KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    Olomoucký kraj nedostal od státu dotaci na železniční dopravu

Olomoucký kraj nedostal od státu dotaci na železniční dopravu

Publikováno: 18.5.2011, Aktualizováno: 24.5.2011 09:58
Rubrika: 2011

Olomoucký kraj neobdržel v květnu státní dotaci na financování železniční dopravy, kterou předává Českým drahám. Pokud se přístup státu nezmění, znamenalo by to v budoucnu omezení regionální železniční dopravy až o 40 procent, tvrdí kraj. České dráhy aktuálně redukci dopravy neplánují a čekají na výsledky jednání, řekla dnes ČTK regionální mluvčí ČD Kateřina Šubová. Mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob ČTK sdělil, že se nejedná jen o Olomoucký kraj. Zda jde o všechny regiony, neuvedl.

"Tyto prostředky jsou nyní rozhodnutím vlády v kapitole ministerstva dopravy (MD) zavázány. Předpokládám, že vláda bude tuto situaci řešit na jednom z nejbližších zasedání, kde najde definitivní řešení," uvedl Jakob. MF podle něj řeší situaci po rozhodnutí Ústavního soudu ohledně stavebního spoření, chce dodržet schválený deficit státního rozpočtu, výdaje se proto musí někde ušetřit.

Jakob dodal, že ministr financí Miroslav Kalousek paralelně jedná s předsedou Asociace krajů Michalem Haškem. "Je to řešení, které je dočasné. Tyto prostředky jsou v kapitole MD zavázány dočasně," uvedl.

Olomoucký kraj vynakládá na železniční dopravu zhruba 371 milionů korun ročně ze svého. Dalších 208,5 milionu mu posílá stát v měsíčních dotacích. V květnu ale peníze na základě dubnového usnesení vlády nepřišly, České dráhy v regionu proto dostaly o více než 17 milionů korun méně.

"V Olomouckém kraji jsou různé druhy dopravy silně provázané. Omezení rozsahu železniční dopravy by proto znamenalo radikální zásah také do autobusových spojů," řekl olomoucký hejtman Martin Tesařík (ČSSD). Kraj trvá na dodržení memoranda, jež s vládou Jana Fischera uzavřely kraje a které garantuje podíl státu na financování regionální železniční dopravy.

Podle Šubové ČD čekají na výsledky jednání Asociace krajů s ministerstvem financí, potažmo vládou. "Je samozřejmě v našem zájmu, aby žádná redukce dopravy nenastala. Sami ale propad dlouhodobě platit nemůžeme. Objednavatelem dopravy je kraj a nyní bude záležet na něm, co vyjedná. Řešení je ale třeba najít rychle," uvedla.

Podle vedoucího krajského oddělení veřejné dopravy Jaroslava Tomíka kraj své závazky vůči dopravcům plní a nyní je třeba, aby tak učinil i stát. "Zatím se jedná o první měsíc. Musí se dále jednat," řekl Tomík. Vedení kraje proto zaslalo dopis všem starostům, které žádá o podporu při jednáních s vládou pro zachování dopravní obslužnosti v nynějším rozsahu.

"Výpadek by určitě neměly hradit obce. Už nyní dáváme na veřejnou dopravu ročně téměř 400.000 korun. Omezení dopravy by byl problém zejména pro lidi, kteří dojíždějí do zaměstnání. Na druhé straně chápu, že stát nemá peníze. Bude se asi muset najít konsenzus někde uprostřed," uvedla starostka Náměště na Hané Marta Husičková (ODS).

Podle Kalouska stát nemá povinnost financovat ztráty regionální železniční dopravy a předloňská dohoda mezi kraji a úřednickou vládou Jana Fischera není právně závazná. Kraje jsou připraveny vymáhat plnění memoranda soudně. Dle Jakoba memorandum není právně vymahatelné, právníci MF memorandum ale ještě posuzují.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (52x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Alternativní koncept vysokorychlostních tratí v České republiceAlternativní koncept vysokorychlostních tratí v České republice (27x)
Provoz vyššími a vysokými rychlostmi je předpokladem konkurenceschopnosti evropské železniční dopravy a zárukou trvale u...
Oprava dalšího úseku tramvajové trati v Liberci stála 124 mil. Kč (25x)
V Liberci skončily práce na modernizaci dalšího úseku tramvajové trati směrem na Vratislavice. Oprava 950 metrů dlouhého...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice