KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2010    Povodní poničená trať na Novojičínsku zřejmě obnovena nebude

Povodní poničená trať na Novojičínsku zřejmě obnovena nebude

Publikováno: 11.2.2010, Aktualizováno: 12.2.2010 10:14
Rubrika: 2010

Železniční trať mezi Novým Jičínem a Hostašovicemi, kterou poničila loňská červnová povodeň, s největší pravděpodobností nebude obnovena. Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) totiž po Moravskoslezském kraji požaduje dlouhodobé záruky objednávky osobní dopravy na této trati. Jejich požadavky však kraj zřejmě nesplní, novinářům to dnes po hlasování novojičínských zastupitelů řekl náměstek hejtmana Miroslav Novák (ČSSD). Novojičínští zastupitelé přitom na svém dnešním zasedání už potřetí rozhodli, že na obnově trati trvají.

"Takový dlouhodobý závazek na určitou trať dát nelze," podotkl Novák. Podle Libora Tkáče ze SŽDC bude ale právě tato záruka rozhodující pro případnou obnovu trati, která by mohla stát až 90 milionů korun.

Novák navíc argumentuje tím, že provoz železniční trati je ekonomicky neúnosný a spoje jsou málo vytížené. Právě proto kraj žádné záruky na objednávku dopravy dát nemůže. Náklady na autobusovou přepravu by podle Nováka byly mnohonásobně nižší. Provoz železniční trati nyní ročně stojí asi 4,7 milionu korun. Autobusová doprava, která by kopírovala stávající železnici a navíc by na ní bylo i více zastávek, by přišla na 725 000 korun.

Novojičínští zastupitelé se pro zachování trati vyjádřili už potřetí. Ostatní obce na trati - Hodslavice, Mořkov a Hostašovice - chtěly pozemky podél trati získat od státu a železnici nahradit například cyklostezkou. Představitelé Hodslavic a Hostašovic však na dnešním zasedání novojičínského zastupitelstva avizovali, že by svá rozhodnutí mohli přehodnotit a rovněž trvat na zachování trati, které požaduje i část obyvatel těchto dvou obcí, kteří kvůli obnově trati sepsali petici. "Cestujeme hlavně vlakem, který má přípoje na rychlíky a spojení na všechny možné strany. O víkendech na dolním konci vesnice žádný autobus nestaví a je nemožné se někam dostat," uvedla během jednání zastupitelstva jedna ze signatářek petice z Hodslavic Růžena Čípová.

Podle novojičínského starosty Ivana Týleho (ODS) nemá Nový Jičín a další obce záruky, že by jim v případě budování cyklostezky byly pozemky bezúplatně převedeny. Lidé na zastupitelstvu argumentovali také tím, že vlaková doprava je ekologičtější. Podle Nováka však na trati jezdily dieselové lokomotivy, které jsou méně ekologické než autobus s katalyzátorem. Zastupitel za ČSSD Břetislav Gelnar navíc tvrdí, že silnice, po níž už nyní jezdí náhradní autobusová doprava, je ve špatném technickém stavu a přetížená. O dalším osudu trati zřejmě v dubnu definitivně rozhodne krajské zastupitelstvo.

Oprava trati by mohla stát až 90 milionů korun, její kompletní zrušení by přišlo asi na 70 milionů korun. Částečná likvidace, při které by zůstal zachován železničního násep, pak zhruba polovinu. Vybudování cyklostezky by stálo odhadem 45 až 50 milionů korun.

Trať využívá podle kraje na jeden spoj maximálně 20 cestujících. Po povodni byla zcela zdevastována a nyní dopravu v místě nahrazují autobusy. Na celém území kraje voda poškodila tratě za zhruba 320 milionů. Největší škody způsobila právě na Novojičínsku, kde sebrala i celé kusy svahů a pod tratěmi místy vytvořila hluboké krátery.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (125x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
Stavební firma TCHAS změnila názevStavební firma TCHAS změnila název (33x)
Stavební společnost TCHAS změnila svůj obchodní název. Nové jméno – Eiffage Construction Česká republika – f...
Islandskými tunely se jezdí!Islandskými tunely se jezdí! (29x)
Cesta na Islandu ze Siglufjörđuru do Ólafsfjörđuru v létě měřila 62 a v zimě 234 km. V sobotu 2. října ji na pouhýc...

NEJlépe hodnocené související články

Olomouc má šanci získat dotaci 200 mil. Kč na tramvajovou trať (5 b.)
Olomoucká radnice má šanci získat dotaci zhruba 200 milionů korun z programu švýcarsko-české spolupráce na stavbu nové t...
Ředitelství silnic bude při plánování staveb spolupracovat s ČVUT (5 b.)
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podepsalo tříletou smlouvu o spolupráci s Českým vysokým učením technickým. Odborníci ...
První železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologiíPrvní železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologií (5 b.)
Odborníci z české společnosti AŽD Praha dokončili v americkém Nashvillu zabezpečení železničního přejezdu s výstražníky ...

NEJdiskutovanější související články

Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...
VIDEO: Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy (3x)
Stavba je součástí transevropské železniční sítě a IV. národního železničního koridoru Děčín státní hranice - Praha - Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice