě na ul. Rudná.

Povrch vozovky se systémem FROST GRIP vytváří časovou prodlevu pro provedení zimní údržby. Díky hlubší makrostruktuře se opožďuje vznik námrazy i vznik náledí. FROST GRIP zvyšuje drsnost povrchu nad standardně požadovanou hodnotu Fp ≥ 0,6 a tím snižuje nebezpečí smyku při vznikajícím náledí. Vytvořením makrostruktury v rozsahu 0,3 – 4 mm snižuje riziko smyku vozidla nejen při namrzání, ale i za mokra, kdy dochází k lepšímu odvodu vody mezi komunikací a pneumatikou než na neošetřené vozovce.

Zlepšením makrostruktury povrchu tak způsobujeme nesourodost námrazy. Vznikající námraza je zároveň méně konzistentní nežli na hladkém povrchu a projíždějícími vozidly je díky ostrosti struktury lépe narušována. FROSTGRIP omezuje množství a hustotu vodní mlhy vznikající za vlhka, a také vznik aquaplaningu.

Pro zajištění kvalitního přilnutí systému předchází aplikaci vždy ošetření povrchu systémem PEEL JET. Podklad se hloubkově vyčistí, zdrsní a homogenizuje, a to nedestruktivně. Technologie PEEL JET využívá k zdrsnění energii vodního paprsku se širokým záběrem stroje pro optimální homogenizaci struktury povrchu. Tato technologie umožňuje operátorovi při práci precizně přizpůsobit pracovní parametry stroje kvalitě povrchu. Zjevnou výhodou této technologie je velký počet vysokotlakých trysek a jejich rozmístění. Trysky jsou hustě rozmístěny na rotujícím kotouči namísto rotujících lišt s malým počtem trysek. Zásadní je také šíře pracovního záběru stroje až 2,2 m, která zajišťuje nejen produktivitu práce, ale právě výše zmiňovanou homogenitu povrchu. Trajektorie pohybu kotouče s tryskami nad vozovkou je navíc jedním z nastavitelných parametrů. Dráha kotouče se může vzájemně přerývat o volitelnou hodnotu, což má vliv zejména na intenzitu zdrsnění. Pro přípravu podkladu je využíván pracovní tlak v tryskách 1 500 – 2 500 bar.

Po provedení případné penetrace (na betonových vozovkách) se pokládá pojivo s abrazivem. Vytvořená struktura má střední hloubku makrostruktury zjištěnou odměrnou metodou (ČSN EN 13036-1) větší než 2 mm a hodnotu součinitele tření zjištěnou kyvadlem (ČSN EN 13036-4) PTV 85 a více za sucha a PTV 70 a více za mokra.

Kompletně provedená úprava FROST GRIP navíc i opticky upozorňuje řidiče na nebezpečí možnosti vzniku námrazy. Systém FROST GRIP se aplikuje v modré barvě, která je již zakotvena v dopravním značení upozorňujícím na možné nebezpečí – modré dopravní knoflíky, modré směrové sloupky, modré odrazky ve svodidlech. Optické plošné upozornění v modré barvě je mnohonásobně účinnější. Systém FROST GRIP je navíc vždy doplněn symbolem A24 náledí přímo před plochou ošetřené vozovky.

TYREGRIP
TYREGRIP je obchodní označení nejstálejší a nejkvalitnější bezpečnostní protismykové úpravy na trhu (BPÚ). Jeho aplikací na komunikacích zvyšujeme hodnotu součinitele tření na nebezpečných úsecích. Díky použití modifikované epoxidové pryskyřice (jako pojiva) a kvalitní žuly (jako zdrsňujícího kamene) je naše úprava odolnější, než běžně dodávané materiály. Protismykový systém je schopen odolávat velkému dopravnímu zatížení. Systém TYREGRIP plně splňuje a v mnoha parametrech překračuje požadavky TP 213. 

BPÚ přispívá ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu snížením počtu dopravních nehod a zklidňuje dopravu na místních komunikacích. Je vhodná na místech se zvýšenou frekvencí chodců, jako jsou okolí škol. Společnost Značky Morava a. s. doposud aplikovala více než 100 tis. m2 tohoto systému.

Kromě základní funkce úpravy – zvýšení drsnosti a tím zkrácení brzdné dráhy, zlepšuje stabilitu vozidel v nebezpečných úsecích a opticky na tyto úseky upozorňuje. Zvyšujeme adhezi kol při styku s vozovkou a tím zvyšujeme bezpečnost silničního provozu. TYREGRIP je barevně nejstálejším systémem. Požadovaný optický efekt zvýraznění nebezpečných úseků je tak nejdelší. Samozřejmostí je i barevná variabilnost systému.

Příkladným využitím zkrácení brzdné dráhy je aplikace před přechody pro chodce, před příjezdy ke kruhovým křižovatkám, nebezpečným křižovatkám, před zastávky MHD apod. Příkladným využitím zlepšení příčné stability je aplikace v nebezpečných zatáčkách nebo na sjezdových rampách.

ZLEPŠOVÁNÍ PROTISMYKOVÝCH VLASTNOSTÍ
Ke zlepšování protismykových vlastností vozovek bez aplikace povrchových úprav využíváme zmiňovaný systém PEEL JET a případně systém brokování pomocí ocelových kuliček. PEEL JET je technologie, která dokáže při vhodném nastavení částečně obnovit makrostrukturu a plně obnovit mikrostrukturu. Dokáže zlepšit hodnocení protismykových vlastností vozovky až o 4 stupně. Jde o technologii, která nedevastuje spáry CBK a minimalizuje nebezpečí způsobení koroze povrchu. Jde o technologii, která je nejefektivnější, což potvrzují dlouhodobá sledování povrchů vozovek v tunelech po ošetření.

Při srovnání s destruktivními metodami je na straně zdrsňování vodním paprskem zejména šetrnost k povrchu vozovky, čistý a ekologický provoz, bezprašnost, nízká úroveň hlučnosti, celkový komfort při provádění prací a její rychlost. Neopomenutelným argumentem je minimalizace uzávěr na komunikacích. Nevyužívají se žádná abraziva ani aditiva, jen voda.

Oproti jiným technologiím vodní paprsek využívá několik zjevných výhod, které umožňují operátorovi při práci precizně přizpůsobit postup prací kvalitě povrchu i požadavkům. Zjevnou výhodou je velký počet vysokotlakých trysek a jejich rozmístění. Až 84 trysek několika průměrů je hustě rozmístěno na rotujícím kotouči oproti rotujícím lištám s malým počtem trysek u jiných technologií. Zásadní je také šíře pracovního záběru stroje, která je až 2,2 m. Zajišťuje nejen produktivitu práce, ale také homogenizaci povrchu a následné měření součinitele tření Fp vykazující minimální rozptyl.

Společnost Značky Morava a. s. se bude i nadále vývoji v problematice zlepšování protismykových vlastností vozovky zabývat a spolupracovat jak se správci komunikací, tak i s policií a výzkumnými institucemi.

Více informací na: www.znackymorava.cz 

Road Pavement Adjustment Preventing from the Frost and Skidding Conditions
The Company Značky Morava a. s. deals with the innovations in all the areas of their expertise. We respond to the current issues of the traffic safety, the frequent inconvenient anti-skidding properties of road pavements being one of them over the last years. The current state of numerous sections is inconvenient. Be it due to the worn-out roads, inconvenience or specific conditions like the one, for instance, in tunnels, it is vital to find solutions. There are several options how to enhance the anti-skidding road characteristics. Značky Moravia a. s. offer the technologies convenient for all specific requirements. We can offer you the technology PEEL JET that employs the power of a water beam, the unsmoothing of the road pavement by means of pelleting and also the application of pavement surface adjustments.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Most na silnici I/11v obci Ropice s aplikovanou úpravou FROST GRIPPEEL JET využívá jen síly vodního paprsku. Detail na kotouč s tryskami.Makrostruktura úpravy FROST GRIPNehodový úsek ošetřený systémem TYREGRIP. Zvýšení boční stability vozidla.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Protinámrazové a protismykové úpravy vozovekProtinámrazové a protismykové úpravy vozovek (27x)
Společnost Značky Morava a. s. se věnuje inovacím ve všech oblastech svého působení. Reagujeme na aktuální problematická...
„Hledáme, jak utratit miliardu EUR“„Hledáme, jak utratit miliardu EUR“ (26x)
říká jen v lehké nadsázce Ing. Mojmír Nejezchleb. S náměstkem generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy jsme se ba...
Malá vodní elektrárna Štětí je ojedinělý projekt sociálního podnikání Malá vodní elektrárna Štětí je ojedinělý projekt sociálního podnikání (26x)
První gigawatthodiny elektrické energie vyrobily dvě turbíny s těmito ženskými jmény v elektrárně Štětí z labské vody. T...

NEJlépe hodnocené související články

REPONT s. r. o.: 10 let práce na dopravních a inženýrských stavbáchREPONT s. r. o.: 10 let práce na dopravních a inženýrských stavbách (5 b.)
Firma REPONT s. r. o. v letošním roce oslavila desetileté výročí působení na trhu dopravních a inženýrských staveb. Její...
Varšava chválí stavbaře z Metrostavu (5 b.)
Předáním modernizované části okruhu S8 a mostu Generála Stefana Grota-Roweckiego přes Vislu ve Varšavě investorovi završ...
Trojský most získal v tvrdé konkurenci mezinárodní oceněníTrojský most získal v tvrdé konkurenci mezinárodní ocenění (5 b.)
Významného ocenění na mezinárodním poli se dostalo stavbě Trojského mostu v Praze. Evropské sdružení ocelových konstrukc...

NEJdiskutovanější související články

„Hledáme, jak utratit miliardu EUR“„Hledáme, jak utratit miliardu EUR“ (1x)
říká jen v lehké nadsázce Ing. Mojmír Nejezchleb. S náměstkem generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy jsme se ba...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice