KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tunely    Proražení železničního tunelu v Tureckém vrchu

Proražení železničního tunelu v Tureckém vrchu

Publikováno: 25.11.2010, Aktualizováno: 26.11.2010 15:45
Rubrika: Tunely

Dnes byl za přítomnosti ministra dopravy, výstavby a regionálního rozvoje SR Jána Figeľa, generálního ředitele ŽSR Vladimíra Ľuptáka, ředitele závodu Dopravní stavby OHL ŽS, a.s., Václava Bartoňka a zástupců dodavatelů slavnostně proražen železniční tunel v Tureckém vrchu, který je součástí modernizace železniční trati Nové Město nad Váhem – Púchov v úseku Nové Město nad Váhem - Zlatovce.

Modernizace vybraných tratí železniční sítě ŽSR zahrnuje přestavbu existující železniční dopravní cesty s cílem zvýšit její technickou vybavenost, bezpečnosti a užitné vlastnosti zabudováním moderních prvků a zlepšením jejích technických parametrů. Díky realizaci modernizace železniční tratě v úseku Nové Město nad Váhem – Púchov vznikne ucelený úsek trati, navazující na předchozí úseky od Bratislavy. Úsek navazuje na stavbu V. koridoru Piešťany – Nové Město nad Váhem a po dokončení bude možné v něm jezdit rychlostí až 160 km/h.

Železniční dvoukolejná trať Nové Město nad Váhem – Púchov je součástí V. evropského koridoru. Úsek Nové Město nad Váhem – Zlatovce je dlouhý 17,457 km a stavba probíhá ve dvou etapách:

I. etapa

  • mezistaniční úsek Nové Město nad Váhem – Trenčianské Bohuslavice

II. etapa

  • úsek Trenčianské Bohuslavice – Zlatovce (končí za zastávkou Kostolná-Záriečie)
  • železniční stanice Trenčianské Bohuslavice
  • mezistaniční úsek Trenčianské Bohuslavice – Melčice
  • železniční stanice Melčice
  • mezistaniční úsek Melčice – Zlatovce

Nejvýraznějším prvkem I. etapy stavby je železniční tunel Tureckým vrchem, který byl navržen pro dosažení požadované rychlosti 160 km/h. Délka tunelu je 1775 m (z toho délka ražené části 1738,5 m). Zvolená varianta tunelu minimalizuje zásah do přírodní rezervace Turecký vrch jak během vlastní realizace, tak při budoucím provozu trati. V rámci přípravy stavby byly všechny akceptované podmínky obcí a ostatních dotčených subjektů zohledněny v projektové dokumentaci. Jde například o obnovení dočasných záborů do původního stavu a jejich rekultivaci, nakládání s odpady, dopravní opatření, úpravy koryt vodních toků, protihluková opatření, respektování zásad hygieny, ochrany přírody a krajiny atd.

Původně byly posuzovány tři varianty trasy kolem Tureckého vrchu ve zpracované zjednodušené technické studii s ekonomickým porovnáním:

  • 1. tunelová varianta
  • 2. zářezová varianta - s rozsáhlým zásahem do chráněné krajinné oblasti (CHKO)
  • 3. přeložka trati společně s I/61 a železniční stanicí Trenčianské Bohuslavice.

Výsledky technické studie svědčily jednoznačně ve prospěch tunelové varianty, k jejímž výhodám patří snížení nákladů na údržbu trati v tunelu (pevná jízdní dráha), minimální zásah do CHKO (pouze portálové oblasti), což bylo preferováno i ochránci a zkrácení trasy, jízdního času a tím i provozních nákladů. Protože tunel se nachází mimo stávající železniční trať, byl během výstavby tunelu zachován provoz na původní trati.

Železniční tunel pod Tureckým vrchem byl na Slovensku jako první navržen a realizován podle technických specifikací pro interoperabilitu (TSI) u konvenčních tratí. Z tohoto pilotního projektu budou čerpat také další připravované stavby železničních tunelů.

Výstavba tunelu byla zahájena v lednu 2010. Podle původního harmonogramu měla být ražba tunelu ukončená v červnu 2012 a celá stavba, včetně inženýrských sítí, pak v květnu 2013. Záměr zhotovitele urychlit výstavbu tunelové části se stává reálným, protože prorážka tunelu v kalotové části se koná právě dnes a ražba jádra tunelu bude ukončena v lednu příštího roku. Sekundární ostění tunelu by tak mělo být dokončeno v prosinci 2011, tunel bude vybaven technologickým zařízením a pevnou jízdní dráhou s možností provozu tunelu po jedné koleji v červenci 2012 a druhá kolej je plánovaná pro uvedení do provozu v září 2012.

Zhotovitel začal pracovat na definitivním ostění v říjnu 2010. K urychlení výstavby tunelu přispěl také fakt, že tunel byl ražen nejen ze strany jižního a severního portálu, ale díky rozšíření profilu únikové štoly bylo možné otevřít třetí čelbu ražby tunelu z jeho středu směrem k portálům. To vše bez navýšení rozpočtových nákladů. Vlastní prorážka tunelu dnes proběhla z této třetí čelby. Během prací na tunelových objektech nebyl až dosud zaznamenán žádný smrtelný a ani těžký pracovní úraz.

Nejvýraznějším prvkem II. etapy stavby jsou úrovňová křížení, která podle zásad modernizace musí být nahrazena mimoúrovňovými, případně podle jejich významu i zrušena. Mimoúrovňová křížení jsou řešena jako nové silniční nadjezdy v katastrálním území obcí Štvrtok, Ivanovce a Kostolná-Záriečie a podchody v Trenčianských Bohuslavicích, Ivanovcích a Adamovských Kochanovcích.

Poprvé síti ŽSR zde bude použit nový typ velmi štíhlých výhybek s poměrem odbočení 1:26,5–2500, které v základním tvaru umožňují rychlost jízdy do odbočky až 130 km/h. Tyto výhybky budou umístěny v železniční stanici Trenčianské Bohuslavice. V úseku se nacházejí dvě železniční stanice - Trenčianské Bohuslavice a Melčice. Kvůli optimalizaci dopravní kapacity trati bude železniční stanice Melčice zrušena a změněna na zastávku. V úseku Melčice - Zlatovce se buduje nová výhybna Nivy.

Generálním projektantem stavby je REMING CONSULT, a.s. Na základě veřejné soutěže bylo jako zhotovitel vybráno sdružení „Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce 2009“ ve složení OHL ŽS, a.s., Skanska BS, a.s., VÁHOSTAV – SK, a.s., Doprastav, a.s. a ELTRA, s.r.o. Stavební dozor vykonává „Inžinierske združenie Zlatovce“ (Infram SK, s.r.o. a Bung Slovensko, s.r.o.

Financování projektu ve výši téměř 264 mil. eur (bez DPH) je zajištěno z Fondu soudržnosti EU a spolufinancováno ze zdrojů SR v rámci Operačního programu doprava 2007-2013. Přípravné práce byly zahájeny 29. 9. 2009, kdy bylo v Novém Městě nad Váhem předáno zhotoviteli staveniště. Podle harmonogramu zhotovitele má modernizace trvat 44 měsíců, teda do konce května 2013.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Turecký vrch (25.11.2010)Turecký vrch (25.11.2010)Turecký vrch (25.11.2010)Turecký vrch (25.11.2010)Turecký vrch (25.11.2010)Turecký vrch (25.11.2010)Turecký vrch (25.11.2010)Turecký vrch (25.11.2010)

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (81x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Vývoj podzemního stavitelství v České republiceVývoj podzemního stavitelství v České republice (73x)
Významný mezník ve vývoji tunelového stavitelství v celoevropském měřítku byl spojen s využitím střelného prachu při raž...
Tunel žilina na dálnici D1 Hričovské Podhradie – Lietavská LúčkaTunel žilina na dálnici D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (71x)
V listopadu 2014 byla zahájena výstavba jednoho ze dvou tunelů na úseku dálnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská a to ...

NEJlépe hodnocené související články

Ejpovické tunely – průběh výstavbyEjpovické tunely – průběh výstavby (5 b.)
V závěru loňského roku byly do provozu uvedeny oba ejpovické tunely. Jako první byl dne 15. listopadu 2018 zprovozněn ji...
Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – IvachnováTunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová (5 b.)
Společnost OHL ŽS, a. s. realizuje jako vedoucí účastník sdružení se společností VÁHOSTAV-SK, a. s. téměř 15 km dálnice ...
Kolektor Hlávkův mostKolektor Hlávkův most (5 b.)
Kolektory mají v Praze bohatou tradici. Jejich výstavba byla zahájena v roce 1969 a k zásadnímu rozvoji došlo v devadesá...

NEJdiskutovanější související články

Votický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavbyVotický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavby (6x)
Hloubený dvoukolejný tunel Votický má v rámci České republiky hned několik prvenství. S délkou 590 m je nejdelším hloube...
Ejpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavbyEjpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavby (1x)
V současnosti probíhá realizace nejdelšího železničního tunelu v ČR, z katastru obce Kyšice mezi Ejpovicemi do Plzně. Pr...
Realizace tunelů 4. koridoru Votice – BenešovRealizace tunelů 4. koridoru Votice – Benešov (1x)
Příspěvek popisuje realizaci staveb dvoukolejných tunelů – Tomického I. a II., Olbramovického, Votického a Zahradn...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice