KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    Polsko má stále větší potíže s dálnicemi a stadiony na Euro 2012

Polsko má stále větší potíže s dálnicemi a stadiony na Euro 2012

Publikováno: 3.6.2011, Aktualizováno: 7.6.2011 09:09
Rubrika: 2011

Rok před začátkem fotbalového mistrovství Evropy ve fotbale má Polsko, které ho pořádá společně s Ukrajinou, stále větší problémy s výstavbou infrastruktury na šampionát. Podle odborníků se ukazuje, že úřadům se nevyplatila snaha co nejvíce ušetřit na stavbách dálnic a stadionů. Kvůli problémům s dodavateli hrozí opoždění klíčových investic.

Společnost PL2012 odpovědná za přípravy Polska na fotbalové Euro podle dnešního vydání listu Rzeczpospolita svolala krizovou skupinu, která analyzuje všechny investice spojené s touto akcí. Napětí panuje zejména kolem dvou úseků dálnice A2, která má spojit Varšavu s Berlínem. Stavební práce tu už několik týdnů stojí, konsorcium v čele s čínskou firmou China Overseas Engineering Group (COVEC) má dluhy vůči polským subdodavatelům, opoždění jsou ale i na jiných stavbách dálnic.

Polské ministerstvo infrastruktury dalo ve čtvrtek Číňanům ultimátum: do týdne mají představit plán splátek dluhů a garance dalšího financování dvou dálničních úseků mezi Lodží a Varšavou. Jinak COVECu hrozí výpověď a pokuta ve výši 740 milionů zlotých (skoro 4,6 miliardy korun).

Polské ředitelství silnic a dálnic plánovalo, že ho tyto dva úseky v délce asi 50 kilometrů vyjdou na 2,9 miliardy zlotých, COVEC ale nabídl, že je postaví za necelé 1,3 miliardy zlotých. Nabízená cena byla o několik desítek procent nižší než ta, se kterou přišla konkurence. Výpověď ze stavby dálnice v Polsku by pro COVEC neznamenala jenom finanční ztráty. Zakázka měla firmě sloužit jako "propustka" na evropský trh.

"Tyto problémy jsou následkem rozhodování o vítězích tendrů podle nejnižší ceny," řekl v deníku Rzeczpospolita Adrian Furgalski, odborník na dopravu. Experti připomínají, že například v Německu je takový postup zakázaný už od 19. století.

Stejný problém je i na stavbě Národního stadionu ve Varšavě. "To byl cynický dumping," vyčetl náměstek ředitele provozovatele stadionu Janusz Kubicki konsorciu v čele s firmou Alpine Bau, jež tendr na stavbu sportovní arény vyhrálo s nabídkou 1,25 miliardy zlotých.

Národní stadion, kterým se Polsko ještě nedávno chlubilo, měl být hotový 30. června, kvůli špatné konstrukci schodů vedoucích na tribuny se dokončení stavby ale opozdí nejméně o několik týdnů, možná i měsíců.

Polský premiér Donald Tusk ve čtvrtek firmám, jež mají na svědomí opoždění na stavbě dálnice A2 a Národního stadionu, pohrozil, že jeho vláda sáhne k "tvrdým řešením". "Nedovolíme, aby dodavatelé zastavovali práce a vynucovali si na polském státu větší peníze," řekl Tusk.

Polsko od začátku považovalo mistrovství Evropy ve fotbale za příležitost k vylepšení zejména silniční infrastruktury, kterou naléhavě potřebuje. Chtělo se také představit Evropě jako země, která v posledních dvou desítkách let udělala obrovský civilizační skok.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

V Brně-Maloměřicích a Obřanech usilují o obchvat, zatím marně (125x)
V Brně-Maloměřicích a Obřanech usilují o stavbu obchvatu. Hlavní silnice procházející městskou částí, jíž lemují rodinné...
EU odmítla proplatit dopravní stavby za 11 mld. Kč (54x)
Evropská unie Česku odmítla proplatit dopravní stavby za 11 miliard korun. Způsobily to zejména problémy při zadávacím ř...
ŘSD v pátek zprovozní výbuchy poničenou část dálnice D5 u Plzně (53x)
Po téměř čtyřech měsících se tento pátek dopoledne řidičům plně zprůjezdní dálniční obchvat Plzně před tunelem Valík, kd...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice