KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    Okolo dálnice D8 je stále až 20 žalob, mají chránit i sazenice

Okolo dálnice D8 je stále až 20 žalob, mají chránit i sazenice

Publikováno: 19.7.2011, Aktualizováno: 2.8.2011 13:16
Rubrika: 2011

Soudní spory okolo rozestavěné dálnice D8 zřejmě ještě zdaleka nekončí. Ekologická organizace Děti Země vede se státem až 20 soudních sporů, kterými se snaží vymoci alespoň dílčí ústupky, řekl ČTK její předseda Miroslav Patrik. Jeden ze sporů by dokonce mohl zastavit už skoro hotovou stavbu úseku u obce Bílinka. Další žalobou se zase ekologové snaží domoci i ochrany kriticky ohroženého stromu - jeřábu českého.

Stavba chybějícího úseku za 12 miliard korun se protahuje, a pokud se administrativní problémy nevyřeší do poloviny roku 2012, ministerstvo prý využije evropské dotace raději na opravě dálnice D1. Dálnici D8 ale dostaví i za české peníze, ujišťuje.

Kolik sporů vlastně stát a ekologové vedou, není zcela zřejmé. Podle Patrika je sporů mezi 15 až 20 v závislosti na stádiu soudního řízení, podle mluvčího ministerstva dopravy Jakuba Ptačinského jich bylo začátkem července 18.

Paradoxní situace je především okolo tříkilometrového úseku z Lovosic k obci Bílinka, kam by se mělo začít jezdit od prosince. Ekologové totiž po soudu chtějí zrušení stavebního povolení kvůli narušení biotopů, a kdyby se jim to podařilo ještě před dostavbou, mohlo by to znamenat nedokončení úseku. "Bohužel by to tak bylo, musíme respektovat zákon," řekla ČTK mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Pokud by ale žalobě soud dal za pravdu později, už by to takový dopad nemělo. "Byl by to asi zázrak, kdyby o tom rozhodli do konce roku. Kdyby to bylo později, nemohli by to jen zkolaudovat, ale v režimu zkušebního provozu by úsek provozovat mohli," řekl ČTK Patrik. Ekologové na už skoro hotovém úseku napadali i stavbu mostu u Vchynic, v polovině července ji ale soud zamítl.

Přes České středohoří chybí dostavět zhruba 16,4 kilometru. Tříkilometrový úsek k Bílince se už staví, pětikilometrová část na druhé straně u Řehlovic naopak nemá ani územní rozhodnutí, které soud vloni v červnu zrušil. Prostředních osmi kilometrů se týkají všechny ostatní žaloby, které napadají dílčí stavby. Ekologové chtějí vydaná stavební povolení zrušit kvůli neoprávněným zásahům v biotopech, kácení stromů a narušování krajinného rázu.

Některé žaloby jsou i poněkud zvláštní. Podmínkou jednoho z povolení bylo vysázet 182 sazenic kriticky ohroženého jeřábu českého, jehož biotop dálnice poškodila, ale teď stromky podle Dětí Země hynou, protože se o ně nikdo nemusí starat. Podle Patrika je vina nejspíš na straně CHKO České středohoří, jehož vyjádření se ČTK během dneška získat nepodařilo. Ekologové chtějí situaci vyřešit tím, že se povolení zruší a úřady vydají nové.

Dálnice D8 by měla spojit Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a Saskem. O její trasu přes České středohoří se vedou už od 90. let spory a mezitím automobilová doprava na sever do Německa zhoustla natolik, že po obou objízdných trasách přes Ústí nad Labem a Teplice jezdí až 10 000 aut denně. Obyvatelé obcí, jimiž náhradní trasy prochází, proto v drtivé většině nemohou ekologům přijít na jméno.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí (39x)
Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí. Umožní to dostavba dálnice na rakouské straně až do Poysdorfu a...
Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (37x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Odborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozuOdborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozu (26x)
Třetí ročník odborné konference HLUK s podtitulem Snižování hlukových zátěží se konal 10. listopadu 2011 v Konferenčním ...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice