Příprava územního plánu na jihomoravském hejtmanství má kritiky
Rubrika: 2010
Jihomoravský kraj sklízí kritiku za přípravu nového územního plánu. Například brněnští zelení dnes namítli, že kraj chce rozhodnout o variantách kontroverzních dopravních staveb bez diskuse s obyvateli a starosty. Podle kritika územního plánování a "mozku" části rebelujících sdružení Petra Firbase zase zastupitelé vstupují do procesu přípravy dokumentu ve fázi, kdy se mu má věnovat jen státní správa. Krajský radní David Macek (KDU-ČSL) výhrady odmítl.
Zelení v tiskové zprávě vyjádřili podporu trasám, "které se vyhnou obydleným územím, a nezatíží tak zdraví lidí dalším hlukem a znečištěním ovzduší." Část variant prosazovaných krajem v tom podle nich selhává. Navíc zastupitelé, kteří ve čtvrtek mají o dokumentu hlasovat, mají podle zelených z variant vybrat dřív, než se k nim mohli oficiálně vyjádřit lidé. "To považuji za zásadní demokratický nedostatek. Vedení kraje opět opakuje stejnou chybu - snaží se bez připuštění otevřené veřejné diskuse prosadit varianty dálničních staveb, které si předem mezi sebou dohodli zástupci politických stran," uvedl Ander. Přístup označil za arogantní.
Macek to odmítl. Uvedl, že projednávaný dokument visí od června na krajských internetových stránkách, takže k němu má kdokoli přístup a může se k němu vyjádřit. Navíc příští rok na jaře začne oficiální veřejné projednávání. Podněty, které v něm zazní, se úředníci budou věnovat. Kritiky radní vyzval, ať řeknou, jak si veřejné projednání přestavují. "Rád zvážím alternativní návrh," uvedl. Sám prý za čtvrtrok ve funkci jedná hlavně se zastupiteli měst a obcí, kteří zastupují obyvatele. "Nemůžu než odmítnout, že by nebyl kontakt s veřejností," dodal.
Firbas ČTK řekl, že krajští zastupitelé nemají podle stavebního zákona do přípravy dokumentu nyní vůbec vstupovat. Mají schválit zadání, což už učinili, a poté buď schválit, nebo odmítnout výsledný produkt. Mezi těmito dvěma fázemi se mají plánování věnovat jen úředníci. Mají připravovat dokument ve variantách a z nich doporučit tu, která podle nich nejlépe vyvažuje mezi soukromými a veřejnými zájmy a vyhovuje z hlediska dopadů na veřejné zdraví a životní prostředí.
Podle něj kraj nepostupuje v souladu se zákonem a hrozí, že soud v budoucnu takto přijatý územní plán zruší. "Absence plnohodnotného postupu vede k tomu, že postižené obce a občané dostávají do rukou argumenty," uvedl.
Macek si naopak neumí představit, že by například mezi možnými trasami silnic měli volit úředníci, a nikoli volení zastupitelé, kteří k rozhodování mají mandát. "To je věc natolik závažná, že je na volených zástupcích lidí, aby rozhodli, na základě samozřejmě všech odborných podkladů, které máme k dispozici," uvedl.
Z variant budou zastupitelé vybírat v sedmi chystaných stavbách. Jsou mezi nimi i kontroverzní silnice R43 z Brna na sever a R52 na Vídeň. Macek jako odpovědný radní doporučil ve všech případech varianty, které kraj prosazoval i v minulosti. Odmítl tak alternativní řešení aktivistů.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.