KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    Oceňování společenských nákladů a přínosů dopravy

Oceňování společenských nákladů a přínosů dopravy

Publikováno: 16.11.2011, Aktualizováno: 21.11.2011 15:09
Rubrika: 2011

Dnes, ve středu 16. 11. 2011, se v prostorách Národní technické knihovny v Praze uskutečnila mezinárodní konference Externí náklady dopravy, věnovaná výzkumu v oceňování cestovního času v osobní dopravě a hluku z dopravy v ČR a v zahraničí a jejich využití ve společenském hodnocení dopravních politik a projektů.

Ředitel odboru strategie Ministerstva dopravy ČR Luděk Sosna ve svém úvodním slově uvedl, že v současné složité situaci snižujících se zdrojů pro financování rozvoje dopravní infrastruktury, mohou být financovány pouze projekty s jednoznačně pozitivním poměrem mezi přínosy a náklady jejich realizace.

V dopoledním programu konference nejprve Farideh Ramjerdi představila rozsáhlou národní studii na ocenění cestovního času a jeho spolehlivosti v Norsku. Ve svém příspěvku zdůraznila, že ocenění cestovního času je důležité pro ekonomické hodnocení dopravních projektů a politik, kde úspora cestovního času představuje jeden z hlavních přínosů nové infrastruktury nebo zvýšení kapacity, i pro předpovídání budoucí poptávky po dopravě. Zásadní význam cestovního času a potřebu zohlednění jeho možné variability v dopravním plánování potvrdil i druhý řečník Pim Warffemius z Ministerstva dopravy Nizozemí, který představil dokončovanou studií na ocenění času u různých druhů místní i dálkové, osobní i nákladní dopravy.

Studii oceňující čas při cestování na trase Praha-Brno představil Vojtěch Máca z Centra pro otázky životního prostředí UK. Získané výsledky ukazují, že lidé, kteří cestují autem, oceňují svojí úsporu času 2-3krát výše než lidé cestující na uvedené trase vlakem či autobusem. Čas strávený v dopravní zácpě pak řidiči oceňují zhruba dvojnásobně oproti hodnotě cestovního času ve volném provozu. Obdobný rozdíl mezi oceněním času mezi lidmi cestujícími autem a hromadnou dopravou zjistili i v dřívější studii dopravního chování v Praze představené Janem Kašíkem z dopravně-konzultační firmy NDCON.

V navazující diskusi Ståle Navrud z univerzity v norském Aasu připomněl, že prosté přebírání zahraničních hodnot je problematické s ohledem na odlišný kontext původních studií a vyzdvihl potřebu vlastních národních oceňovacích studií.

Odpolední část programu zahájil prof. Navrud, který představil současné poznání v oblasti oceňování dopravního hluku v Evropě a ve světě. V následující prezentaci Jan Urban z Centra pro otázky životního prostředí UK představil studii oceňující obtěžování hlukem ze silniční a železniční dopravy v 5 českých městech. Respondenti tohoto empirického výzkumu by byli ochotni strpět mírné až velmi silné obtěžování hlukem z dopravy pokud by za to byli kompenzováni částkami v rozmezí 900 až 3000 Kč ročně.

V posledním odpoledním příspěvku Henrik Andersson z Univerzity Toulouse nastínil model zpoplatnění silničního a železničního hluku, podle něhož by uživatelé platili za jimi působenou mezní hlukovou externalitu. Konferenci uzavřela panelová diskuse k využití výsledků v praxi ekonomického hodnocení dopravních plánů a projektů.

Konferenci pod záštitou ministra dopravy Pavla Dobeše pořádalo Centrum pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy jako součást projektu Kvantifikace externích nákladů dopravy v podmínkách ČR realizovaného za finanční podpory Ministerstva dopravy ČR.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

„Největším problémem bylo přesvědčit zastupitele, že cesta pomocí PPP projektů je výhodná“„Největším problémem bylo přesvědčit zastupitele, že cesta pomocí PPP projektů je výhodná“ (37x)
říká v rozhovoru pro časopis SILNICE ŽELEZNICE Ing. Adriena Mrázová, MPA, bývalá starostka města Říčany, nyní členka měs...
Polsko má stále větší potíže s dálnicemi a stadiony na Euro 2012 (30x)
Rok před začátkem fotbalového mistrovství Evropy ve fotbale má Polsko, které ho pořádá společně s Ukrajinou, stále větší...
Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (22x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice