Případů objíždění mýtného přibylo, platit se má všude
Rubrika: 2010
Lednové rozšíření povinnosti platit mýtné a únorové zvýšení pátečních sazeb o polovinu odvedlo další nákladní auta z dálnic na objízdné trasy skrze přilehlé obce. Na dnešní tiskové konferenci se na tom shodlo pět starostů postižených obcí. Řešením by podle nich bylo mimo jiné rozšíření mýta i na silnice nižších tříd.
"Ta situace je dlouhodobě neudržitelná, ale není velké chuti na straně státu to řešit," řekl Antonín Lízner, starosta Příšovic, které leží u liberecké rychlostní silnice R10. V Příšovicích se prý počet náklaďáků v lednu zvýšil o desetinu, přitom už v roce 2007 po zavedení mýtného vzrostl o 15 procent. Těžká doprava podle Líznera ohrožuje bezpečnost a zdraví obyvatel a způsobuje například praskliny na domech nebo nadměrný hluk.
Starostové tvrdí, že už vyčerpali všechny možnosti k omezení kamionové dopravy - nepomáhají prý ani zákazové značky - a nyní je na řadě stát a kraje. Stát by se měl mimo jiné zasadit o plošné zpoplatnění většiny komunikací, na silnicích 2. a 3. třídy by navíc měly být vyšší sazby než na dálnicích, kam chtějí starostové kamiony vrátit.
Se zavedením plošného mýtného souhlasí většina stran, které mají šanci dostat se do parlamentu. Některé ale s podmínkou, že výnosy musí převýšit náklady. Proti se staví dopravci.
Jak uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka, případné rozšíření mýta se bude řešit po volbách. "Musí to být politické rozhodnutí, které nemůže učinit úřednická vláda," řekl Hanzelka.
Ministerstvo zatím nemá vyčíslené náklady ani odhady výnosů a nezodpovězena zůstává řada dalších otázek. Například zda by mýtný systém na silnicích nižších tříd financoval stát nebo kraje, či do jaké míry by to zvýšilo inflaci. Zřejmé je zatím pouze to, že kamiony na "dvojkách" by hlídal satelit a ne mýtné brány jako na dálnicích.
Podle starostů ale nejde pouze o mýtné, kamiony by měl vytlačit z vesnic celý komplex opatření, mezi která by patřila například výstavba dálničních odpočívadel, logistických center pro překládku nákladu na železnici nebo obchvatů měst. Přístup prý musí změnit i výrobní firmy, které využívají jedoucí kamiony jako sklady.
Obce podporuje sdružení ekologických organizací Dopravní federace, které dnes vyhlásilo fotografickou soutěž s názvem "To je on - kamion!". Soutěž má zdokumentovat, "jak kamiony škodí lidem". Vítěz bude moci jeden rok cestovat vlakem zdarma.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.