KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tunely    Příprava na ražby tunelů Ejpovice v plném proudu

Příprava na ražby tunelů Ejpovice v plném proudu

Publikováno: 31.7.2014
Rubrika: Tunely

První prstenec segmentového ostění pro železniční tunely Ejpovice na modernizované trati Rokycany – Plzeň vyrobili v těchto dnech pracovníci provozů Metrostavu nedaleko místa stavby v západočeské Prefě Dýšina. Výrobě předcházely úspěšné zkoušky prefabrikátů z drátkobetonu, provedené Kloknerovým ústavem ČVUT v Praze. Jednotlivé Metrostavem vyrobené díly (tzv. tybinky) obstály na výbornou, s rezervou splnily všechny normy v tlaku i ohybu, a jsou tudíž schváleny pro použití na této právě zahajované náročné stavbě. 

 

Každý prstenec o vnějším průměru 9,5 metru se skládá ze sedmi základních dílů a jednoho doplňkového (vázacího) dílu a má celkovou hmotnost 60 tun. Délka jednoho prstence jsou dva metry a tudíž pro každý přibližně čtyřkilometrový jednokolejný tunel železniční tratě pod terénními útvary Homolka a Chlum bude potřeba 2000 takovýchto dílů.

Železniční trať v uvedeném úseku modernizuje akciová společnost Metrostav, která ve veřejném výběrovém řízení uspěla s projektem výstavby za použití moderní technologie TBM. Tento bezpečný a efektivní způsob ražby u nás naposledy využila největší česká stavební společnost na trase metra V.A, když zhruba šestimetrové razicí štíty Tonda a Adéla za necelých 20 měsíců vyrazily jednokolejné tunely o délce 8354 m (2x 4177 m).

Na trati Rokycany - Plzeň vzniknou dva jednokolejné železniční tunely, každý o délce 4150 m. Délka trati se tím zkrátí o přibližně 6100 m. Bude je razit větší sourozenec již zmíněných strojů, který bude mít průměr řezné hlavy téměř 10 metrů, bude dlouhý 110 m a bude vážit 1800 tun. Zatím je beze jména, nese jen výrobní číslo S-799 a právě končí náročný proces výrobní přejímky ve firmě Herrenknecht v německém Schwanau. Již od září se jeho jednotlivé díly budou navážet na místo budoucího zahájení ražeb u Kyšic (Ejpovic). Stavbaři z Metrostavu, kteří museli svou hlavní činnost posunout kvůli archeologickým vykopávkám téměř o rok, nyní připravují místo, kde ho smontují a odkud štít zahájí ražby, tzv. vjezdový portál. Vlastní ražby by měly začít v posledním měsíci letošního roku. Až stroj dokončí ražbu prvního tunelu, částečně se demontuje, přes již vyražený tunel se přesune zpět na vjezdový portál a zahájí ražbu druhého tunelu. Pokud vše půjde podle plánu, oba tunely by měly být hotovy do konce roku 2017. Vlaky by pak mohly i tímto úsekem železničního koridoru projíždět rychlostí 160 km za hodinu a doba jízdy z hlavního města Prahy do Plzně klesne pod jednu hodinu.  

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Příprava na ražby tunelů Ejpovice v plném proudu

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (81x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Vývoj podzemního stavitelství v České republiceVývoj podzemního stavitelství v České republice (73x)
Významný mezník ve vývoji tunelového stavitelství v celoevropském měřítku byl spojen s využitím střelného prachu při raž...
Tunel žilina na dálnici D1 Hričovské Podhradie – Lietavská LúčkaTunel žilina na dálnici D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (71x)
V listopadu 2014 byla zahájena výstavba jednoho ze dvou tunelů na úseku dálnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská a to ...

NEJlépe hodnocené související články

Ejpovické tunely – průběh výstavbyEjpovické tunely – průběh výstavby (5 b.)
V závěru loňského roku byly do provozu uvedeny oba ejpovické tunely. Jako první byl dne 15. listopadu 2018 zprovozněn ji...
Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – IvachnováTunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová (5 b.)
Společnost OHL ŽS, a. s. realizuje jako vedoucí účastník sdružení se společností VÁHOSTAV-SK, a. s. téměř 15 km dálnice ...
Kolektor Hlávkův mostKolektor Hlávkův most (5 b.)
Kolektory mají v Praze bohatou tradici. Jejich výstavba byla zahájena v roce 1969 a k zásadnímu rozvoji došlo v devadesá...

NEJdiskutovanější související články

Votický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavbyVotický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavby (6x)
Hloubený dvoukolejný tunel Votický má v rámci České republiky hned několik prvenství. S délkou 590 m je nejdelším hloube...
Ejpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavbyEjpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavby (1x)
V současnosti probíhá realizace nejdelšího železničního tunelu v ČR, z katastru obce Kyšice mezi Ejpovicemi do Plzně. Pr...
Realizace tunelů 4. koridoru Votice – BenešovRealizace tunelů 4. koridoru Votice – Benešov (1x)
Příspěvek popisuje realizaci staveb dvoukolejných tunelů – Tomického I. a II., Olbramovického, Votického a Zahradn...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice