KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    Praha neví, v jakých etapách bude stavět metro D, jak jej zaplatí

Praha neví, v jakých etapách bude stavět metro D, jak jej zaplatí

Publikováno: 18.3.2011, Aktualizováno: 22.3.2011 10:50
Rubrika: 2011

Praha dosud neví, které etapy chystaného metra D začne stavět nejdříve a kdo bude výstavbu platit. Vyplývá to materiálu, který na výbor dopravy pražského zastupitelstva tento týden představili zástupci dopravního podniku. Současné vedení Prahy chce novou trasu metra začít stavět do konce volebního období. Výbor dopravy proto radu města vyzval, aby o financování i etapách nového metra urychleně rozhodla.

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) v současnosti počítá s trasou od náměstí Míru přes Pankrác do stanice Depo Písnice. Tento úsek je dlouhý asi 10,6 kilometru a zahrnuje deset stanic. Stavět by se měl ve třech etapách, přičemž dosud se mluvilo o tom, že jako první by se vybudoval úsek Pankrác - Nové Dvory, poté Nové Dvory - Depo Písnice a teprve na závěr spojka mezi Pankrácem a náměstím Míru.

Podle materiálu má ale toto rozdělení etap několik nevýhod. Protože po vybudování prvního úseku nebude mít tato trasa k dispozici vlastní depo, musela by se vybudovat na Pankráci spojka s trasou C. Muselo by se postavit také dočasné zázemí za stanicí Nové Dvory. To by zvýšilo náklady na stavbu. Podnik by neušetřil ani na autobusové dopravě, po první etapě by ji totiž nebylo možné nijak výrazně redukovat.

DPP proto navrhuje, aby byly první dvě etapy budovány současně a třetí byla zahájena během výstavby prvních dvou. Zároveň by mohla být ke stanici Pankrác prodloužena tramvajová trať tak, aby cestující z "déčka" v tomto místě nezahltili linku C.

Vedení metropole také dosud nerozhodlo, jak bude výstavba metra D financována. Náměstek primátora pro dopravu Karel Březina by si přál, kdyby se podařilo vyjednat financování z evropských fondů. To ale zatím není jasné. DPP prověřoval také možnost financování se zapojením soukromého kapitálu, formou takzvaného PPP projektu. Podle Davida Dohnala z odboru strategického a investičního rozvoje DPP by si nezávisle na způsobu financování měl podnik nechat celou stavbu dodat "na klíč". Dodavatel by pak podle něj byl částečně i garantem provozu.

Metro D má obsloužit několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice a další spádové oblasti. Odlehčit má lince C i zatíženým silnicím a má zajistit dopravní alternativu k Nuselskému mostu, který zřejmě bude potřeba v budoucnu rekonstruovat. "V současnosti jsme ve fázi přípravy dokumentace pro územní rozhodnutí," uvedl na výboru ředitel DPP Martin Dvořák. Zároveň se podle něj připravuje technické zadání.

Metro by mělo být na obou koncích postaveno tak, aby bylo možné jej kdykoliv prodloužit na jihu do přilehlého regionu a na severu na náměstí Republiky nebo na Žižkov.

Nové metro se bude od současného výrazně lišit. Na trase D budou podle DPP jezdit soupravy bez strojvedoucího, řízení bude zajištěno z dispečinku. Nástupiště bude od kolejiště odděleno zábranami, které by měly bránit pokusům sebevrahů. Vozy budou napájeny shora podobně jako vlaky, čímž bude možné zvýšit napětí. Nyní jsou vozy metra napájeny ze třetí kolejnice, která je těsně nad zemí. Metro D bude mít také jiný rozchod kolejnic. Nová trasa tak zřejmě nebude se současnými linkami kompatibilní.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (37x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí (37x)
Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí. Umožní to dostavba dálnice na rakouské straně až do Poysdorfu a...
Odborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozuOdborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozu (25x)
Třetí ročník odborné konference HLUK s podtitulem Snižování hlukových zátěží se konal 10. listopadu 2011 v Konferenčním ...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice