Opravu vzedmuté dálnice D5 na Tachovsku zaplatí ŘSD i dodavatel
Rubrika: 2010
Opravu dálnice D5 poblíž Boru u Tachova, která se v polovině července vzedmula vinou horka i dodavatelů stavby, nakonec nezaplatí pouze Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Z celkové sumy 1,07 milionu korun včetně DPH po vzájemné dohodě uhradí téměř 720 000 korun Dálniční stavby Praha (DSP) a zbytek ŘSD. ČTK to dnes řekl ředitel plzeňského ŘSD Zdeněk Kuťák.
Na stavbě úseku Benešovice - Rozvadov zprovozněném v listopadu 1997 nebyl podle něj dodržen projekt v přechodu asfaltové a betonové vozovky. Jejími subdodavateli byly také DSP, respektive firma Heilit-Woerner Bau, v té době akcionář DSP, dodal Kuťák.
ŘSD Plzeň se dohodlo s DSP na finanční spoluúčasti při úhradě opravy. "Přestože desetiletá záruční doba vypršela před třemi lety a firma DSP splnila všechna smluvní ujednání týkající se stavby, hlásí se k odpovědnosti za svého podzhotovitele firmu Heilit-Woerner Bau, vědoma si vysokého renomé kvality svých staveb a složité situace ve financování dopravní infrastruktury," uvedl Kuťák.
ŘSD už dříve ČTK informovalo, že v průběhu sanace poruchy zjistilo, že vedle extrémních teplot zapříčinilo poškození vozovky také nedodržení prováděcí dokumentace složitého detailu, tedy styku cementobetonové a asfaltové vozovky. "Nedodržení předepsaných parametrů spočívalo ve ztenčení konstrukce cementobetonové vozovky v místě přechodu na asfaltobetonovou," řekl Kuťák. Tím se posunuly podkladní vrstvy z kameniva zpevněného cementem. Ve spoji dále zcela chyběla tuhá pěnová deska a drenážní trubka.
Sanační projekt havárie neřešil pouze opravu vozovky, ale preventivně také větší dilatační celek, aby se vyloučilo nebezpečí poškození vozovky v místě napojení krytů vozovek. "Celkové náklady lze tedy přibližně rozdělit na dvě třetiny připadající na odstranění výrobní vady a třetinu na zlepšení bezpečnosti úseku. Toto rozdělení vychází z rozdílů velikosti poškozeného a rekonstruovaného úseku," dodal ředitel.
Dálnice D5 byla vinou "hrbu" na 122. kilometru šest týdnů průjezdná pouze v jednom směru. Na devět kilometrů mezi sjezdy Bor a Benešovice se vrátil obousměrný provoz po šesti týdnech 23. srpna. Dálnice se 12. července zvedla až o 40 centimetrů. Stavbaři vybourali 15 metrů poškozených betonových desek ve všech třech pruzích.
ŘSD mělo vinou horka na D5 ještě méně významný problém na dalším místě, kde se zhruba na metru zvedl živičný kryt. Firma to spravila za provozu. Horko dále mimořádně zatížilo přechody mostů na komunikace, kde se místy vytvořily centimetrové vlnky, které ale motoristy nijak neohrožují a opraví se postupně. Podle Kuťáka je ale D5 ve srovnání s jinými dálnicemi ve velmi dobrém stavu. Místy ještě "koroduje beton", pro což nemají experti jasné vysvětlení. Shodli se pouze na eliminaci pomocí tenké vrstvy živičného koberce s emulzí, který se "natahuje" na D5 od předloňska.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.