Očekávané trendy rozvoje asfaltových pojiv
V posledních letech se stále častěji poukazuje na potřebnou změnu v myšlení a postupu při nakládání s přírodními materiálovými zdroji i druhotnými surovinami. Realizace plánů je v mnoha oblastech stále pozvolná, avšak nejen hospodářský vývoj v posledních dvou až třech letech, ale i vývoj znečištění planety a klimatické změny ukazují na skutečnou potřebu kvalitativních změn. S ohledem na zhoršující se stav klimatu a životního prostředí a dopady finanční krize, které do značné míry „zahýbaly“ sebevědomím lidstva, je naprosto zřejmé, že je nutné vydat se alternativní cestou.
Pro oblast silničního stavitelství je dnes neoddiskutovatelné, že musíme hledat a najít cesty k materiálově a energeticky úspornějším konstrukcím, které však budou vykazovat vysokou výkonnost a delší životnost. Jedná se o daleko širší využívání druhotných surovin, které povede jak k úsporám materiálů, tak k ochraně životního prostředí, ale také ke snížení spotřeby ropy a zejména ke snížení závislosti na této surovině. Je zcela zřejmé, že musí dojít i ke změně pohledu na kvalitu technologií a prací. To vyžaduje (nejen v České republice) výrazné změny v myšlení a zažitých postupech, které preferují nejnižší možné ceny bez ohledu na výslednou kvalitu. Dále také upřednostňují dodavatele, kteří jsou ochotni se na tuto nesmírně riskantní, a zpravidla z dlouhodobého pohledu daňového poplatníka i velmi nákladnou cestu, vydat.
Proto se někteří producenti systematicky věnují výzkumu, vývoji a zavádění asfaltových pojiv, která mohou snahu o lepší životní prostředí, trvale udržitelný rozvoj a současně o hospodárnost posunout značně vpřed. Řada výzkumných programů běží již několik let a výstupy jsou postupně zaváděny do praktického užívání. Oblastí zájmu v souvislosti s asfaltovými pojivy je několik:
A) technologie za studena
V této oblasti probíhají práce na nových formulacích asfaltových emulzí zejména pro emulzní mikrokoberce. Jedná se zejména o možnost náhrady některých typů emulgátorů za jiné na ekologicky šetrné bázi. Současně je sledována možnost využití nových modifikačních a aditivačních přísad, které zvýší odolnost vyráběných směsí a umožní jejich využití při extrémně se zvyšujícím zatížení.
B) nízkoteplotní pojiva
V oblasti snižování teplot při výrobě a pokládce asfaltových směsí probíhají ověřovací zkoušky na pojivech, která umožní výrobu a pokládku směsí na servisních teplotách ≤ 120 °C. V běžné nabídce jsou dnes pojiva s různými typy přísad, která jsou použitelná při teplotách ≤ 150 °C.
C) snižování emisí H2S
Ve všech rafineriích, které vyrábějí asfaltová pojiva, jsou prováděny postupně úpravy, jež umožní skupině splnit předpis EU. Ten stanovuje dodávat asfalty s maximálním obsahem H2S ≤ 5 ppm, což je výrazný prvek pro snížení dopadů na životní prostředí. V některých rafineriích (např. TRM Leuna) jsou tato pojiva již nabízena k běžnému použití.
D) využití druhotných surovin
V této oblasti běží paralelně několik vývojových úkolů. Pro trh v České republice může být zajímavá informace, že ve skladu v Kouřimi je instalováno nové multifunkční míchací zařízení s vysokou účinností, které mimo jiné umožní i zpracovávání granulátu z odpadní pryže.
Jedná se o společný projekt ČVUT a několika firem z Německa, Francie, Španělska a USA. Technologie umožňuje výrobu a použití CRmB se skladovací stabilitou a odstraní tak některé technologické problémy, které jsou známy u dosud testovaných technologií. Systém umožní přimíchávat cca 10–12 % drceného granulátu z odpadní pryže.
