Plzeňský kraj se připravuje na možné uzavření obchvatu Třemošné
Rubrika: 2011
Dramatický zásah do dopravní situace v lokalitě přinese uzavření obchvatu Třemošné u Plzně, který leží na hlavním tahu z Plzně do Mostu a je v provozu teprve týden. Uzavírku nařídil minulý týden soud, na nějž se kvůli hluku z dopravy obrátilo občanské sdružení Orlík, tedy majitelé několika domů u silnice. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jako investor stavby a správce silnice první třídy zatím verdikt soudu o předběžném opatření nemá, ale už se na krizovou situaci spolu s krajem připravuje. ČTK to řekli hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec (ČSSD) a šéf plzeňského ŘSD Zdeněk Kuťák.
Po uzavření nové silnice, jejíž stavba stála téměř miliardu korun, by se měla doprava přesunout zpět do Třemošné, která o obchvat usilovala 30 let. "Právníci ŘSD nás ale v pondělí večer informovali, že se podle předběžného opatření soudu musí uzavřít všechny stavby související s obchvatem, jež jsou součástí vydaného stavebního povolení," uvedl hejtman. Doprava se tak nebude moci nikudy do Třemošné dostat a veškerá vozidla budou muset město objíždět po krajských silnicích druhé a třetí třídy. ŘSD, které podle Kuťáka chtělo původně nechat v provozu připojovací komunikace na starou třemošenskou silnici, se nakonec po rozboru svých právníků rozhodlo dočasně uzavřít všechny stavby, protože v opačném případě by hrozilo spáchání trestného činu maření výkonu úředního rozhodnutí.
"ŘSD přitom stále nemá v ruce rozhodnutí soudu," uvedl hejtman. Neočekává ho ani o svátcích. ŘSD by tak mohlo usnesení soudu obdržet nejdříve ve čtvrtek.
"Na čtvrteční 08:00 jsem svolal bezpečnostní radu kraje a musíme precizně připravit zejména veškeré objížďky. Jde o dramatický zásah do dopravní situace v lokalitě, kudy projíždí přes 40 autobusových linek. Budou muset jet po silnicích druhé a třetí třídy. Uzavření silnice také omezí využívání centrálních skladů pohonných hmot firmy Čepro," uvedl hejtman. Na přípravě objízdných tras už od pondělního večera pracuje krajský odbor dopravy, který zkoumá kvalitu silnic a hlavně nosnost mostů na trasách, aby mohly projet i kamiony a autobusy. Na trase jezdí přes 10 000 vozů denně, z nichž nová silnice odvedla dvě třetiny mimo město.
Chovanec už se v pondělí dohodl se sdružením, ŘSD, ministerstvem dopravy, krajskou hygienickou stanicí a městem Třemošná na schůzce, která se uskuteční 11. července. Hejtman na ní má jako sdružením oslovený "nezávislý moderátor" situaci řešit. Kraj bude požadovat zpracování nezávislého měření hluku národní referenční laboratoří, jež by řeklo, zda má pravdu ŘSD, nebo občanské sdružení. Pokud ale bude obchvat uzavřen a nebudou tam jezdit automobily, bude se obtížně něco měřit. Sdružení by pak podle hejtmana muselo vzít svůj návrh na předběžné opatření zpět.
Podle hejtmana sdružení nezpochybňuje měření ŘSD, které údajně vykázalo hodnoty v normě. Aktivisté ale poukazují na judikát Ústavního soudu, že pokud vyjde měření "na hraně", má investor vyjít vstříc občanům a provést protihluková opatření. Podle sdružení by zeď oddělující domy od silnice přišla na tři až čtyři miliony korun, což podle nich i hejtmana není v rámci akce za 920 milionů vysoká suma. ŘSD se ale brání tím, že pokud vyjdou hodnoty v normě, nemůže svévolně stavět protihlukovou stěnu, protože by mohlo ohrozit celou investici dotovanou EU.
Argumentem sdružení je překročená hladina hluku. Občané na to prý upozorňovali pět let, ale nikdo je neposlouchal. ŘSD došlo podle Kuťáka ke zcela jinému závěru a soudní znalec, jehož posudek bude mít k dispozici do týdne, považuje protokol o hluku od sdružení za chybný. Navíc podle ŘSD už v roce 1999 bylo jasné, že se tam postaví obchvat, územní rozhodnutí je z roku 2002. Domky ale byly postaveny v letech 2004 až 2006.
"ŘSD se bude proti rozhodnutí bránit a bude požadovat náhradu škody, která by vznikla, na občanském sdružení," řekl Kuťák. Právníci ŘSD dokonce polemizují s tím, zda vůbec obvodní soud může vydat takové opatření, když to přísluší správnímu soudu. Podle ŘSD aktivisté také démonizují počty přejeté zvěře. Podle Kuťáka si zvěř od dubna na novou silnici zvyká a vyhýbá se jí. Navíc stavební úřad nenařídil tunel pro zvěř ani plot.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.