KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Technologie    Protihlukové panely – vhodná opatření pro silniční komunikace a železniční koridory

Protihlukové panely – vhodná opatření pro silniční komunikace a železniční koridory

Publikováno: 18.6.2009, Aktualizováno: 14.8.2009 15:07
Rubrika: Technologie

Štěpkocementové materiály se používají nejen jako klasický stavební materiál, ale jsou také vhodné pro výstavbu různých protihlukových opatření. Výrobcem je společnost VELOX-WERK s. r. o. Štěpkocementové materiály VELOX obsahují částice – dřevěné štěpky nepravidelného tvaru, díky nimž mají vysokou otevřenou pórovitost a aktivní povrch. Tyto vlastnosti je předurčují k použití v boji proti hluku.

U silnic a železnic, tedy v místech s vysokou intenzitou hlukové zátěže, se doporučuje použití protihlukových panelů VELOX systému 4003 XL. Jedná se o panely s nosným dřevěným rámem (120 × 80 mm) a prkny (100 × 30 mm), na něž se připevňují různě profilované  protihlukové desky.

Dřevěný materiál je tlakově impregnován prostředkem WOLMANIT Cx. Jako ochrana je zde použita tekutá impregnační sůl bez obsahu chromu na bázi organických sloučenin mědi a bóru. Svislé hrany dřevěného rámu jsou opatřeny gumovým těsněním s překrytím hliníkovou lištou. Panely je možné použít pro osazení do HEA profilů i betonových sloupků. U HEA profilů jsou tyto překryty pohltivou deskou, takže nedochází ke zhoršení zvukových charakteristik přes železnou konstrukci. U betonových sloupků je důležité utěsnění panelu ve výřezu betonového sloupku. Protihlukové panely se osazují na betonové soklové panely. Výhodou je jejich jednoduché vrstvení nad sebou, kdy horní panel je opatřen uzavíracím prvkem. Používají se CETRIS desky, které jsou montovány přímo na panel. Spoje jsou utěsněny silikonem, případně ještě překryty hliníkovou sponou.

Výhodou panelů VELOX je jejich rozměrová flexibilita (max. délka panelu je 5 m, max. výška panelu činí 2,5 m při zachování tolerance ±5 mm), možnost kombinace různých profilovaných desek na jednom panelu, kombinace s jinými materiály (plexisklo, hliník), vytváření dodatečných grafických prvků. Manipulace s panely je díky jejich nízké hmotnosti jednoduchá a rychlá. V případě jejich poškození se nahradí pouze poškozené desky bez nutnosti výměny celého panelu. V situacích, kdy je nutný rychlý přístup na komunikaci z odvrácené strany protihlukové stěny (havárie, příjezd hasičů, policie, záchranné služby), se dají panely rozřezat motorovou pilou. Panely jsou vyrobeny z přírodních materiálů, jsou vhodné do lokalit ochrany životního prostředí.

Panely VELOX systému 4003 XL dosahují zvukové pohltivosti 4–13 dB, kategorie A2-A4, dle ČSN EN 1793-1, u vzduchové neprůzvučnosti jsou zařazeny do kategorie B3 (>24 dB), dle ČSN EN 1793-2. Panely je možné dodávat v provedení jednostranně nebo oboustranně pohltivé.

Noise panels – suitable measures for roads and railway corridors
Chip cement plates are used not only as the construction materials but they are also suitable for construction of noise barriers. Chip cement materials VELOX (producer VELOX-WERK, s. r. o.) contain particles – wooden chips of irregular shape and as a result, they have high open porosity and active surface. These features predetermine is to be used in fighting noise.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Realizace protihlukových panelů do železobetonových sloupků: železniční koridor TáborProtihlukový panel VELOX systém 4003 XLProtihlukový panel VELOX systém 4003 XL – svislý řezDetail spojení panelů s HEA 160Detail spojení panelů s betonovým sloupkemVodorovný řez panelem s HEA 160Vodorovný řez panelem s betonovým sloupkemPříklad realizace protihlukových panelů do HEA profilů: dálnice D1 – Velké Meziříčí

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Přehled metod používaných při hodnocení stavu pozemních komunikací (45x)
Jen stěží se najde řidič motorového vozidla, který by se nikdy nevyjadřoval ke stavu té či oné pozemní komunikace. Nejča...
Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství?Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství? (45x)
Velký obdiv zcela jednoznačně patří stavitelům z dob minulých, jejichž důmyslné a propracované stavby po staletí zdobí k...
Beton: Technologie pro odolné vozovky s respektem k životnímu prostředíBeton: Technologie pro odolné vozovky s respektem k životnímu prostředí (34x)
Betonové vozovky by mohly zásadním způsobem přispět ke snížení nehodovosti na českých silnicích. Bezpečnost provozu zvyš...

NEJlépe hodnocené související články

Přehled metod používaných při hodnocení stavu pozemních komunikací (5 b.)
Jen stěží se najde řidič motorového vozidla, který by se nikdy nevyjadřoval ke stavu té či oné pozemní komunikace. Nejča...
Metodika pro termografické měření objektů dopravní infrastruktury (5 b.)
V roce 2016 byla v Centru dopravního výzkumu, v.v.i. (CDV) vytvořena metodika pro termografické měření objektů dopravní ...
Možnosti zlepšení technologie hutnění asfaltových směsí (5 b.)
Míra zhutnění a mezerovitost asfaltové vrstvy významně ovlivňují její kvalitu a životnost. Současná i dřívější praxe uka...

NEJdiskutovanější související články

Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství?Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství? (1x)
Velký obdiv zcela jednoznačně patří stavitelům z dob minulých, jejichž důmyslné a propracované stavby po staletí zdobí k...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice