Příprava obchvatu Klatov, stěžejní stavby pro Šumavu,se urychlila
Rubrika: 2011
Příprava stěžejní stavby pro Klatovsko i Šumavu, 40 let plánovaný východní obchvat Klatov, se v poslední době výrazně urychlila. Bezmála desetikilometrová silnice I. třídy za téměř dvě miliardy korun má hotovou dokumentaci pro územní rozhodnutí i pro stavební povolení a brzy má začít stavební řízení. Jedna z největších dopravních staveb v regionu nakonec zůstala v "superstrategii" ministerstva dopravy, tedy staveb realizovaných do roku 2025. ČTK to řekl starosta druhého největšího města v Plzeňském kraji Rudolf Salvetr. Stavbu podporují také německá centra Regen a Deggendorf.
"Díky spolupráci s oblastní správou ŘSD jsme ve fázi, kdy by se mělo začít připravovat stavební povolení a tady je už nezbytná intenzivní spolupráce se státem. Zcela zásadní je nyní uvolnit desítky milionů korun na přípravné práce, včetně výkupu pozemků," uvedl. Město už výrazně pomáhá při jednáních s vlastníky pozemků. Směny a výkupy zajistilo loni pro kraj také na severozápadním obchvatu ve směru na Domažlice. Stavba za 230 milionů Kč, zahájená ve čtvrtek, ale odvede od září 2012 "pouze" necelou sedminu z 22.000 vozidel projíždějících denně středem Klatov od Plzně hlavně na jih na Horažďovice i Železnou Rudu.
Také na "velkém" východním obchvatu už radnice řadu pozemků dohodla. "Je důležitý pro celé Klatovsko a spolu s obchvatem Přeštic jsou to naprosto zásadní stavby pro bezpečnost a zrychlení dopravy v regionu až po Šumavu," uvedl starosta. Plány projednává město také s německou stranou, protože komunikace Plzeň - Klatovy (I/27) je součástí mezinárodního tahu E 53 přes Železnou Rudu na bavorská města Regen a Deggendorf, kde se silnice výrazně upravily a zvýšil se komfort i bezpečnost.
"V úterý se u nás o tomto propojení jednalo. V Německu se komunikace E 53 postupně upravuje, na české straně je vše pouze ve stavu příprav," řekl starosta. Důležitost tepny pro život regionů stvrdili zemští radové Regenu a Deggendorfu, náměstek hejtmana, ŘSD Plzeň a zástupce ministerstva dopravy. Potvrdili zásadní význam jejích úprav pro hospodářský rozvoj a demografickou stabilitu regionu; dohodli společný postup vůči centrálním orgánům. "Pokud nebude dopravní napojení kvalitní, znamená to umrtvení celého regionu," dodal. Podle Salvetra přináší v nepříliš zalidněné oblasti každý úbytek několika tisíců lidí "neskonalé problémy" pro turistiku i hospodářský rozvoj Šumavy.
"Podle posledních zpráv se obchvaty Klatov a Přeštic do superstrategie ministerstva vracejí. Stavbaři umí stavět velmi rychle a ve chvíli, kdy budou peníze, tak to může být otázka dvou let," dodal starosta. Na trase jsou stovky pozemků, vykoupena už je jich necelá polovina. "Ale na řadu zásadních pozemků jsou smlouvy o smlouvách a lidé už byli ochotni, po dohodách s námi, je v prosinci prodat. Ale na výkupy nemělo ŘSD peníze. Na tahu je teď skutečně stát," dodal.
Velký obchvat Klatov začne ve směru od Plzně ve Štěpánovicích, povede přes louky a vyústí u Malé Vísky a Vrhavče.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.