Pražské autobusy oslavily 90. výročí historickým průvodem
Rubrika: 2015
V červnu uplynulo přesně 90 let od zahájení pravidelného provozu autobusů v Praze. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) u této příležitosti vypravil v neděli 7. června autobusový průvod složený z historických i současných vozidel. V rámci oslav také poprvé zpřístupnil garáž Vršovice, která slaví 60. výročí od svého otevření.
Průvod 17 autobusů, které během 90leté historie brázdily ulice hlavního města, vyjel v neděli 7. června v 10 hodin ráno z Václavského náměstí. Během hodiny se dostal přes Újezd, Smetanovo náměstí, Klárov a Pohořelec až na Hradčanské náměstí, odkud se autobusy rozjely do garáží. Návštěvníci akce měli možnost si všechny exponáty vyfotografovat na Václavském náměstí.
„Městská hromadná doprava v Praze patří k nejlepším a nekvalitnějším na světě a já jsem rád, že díky akcím tohoto typu mohou Pražané i návštěvníci našeho hlavního města nahlédnout do její bohaté historie,“ uvedl k průvodu Petr Dolínek, náměstek primátorky hlavního města Prahy zodpovědný za oblast dopravy.
„Autobusy zaujímaly v pražské hromadné dopravě vždy významné místo. Vypravením průvodu chceme dát možnost všem Pražanům jejich 90. výročí oslavit společně s námi a vzdát hold všem autobusákům, kteří v Praze a jejím okolí přepraví denně statisíce cestujících,“ řekl Jaroslav Ďuriš, generální ředitel a předseda představenstva DPP.
V průvodu se představily legendy pražské autobusové dopravy jako Škoda 706 RO, Karosa B731, Ikarus 280, ale i nové modely, se kterými se obyvatelé a návštěvníci Prahy setkávají při každodenním cestování.
Praha začala s autobusy experimentovat již na začátku 20. století. První autobusy jezdily v roce 1908 z Malostranského náměstí na Pohořelec. Vzhledem k velkému stoupání zde ale autobusová doprava neuspěla. Znovu se k autobusům Praha vrátila až v roce 1925 (21. června začaly autobusy jezdit na první pravidelné lince z Čechova náměstí do Záběhlic).
MILNÍKY V HISTORII AUTOBUSOVÉ DOPRAVY V PRAZE
- 7. března 1908 – zahájení experimentálního provozu na lince Malostranské náměstí – Pohořelec autobusem, prodloužené později přes Karlův most na Křižovnické náměstí.
- 17. listopadu 1909 – zrušení linky.
- 21. června 1925 – zahájení provozu první pravidelné autobusové lince Čechovo náměstí – Záběhlice.
- 1927 – malá kapacita zvyšována používáním autobusových vleků.
- 1932 – autobusy jsou prvním prostředkem, který zajišťuje městskou hromadnou dopravu i v noci.
- 1935 – první autobusy s dieselovým motorem.
- 1948 – v provozu 15 autobusových linek.
- 1951 – DPP zakoupil prvních 15 autobusů Škoda 706 RO s bezkapotovým provedemím karoserie (trambus).
- říjen 1965 – první třídveřové autobusy zcela nové konstrukce Karosa ŠM-11.
- 16. ledna 1978 – začaly jezdit kloubové autobusy Ikarus – pomáhaly s dopravou do nových sídlišť.
- 1981 – DPP začíná nakupovat autobusy Karosa.
- 7. listopadu 1994 – zahájen provoz prvního nízkopodlažního autobusu.
- 20. října 1995 – první nízkopodlažní autobus Karosa-Renault City Bus.
- 18. dubna 2003 – první linka provozovaná malými nízkopodlažními autobusy – tzv. midibusy.
- 2014 – DPP provozuje 148 autobusových linek (z toho 15 nočních) o celkové délce 1 685,85 km.