Povodní poničená trať na Novojičínsku zřejmě obnovena nebude
Rubrika: 2010
Železniční trať mezi Novým Jičínem a Hostašovicemi, kterou poničila loňská červnová povodeň, s největší pravděpodobností nebude obnovena. Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) totiž po Moravskoslezském kraji požaduje dlouhodobé záruky objednávky osobní dopravy na této trati. Jejich požadavky však kraj zřejmě nesplní, novinářům to dnes po hlasování novojičínských zastupitelů řekl náměstek hejtmana Miroslav Novák (ČSSD). Novojičínští zastupitelé přitom na svém dnešním zasedání už potřetí rozhodli, že na obnově trati trvají.
"Takový dlouhodobý závazek na určitou trať dát nelze," podotkl Novák. Podle Libora Tkáče ze SŽDC bude ale právě tato záruka rozhodující pro případnou obnovu trati, která by mohla stát až 90 milionů korun.
Novák navíc argumentuje tím, že provoz železniční trati je ekonomicky neúnosný a spoje jsou málo vytížené. Právě proto kraj žádné záruky na objednávku dopravy dát nemůže. Náklady na autobusovou přepravu by podle Nováka byly mnohonásobně nižší. Provoz železniční trati nyní ročně stojí asi 4,7 milionu korun. Autobusová doprava, která by kopírovala stávající železnici a navíc by na ní bylo i více zastávek, by přišla na 725 000 korun.
Novojičínští zastupitelé se pro zachování trati vyjádřili už potřetí. Ostatní obce na trati - Hodslavice, Mořkov a Hostašovice - chtěly pozemky podél trati získat od státu a železnici nahradit například cyklostezkou. Představitelé Hodslavic a Hostašovic však na dnešním zasedání novojičínského zastupitelstva avizovali, že by svá rozhodnutí mohli přehodnotit a rovněž trvat na zachování trati, které požaduje i část obyvatel těchto dvou obcí, kteří kvůli obnově trati sepsali petici. "Cestujeme hlavně vlakem, který má přípoje na rychlíky a spojení na všechny možné strany. O víkendech na dolním konci vesnice žádný autobus nestaví a je nemožné se někam dostat," uvedla během jednání zastupitelstva jedna ze signatářek petice z Hodslavic Růžena Čípová.
Podle novojičínského starosty Ivana Týleho (ODS) nemá Nový Jičín a další obce záruky, že by jim v případě budování cyklostezky byly pozemky bezúplatně převedeny. Lidé na zastupitelstvu argumentovali také tím, že vlaková doprava je ekologičtější. Podle Nováka však na trati jezdily dieselové lokomotivy, které jsou méně ekologické než autobus s katalyzátorem. Zastupitel za ČSSD Břetislav Gelnar navíc tvrdí, že silnice, po níž už nyní jezdí náhradní autobusová doprava, je ve špatném technickém stavu a přetížená. O dalším osudu trati zřejmě v dubnu definitivně rozhodne krajské zastupitelstvo.
Oprava trati by mohla stát až 90 milionů korun, její kompletní zrušení by přišlo asi na 70 milionů korun. Částečná likvidace, při které by zůstal zachován železničního násep, pak zhruba polovinu. Vybudování cyklostezky by stálo odhadem 45 až 50 milionů korun.
Trať využívá podle kraje na jeden spoj maximálně 20 cestujících. Po povodni byla zcela zdevastována a nyní dopravu v místě nahrazují autobusy. Na celém území kraje voda poškodila tratě za zhruba 320 milionů. Největší škody způsobila právě na Novojičínsku, kde sebrala i celé kusy svahů a pod tratěmi místy vytvořila hluboké krátery.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.