KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    Odstavné nádraží v Brně se stalo stavbou roku Jihomoravského kraje

Odstavné nádraží v Brně se stalo stavbou roku Jihomoravského kraje

Publikováno: 18.4.2011
Rubrika: 2011

Nejzdařilejší stavby dokončené během uplynulého roku v jihomoravském regionu byly oceněny v rámci programu mezinárodního stavebního veletrhu IBF v Brně. V kategorii dopravních staveb se na první příčce umístil jeden z největších dopravních projektů, 1. část odstavného nádraží v Brně, I. etapa. Stavbu realizovalo sdružení zhotovitelů „Brněnský drak“, jehož členy byly společnosti OHL ŽS a Skanska. Projekt vypracoval SUDOP BRNO.

„Podjezd v ulici Sokolova, který nahradil železniční přejezd a nadchod a který je součástí stavby, velice pomohl zdejší dopravě. Kromě řidičů, kteří zde museli velmi často čekat u stažených závor, ocenili nový podchod i chodci a cyklisté. U nového podjezdu je totiž vybudován samostatný 3 metry široký koridor pro pěší i cyklistickou dopravu,“ uvedl stavbyvedoucí Skanska, divize Silniční stavitelství Lubomír Štěpánek.

V rámci výstavby se podařilo vyřešit mimoúrovňové komunikační propojení ulic Vídeňská - Kšírova přes železniční koridor odstavného nádraží v Horních Heršpicích. Nahrazen byl stávající úrovňový železniční přejezd a nadchodová lávka v Sokolově ulici. Podjezd Sokolova byl uveden do předčasného užívání již 2. října 2009. Nová komunikace má podjezdnou výškou 4,35 metru a v podjezdu je vybudován samostatný 3 metry široký koridor pro pěší i cyklistickou dopravu.

Součástí stavby brněnského odstavného nádraží je myčka kolejových vozidel. Nové zařízení pro mytí vlakových souprav je nejmodernější a největší stavbou tohoto druhu v České republice. Půdorys stavby je 205x9,5 metrů. Uvnitř jsou dva portálové kartáče. Každý váží 10 tun. Myčka může očistit 200 i více vozů za 24 hodin. Myčka je šetrná k životnímu prostředí a také ekonomická. V maximální míře totiž využívá dešťovou vodu, kterou v podzemní části myčky upraví a smísí s prostředky pro očistu vozů a po použití ji opět vyčistí. Voda se opět použije nebo odteče do kanalizace. Z „vlakové špíny" vytvoří speciální lis vločky o velikosti 60 x 60 cm, které budou ekologicky likvidovány. Do kanalizace pak půjde jen čistá voda.

Odstavné nádraží je umístěno v lokalitě nynější železniční stanice Brno – Horní Heršpice a je samostatným technickým a provozním celkem v rámci železničního uzlu Brno. Cílem stavby bylo mj. vybudování halové myčky pro kolejová vozidla včetně potřebného technologického kolejiště, odstavného kolejiště, rekonstrukce a rozšíření trakční napájecí stanice Modřice, výstavba silničního podjezdu spojujícího ulice Sokolova a Bohunická, komplexu drážních zařízení pro zajištění bezpečného provozu (zabezpečovací zařízení, sdělovací zařízení, silnoproudá zařízení, trakční vedení a osvětlení), nové mostní objekty a pozemní komunikace v kolejišti, potřebné pozemní objekty pro novou technologii a vybudování přípojek a rozvodů technické infrastruktury.

Investorem byla Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (SŽDC). Celkové investiční náklady na realizaci stavby činily 3,1 miliardy korun. Příspěvek statutárního města Brna na vybudování podjezdu Sokolova představuje částku 188 milionů korun. Stavba I. etapy 1. části odstavného nádraží byla zahájena v říjnu 2007 a ukončena v květnu 2010.

Vybrané technické údaje:

Železniční most 14
Silniční most 1
Návěstní lávka 1
Opěrné zdi 14 390 m
Zpevnění plochy a komunikace celkem 24 326 m2
Nové trakční vedení 24,5 km
- z toho v širých tratích 2,5 km
- v dopravnách 22 km
Elektricky vyhřívané výhybky jednoduché 32
Elektricky vyhřívané výhybky křižovatkové 3
Nové osvětlení kolejiště – svítidla na trakčních podpěrách 134
Nové osvětlení kolejiště – osvětlovací stožár 12-14m 48
Nové osvětlení veřejných komunikací 30
Přeložky kabelových vedení 22kV 650 m
Nové kabelové rozvody 22kV 4 050 m
Protihlukové stěny 1 177 m
Kapacita mycí linky: 200 vozů/24 hod., 31 souprav

 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Diskuse

Odstavné nádraží v Brně se stalo stavbou roku Jihomoravského kraje

stavba roku
> 3 metry široký koridor pro pěší i cyklistickou dopravu *** Nutno podotknout, ze tento koridor je diky sve male sirce a absentujicimu napojeni na dalsi infrastruktur...
počet příspěvků: 1 | poslední příspěvek: 20.4.2011 16:33vstup do diskuse >>

Fotogalerie
Odstavné nádraží v Brně se stalo stavbou roku Jihomoravského krajeOdstavné nádraží v Brně se stalo stavbou roku Jihomoravského krajeOdstavné nádraží v Brně se stalo stavbou roku Jihomoravského krajeOdstavné nádraží v Brně se stalo stavbou roku Jihomoravského kraje

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí (38x)
Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí. Umožní to dostavba dálnice na rakouské straně až do Poysdorfu a...
Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (37x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Odborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozuOdborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozu (25x)
Třetí ročník odborné konference HLUK s podtitulem Snižování hlukových zátěží se konal 10. listopadu 2011 v Konferenčním ...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice