Oceňování společenských nákladů a přínosů dopravy
Rubrika: 2011
Dnes, ve středu 16. 11. 2011, se v prostorách Národní technické knihovny v Praze uskutečnila mezinárodní konference Externí náklady dopravy, věnovaná výzkumu v oceňování cestovního času v osobní dopravě a hluku z dopravy v ČR a v zahraničí a jejich využití ve společenském hodnocení dopravních politik a projektů.
Ředitel odboru strategie Ministerstva dopravy ČR Luděk Sosna ve svém úvodním slově uvedl, že v současné složité situaci snižujících se zdrojů pro financování rozvoje dopravní infrastruktury, mohou být financovány pouze projekty s jednoznačně pozitivním poměrem mezi přínosy a náklady jejich realizace.
V dopoledním programu konference nejprve Farideh Ramjerdi představila rozsáhlou národní studii na ocenění cestovního času a jeho spolehlivosti v Norsku. Ve svém příspěvku zdůraznila, že ocenění cestovního času je důležité pro ekonomické hodnocení dopravních projektů a politik, kde úspora cestovního času představuje jeden z hlavních přínosů nové infrastruktury nebo zvýšení kapacity, i pro předpovídání budoucí poptávky po dopravě. Zásadní význam cestovního času a potřebu zohlednění jeho možné variability v dopravním plánování potvrdil i druhý řečník Pim Warffemius z Ministerstva dopravy Nizozemí, který představil dokončovanou studií na ocenění času u různých druhů místní i dálkové, osobní i nákladní dopravy.
Studii oceňující čas při cestování na trase Praha-Brno představil Vojtěch Máca z Centra pro otázky životního prostředí UK. Získané výsledky ukazují, že lidé, kteří cestují autem, oceňují svojí úsporu času 2-3krát výše než lidé cestující na uvedené trase vlakem či autobusem. Čas strávený v dopravní zácpě pak řidiči oceňují zhruba dvojnásobně oproti hodnotě cestovního času ve volném provozu. Obdobný rozdíl mezi oceněním času mezi lidmi cestujícími autem a hromadnou dopravou zjistili i v dřívější studii dopravního chování v Praze představené Janem Kašíkem z dopravně-konzultační firmy NDCON.
V navazující diskusi Ståle Navrud z univerzity v norském Aasu připomněl, že prosté přebírání zahraničních hodnot je problematické s ohledem na odlišný kontext původních studií a vyzdvihl potřebu vlastních národních oceňovacích studií.
Odpolední část programu zahájil prof. Navrud, který představil současné poznání v oblasti oceňování dopravního hluku v Evropě a ve světě. V následující prezentaci Jan Urban z Centra pro otázky životního prostředí UK představil studii oceňující obtěžování hlukem ze silniční a železniční dopravy v 5 českých městech. Respondenti tohoto empirického výzkumu by byli ochotni strpět mírné až velmi silné obtěžování hlukem z dopravy pokud by za to byli kompenzováni částkami v rozmezí 900 až 3000 Kč ročně.
V posledním odpoledním příspěvku Henrik Andersson z Univerzity Toulouse nastínil model zpoplatnění silničního a železničního hluku, podle něhož by uživatelé platili za jimi působenou mezní hlukovou externalitu. Konferenci uzavřela panelová diskuse k využití výsledků v praxi ekonomického hodnocení dopravních plánů a projektů.
Konferenci pod záštitou ministra dopravy Pavla Dobeše pořádalo Centrum pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy jako součást projektu Kvantifikace externích nákladů dopravy v podmínkách ČR realizovaného za finanční podpory Ministerstva dopravy ČR.