KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    Oceňování společenských nákladů a přínosů dopravy

Oceňování společenských nákladů a přínosů dopravy

Publikováno: 16.11.2011, Aktualizováno: 21.11.2011 15:09
Rubrika: 2011

Dnes, ve středu 16. 11. 2011, se v prostorách Národní technické knihovny v Praze uskutečnila mezinárodní konference Externí náklady dopravy, věnovaná výzkumu v oceňování cestovního času v osobní dopravě a hluku z dopravy v ČR a v zahraničí a jejich využití ve společenském hodnocení dopravních politik a projektů.

Ředitel odboru strategie Ministerstva dopravy ČR Luděk Sosna ve svém úvodním slově uvedl, že v současné složité situaci snižujících se zdrojů pro financování rozvoje dopravní infrastruktury, mohou být financovány pouze projekty s jednoznačně pozitivním poměrem mezi přínosy a náklady jejich realizace.

V dopoledním programu konference nejprve Farideh Ramjerdi představila rozsáhlou národní studii na ocenění cestovního času a jeho spolehlivosti v Norsku. Ve svém příspěvku zdůraznila, že ocenění cestovního času je důležité pro ekonomické hodnocení dopravních projektů a politik, kde úspora cestovního času představuje jeden z hlavních přínosů nové infrastruktury nebo zvýšení kapacity, i pro předpovídání budoucí poptávky po dopravě. Zásadní význam cestovního času a potřebu zohlednění jeho možné variability v dopravním plánování potvrdil i druhý řečník Pim Warffemius z Ministerstva dopravy Nizozemí, který představil dokončovanou studií na ocenění času u různých druhů místní i dálkové, osobní i nákladní dopravy.

Studii oceňující čas při cestování na trase Praha-Brno představil Vojtěch Máca z Centra pro otázky životního prostředí UK. Získané výsledky ukazují, že lidé, kteří cestují autem, oceňují svojí úsporu času 2-3krát výše než lidé cestující na uvedené trase vlakem či autobusem. Čas strávený v dopravní zácpě pak řidiči oceňují zhruba dvojnásobně oproti hodnotě cestovního času ve volném provozu. Obdobný rozdíl mezi oceněním času mezi lidmi cestujícími autem a hromadnou dopravou zjistili i v dřívější studii dopravního chování v Praze představené Janem Kašíkem z dopravně-konzultační firmy NDCON.

V navazující diskusi Ståle Navrud z univerzity v norském Aasu připomněl, že prosté přebírání zahraničních hodnot je problematické s ohledem na odlišný kontext původních studií a vyzdvihl potřebu vlastních národních oceňovacích studií.

Odpolední část programu zahájil prof. Navrud, který představil současné poznání v oblasti oceňování dopravního hluku v Evropě a ve světě. V následující prezentaci Jan Urban z Centra pro otázky životního prostředí UK představil studii oceňující obtěžování hlukem ze silniční a železniční dopravy v 5 českých městech. Respondenti tohoto empirického výzkumu by byli ochotni strpět mírné až velmi silné obtěžování hlukem z dopravy pokud by za to byli kompenzováni částkami v rozmezí 900 až 3000 Kč ročně.

V posledním odpoledním příspěvku Henrik Andersson z Univerzity Toulouse nastínil model zpoplatnění silničního a železničního hluku, podle něhož by uživatelé platili za jimi působenou mezní hlukovou externalitu. Konferenci uzavřela panelová diskuse k využití výsledků v praxi ekonomického hodnocení dopravních plánů a projektů.

Konferenci pod záštitou ministra dopravy Pavla Dobeše pořádalo Centrum pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy jako součást projektu Kvantifikace externích nákladů dopravy v podmínkách ČR realizovaného za finanční podpory Ministerstva dopravy ČR.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

V Brně-Maloměřicích a Obřanech usilují o obchvat, zatím marně (57x)
V Brně-Maloměřicích a Obřanech usilují o stavbu obchvatu. Hlavní silnice procházející městskou částí, jíž lemují rodinné...
Reakce na článek Aktuálně.cz (BIS: Stát tuneluje vlastní firmy, ovládli je lobbisté) (56x)
Ministerstvo dopravy reaguje na článek Aktuálně.cz, který vyšel dne 8. září 2011 pod názvem BIS: Stát tuneluje vlastní f...
ŘSD v pátek zprovozní výbuchy poničenou část dálnice D5 u Plzně (54x)
Po téměř čtyřech měsících se tento pátek dopoledne řidičům plně zprůjezdní dálniční obchvat Plzně před tunelem Valík, kd...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice