Praha zpřísní kontrolu tunelu Blanka, každý měsíc prověří faktury
Rubrika: Tunely
Praha zpřísní kontrolu výstavby tunelového komplexu Blanka. Každý měsíc chce mít na stole soupis faktur, jednou za dva měsíce chystá kontrolní den na stavbě. Novinářům to dnes řekl primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Vedení města tím chce zamezit tomu, aby se stavba znovu prodražila. Svoboda v minulých dnech oznámil, že stavba se prodraží o deset miliard z původních asi 27 miliard korun.
Vedení města už minulý týden nařídilo magistrátnímu odboru městského investora vypracovat analýzu všech položek, u kterých se cena zvýšila. Materiálem se chce rada města podle Svobody zabývat nejpozději 1. března. Poté město závěr analýzy zveřejní.
Praha také dnes zpřístupnila smlouvu, kterou s hlavním dodavatelem stavby, firmou Metrostav, má. Podle Svobody má smlouva na čtyři tisíce stran dodatků, které město do konce února vyvěsí na svých webových stránkách.
Kromě toho zavádí systém kontrol, který má zajistit, že o stavbě bude pravidelně informováno vedení města i opoziční zastupitelé. Jednou měsíčně dostanou odpovědní členové rady na stůl soupis aktuálních faktur. Jednou za dva měsíce plánuje Praha kontrolní den na stavbě. Čtvrtletně pak dostane informaci o pokračování stavby rada. Výbory zastupitelstva i všichni zastupitelé budou informováni jednou za půl roku.
Dnešní Hospodářské noviny uvedly, že pražský magistrát při financování stavby tunelu Blanka obcházel vlastní předpisy, a umožnil tak zdražení díla. Podle usnesení rady z roku 1996 má vedení města projednat u velkých stavebních zakázek zdražení nad deset procent. A to se u Blanky za celou dobu nestalo.
Podle primátorského náměstka Karla Březiny (ČSSD) je ale smlouva s Metrostavem nastavena tak, že se automaticky při navýšení rozsahu prací na stavbě zvýší i cena. "Z právního pohledu to zřejmě není navýšení ceny zakázky. (Ředitel odboru městského investora Jiří) Toman to mohl za město podepisovat," uvedl Březina.
Při výstavbě tunelového komplexu Blanka selhala podle současného vedení města kontrola magistrátu. Tu měl mít na starosti právě odbor městského investora. Bývalý ředitel tohoto odboru Toman byl považován za jednoho z nejmocnější mužů pražské radnice. Svůj post po nátlaku nového vedení města opustil na začátku letošního roku.
Minulé vedení slibovalo dokončení této stavby do konce roku 2012. Podle Březiny má vedení města v koaliční smlouvě, že tunely otevře do konce volebního období, tedy nejpozději v roce 2014. Záležet ale bude také na tom, zda bude mít město na investici dostatek peněz.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.