Dnes jsou standardně nabízenými typy pojiv speciální typy určené pro recykláž za tepla i za studena. Pojiva obsahují regenerační činidla a jejich formulace umožňují dosáhnout velmi dobrých výsledků při použití R-materiálu.
Současně jsou stále hledány a ověřovány možnosti využití i dalších druhotných surovin.
E) zvyšování výkonových parametrů
V této oblasti se pozornost zaměřuje na několik možností. Jednou z nich je zlepšení přilnavosti ke kamenivu i v případě, že je používáno kamenivo se zhoršenou přilnavostí. Jsou vyvíjeny některé nové typy aditiv, které umožňují průmyslovou výrobu a splňují podmínku tepelné stálosti. Tato pojiva jsou již běžně nabízena na trhu.
Další oblastí je možnost využití aditiv, která zlepší výkonnost pojiva po celou dobu jeho životnosti. Již několik let probíhá např. velmi úspěšné testování pojiv s přísadou PPA, která představuje jednu z možných cest. Zde je však nutno velmi pečlivě sledovat reakce se vstupními asfalty, které pocházejí z různých typů ropy. Tato pojiva jsou zkoušena i na stavbách v České republice, na Slovensku a Maďarsku.
F) bio-pojiva
V oblasti, která zatím na českém trhu nezaznamenala velký zájem uživatelů, jsou na základě výzkumu a vývoje dlouhodobě testována v některých zemích (Francie, Velká Británie, Dánsko, Rakousko) pojiva s bio-příměsemi. Typy Bio jsou použitelné zejména pro recykláž a tenkovrstvé technologie (hlavně nátěry).
Jak je patrné z výše uvedených oblastí, jejichž výčet zde není pochopitelně uzavřen, je intenzívně vyvíjena činnost v oblasti trvale udržitelného rozvoje, zlepšení hospodárnosti a zvýšení výkonových parametrů asfaltových pojiv.
Množství kvalitativně vhodných typů ropy pro výrobu asfaltů se neustále dramaticky snižuje, a je tedy nutné hledat možnosti pro zabezpečení rostoucích požadavků na konstrukce vozovek, aniž bychom zvyšovali negativní vlivy na životní prostředí.
Je důležité zdůraznit, že cesty existují. Jsou dány i možnosti pro další rozvoj, ale tento trend má pochopitelně svoji cenu. Ukazuje se však – jak bylo uvedeno výše – že stále ještě nenastal zlom v myšlení a přístupu, jenž je zažitý a preferuje pouze extenzivní rozvoj s množstvím jednoduchých materiálů za nejnižší cenu, které však požadavky na potřebnou kvalitu již
nejsou schopny plnit. Je potřeba si uvědomit, že tato cesta je u svého konce a budoucnost bude patřit vysoce výkonným speciálním pojivům, které budou vyžadovat i kvalitní technický servis výrobce a spolupráci s uživateli. To předpokládá oboustranně aktivní přístup, který zejména u netuhých vozovek přinese kvalitativní posun v technologické oblasti. Lze proto očekávat, že budoucnost bude patřit speciálním výrobkům s vysokou užitnou hodnotou, jejichž aplikace bude vyžadovat kvalitativně vyšší stupeň znalostí, dovedností a schopnosti vzájemné kooperace.
Expected Trends in the Bitumen Binder Development
For the area of road construction it is nowadays undisputable that we have to look for and find ways to material and energy saving structures with proven high performance and longer lifetime. This means a far wider use of secondary raw materials leading to material savings as well as environmental protection. It also means decreasing oil consumption and dependency on this raw material. It is also obvious that there must be a change of the point of view on the quality of technology and works. This requires, not only in the Czech Republic, significant changes in thinking and typical procedures preferring the lowest possible prices regardless of quality and preferring those contractors who are willing to go this way which is typically very risky and from the long-term perfective of the tax payer, this way is also very expensive.