Ostrava dál bojuje o bezplatnou dálnici, jednat chce s Fischerem
Rubrika: 2010
Ostrava nechce vzdát boj o bezplatnou dálnici na svém území. Úsek vedoucí městem je od ledna zpoplatněn, což se vedení moravskoslezské metropole nelíbí a v minulosti tento krok kritizovala i policie. Ministerstvo dopravy argumentuje tím, že všechny nové dálniční úseky jsou zpoplatňovány. Ostrava o tom chce jednat s premiérem Janem Fischerem, který slíbil, že do města přijede kvůli špatnému životnímu prostředí. Novinářům to dnes řekl primátor Petr Kajnar (ČSSD).
Dodal, že město se chce na společném postupu dohodnout i s Moravskoslezským krajem. Kajnar připomněl, že když se koncipovala dálnice, byl vybrán vnitřní průtah přes město, který stavbu zjednodušoval. "Vyřadila se varianta obchvatu Ostravy, která také přicházela v úvahu. Dálnice měla pomoci odlehčit vnitroměstskou dopravu a zlepšit poměry výfukových zplodin, kdy auta nemusejí stát na křižovatkách, ale projedou plynule," podotkl Kajnar.
Podle něj ale při současném zpoplatnění dálnice tento efekt nefunguje. "Řada aut na dálnici nepojede a přispěje to ke zhoršení životního prostředí. Kdybychom byli v regionu, který je na tom normálně, tak by to snad ani nebylo tak bolestivé, ale jsme skutečně region, pro který je stav ovzduší naprosto kritickou záležitostí," řekl primátor.
Městu se navíc nelíbí, že silnice v Praze ani v Brně zpoplatněny nejsou. Podle Kajnara tak obyvatelé města nemají ve srovnání s lidmi, kteří v těchto dvou městech žijí, rovné podmínky. Město už v minulosti uvedlo, že je ochotno se kvůli poplatkům na dálnici soudit, na čemž stále trvá. Kajnar už o podporu písemně požádal i primátory Prahy a Brna, jejich odpověď zatím neobdržel.
Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky se nové úseky zpoplatňují bez výjimky. "Letos v létě se má otevřít obchvat kolem Prahy, který bude také zpoplatněn," podotkl Hanzelka.
Dodal, že Praha sice má nezpoplatněný vnitřní okruh městem, ten však není komunikací dálničního typu, ale jedná se o místní komunikaci. Brno zatím žádný víceproudý vnitřní průtah městem nemá, a to je také důvod, proč nyní není zpoplatněn dálniční obchvat Brna. "Žádný jiný region než severní Morava neměl tak rozsáhlé investice ze strany státu do silniční infrastruktury," podotkl Hanzelka.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.