Odbory na tripartitě kritizovaly úbytek peněz na dopravní stavby
Rubrika: 2011
Vládní plán financování tuzemské dopravní infrastruktury v letech 2011 až 2013 neřeší potřeby České republiky. Po jednání tripartity to dnes řekl předseda Odborového svazu Stavba Stanislav Antoniv. Kritizoval zejména letošní pokles rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), ze kterého se výstavba komunikací financuje, o 35 miliard korun. Ministerstvo dopravy připomnělo, že peníze pro SFDI byly omezeny kvůli vládním úsporám, a čeká návrhy na jejich lepší využití.
Menší přísun peněz státu do výstavby komunikací je podle odborů v současné době nezodpovědný. "Zásadní chyba je, že vláda porušuje sama své programové prohlášení," řekl Antoniv. V něm podle šéfa stavařských odborů vláda uvedla, že zachová prostředky do dopravní infrastruktury aspoň na stavu loňského roku. Plán státních výdajů na dopravní stavby také nenavazuje na další strategie a koncepce, uvedl Antoniv.
Letošní rozpočet SFDI počítá s výdaji 61,3 miliardy Kč, což je právě o zhruba 35 miliard méně než loni. Příspěvek státu se letos sníží na 33 miliard korun ze 47,8 miliardy o rok dřív. V dalších dvou letech se mají příjmy fondu zvýšit o více než deset miliard korun v každém roce. Další peníze dostává SFDI z evropských fondů, jejich podíl ale postupně klesá.
Ministerstvo dopravy dnes uvedlo, že množství peněz na rozvoj dopravní infrastruktury neodpovídá ani jeho představám. "My víme, že ten stav není ideální, ale my si nemůžeme dovolit fantazírovat na téma, co by bylo, kdybychom měli tolik peněz. My prostě musíme počítat s penězi, které nám vláda dala," řekl ČTK mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský. Ministerstvo podle něj od zainteresovaných v dopravní výstavbě očekává, že navrhnou efektivnější využití peněz v rozpočtu SFDI.
Antoniv zopakoval, že podle odborů letos ve stavebnictví ztratí práci 40.000 až 50.000 lidí a v dalších letech další. Jedním z důvodů jsou přitom právě úsporná opatření vlády, kvůli kterým firmám ubývají zakázky. Úbytek veřejných zakázek ve stavebnictví už dříve kritizovali i zástupci stavebních podniků a Svazu dopravy, nižší rozsah investic do výstavby silnic a železnic se nelíbí také některým krajům.
Stejně jako odbory i stavební firmy už dříve vytýkaly nynějšímu kabinetu také to, že neplní své programové prohlášení, podle nějž "vláda zachová výši investic do dopravní infrastruktury". Ministerstvo dopravy ovšem plánuje vedle peněz ze státního rozpočtu do financování výstavby zapojit prostředky od soukromých investorů.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.