Opatření proti hluku z dopravy do 2024 v Brně mají stát 3,5 mld.
Rubrika: 2011
Opatření, která mají v Brně omezit hluk z dopravy, by do roku 2024 měla město vyjít na 3,5 miliardy korun. Patří do nich například úprava tramvajových tratí, výměna povrchu vozovek nebo výměna oken u domů stojících při rušných silnicích. O závěrech protihlukových studií a nově navržených opatřeních ČTK informoval nový ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.
Legislativu o hluku z dopravy upravuje zákon z roku 2000. Podle právní normy je za hluk, který vzniká při dopravě na komunikacích, zodpovědný majitel nebo správce dané komunikace. V případě Brna spravuje silnice ve městě firma Brněnské komunikace, která při řešení nadlimitního hluku spolupracuje s brněnským dopravním podnikem. Podle Havránka je legislativa kontroverzní, protože viní provozovatele komunikací z hluku, který tvoří vozy, jež po nich jezdí. "Řidiče osobních či nákladních automobilů nikterak nepostihuje," dodal Havránek.
Studie mapovaly z hlediska hluku 135 ulic v Brně. Měřením se zjistilo, že k nejvíce zatíženým patří zhruba 70 ulic. V některých z nich však není provozovatel komunikací schopen zajistit okamžité odstranění zdroje hluku. V takových případech zákon ukládá alternativní řešení, v Brně se třeba vyměňují okna u domů stojících na hlučných silnicích.
Celková částka, na kterou mají mezi lety 2010 a 2024 přijít práce na snižování hluku z dopravy, mají přijít na 3,5 miliardy Kč. Patří mezi ně třeba výměna 16 000 kusů oken za celkem 250 milionů korun nebo výměna tramvajových tratí, která přijde až na 2,36 miliardy korun. Výměna a modernizace tramvajových tratí je nejdražší.
Dopravní podnik však momentálně peníze na celkovou obnovu tramvajových tratí nemá, z městského rozpočtu, který už je i tak napjatý, čerpat nechce. Do budoucna zvažuje možnost vzít si na obnovu tramvajových tratí a obnovu vozového parku půjčku.
Podle Havránka by ale v takovém případě mělo jít o "zdravou půjčku", kterou by podnik bezproblémově mohl splácet a nezatěžoval tím své hospodaření ani hospodaření města. "Chtěl bych vymyslet něco, abychom nezatěžovali městský rozpočet," uvedl Havránek. Rozhodnutí o půjčce bude ale podle něj následovat až po důkladných analýzách a pak by ho muselo schválit vedení města.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.