Obyvatelé Kutné Hory protestují proti dopravním změnám v centru
Rubrika: 2010
Razantní změny v dopravě, které přineslo dokončení rekonstrukce dlažby v historickém centru Kutné Hory, se nelíbí některým obyvatelům. Svůj nesouhlas vyjádřili v petici, kterou podepsalo několik stovek lidí. V reakci na to zastupitelé schválili změnu dopravního generelu. Nyní ale hrozí to, že bude město muset vrátit evropskou dotaci, kterou na dlažbu získalo, řekl ČTK místostarosta Václav Vančura.
Schválené rozhodnutí, kterým se má k 16. červnu změnit Husova, Kollárova a Tylova ulice a Palackého náměstí na městské komunikace obslužné vedlejší s možností parkování, podle něj není možné splnit. Tím by se totiž zrušila klidová zóna v historickém centru, která byla jednou z podmínek získání evropské dotace na rekonstrukci dlažby.
"Má to dvě řešení. Buď usnesení nesplníme a budeme o tom znovu diskutovat na červnovém zastupitelstvu, nebo k tomu svoláme mimořádné zastupitelstvo, které bude muset toto usnesení zrušit nebo posune termín jeho plnění," dodal Vančura.
Nová dopravní omezení v historickém centru Kutné Hory, zapsaném na seznam světového dědictví UNESCO, začala platit v květnu. V zónách vyznačených dopravními značkami budou muset řidiči za stání platit, automaty na parkovné by se v ulicích měly objevit do poloviny června. Omezen je i pohyb vozů lidí, kteří tam bydlí nebo podnikají. Platit se bude také za stání na Václavském náměstí, ve vymezených částech Lierovy a Radnické ulice, na Komenského náměstí, v prostoru mezi Vlašským dvorem a kostelem sv. Jakuba a na centrálním parkovišti u chrámu sv. Barbory.
Návrh na změnu dopravních opatření předložila zastupitelka Marie Matyášová. ČTK řekla, že by se nový systém dopravy měl udělat až po úplném dokončení rekonstrukce dlažby. Do té doby by se mělo městem jezdit stejně jako před dopravními změnami. Nová opatření v automobilové dopravě podle ní kritizují zejména podnikatelé, kterým způsobují problémy se zásobováním a ubylo jim prý také zákazníků.
Podle Vančury se dopravní generel připravoval čtyři roky a schválen byl asi v roce 2004. Stejně jako územní plán ho musela schválit řada institucí. Z něj pak vycházela projektová dokumentace rekonstrukce dlažby. "Odsouhlasením sporného usnesení se ruší klidová zóna. Město se tak vystavuje nebezpečí, že v nejhorší variantě bude muset vrátit 90 milionů korun," poznamenal. Jenom dopravní značky, kterých bylo třeba 360, podle něj stály 3,5 milionu korun.
Evropská dotace na rekonstrukci dlažby pokryla 92,5 procenta nákladů z téměř 100 milionů korun, zbytek zaplatilo město ze svých zdrojů. Práce budou pokračovat. Další etapa by měla začít na podzim a bude stát asi 50 milionů korun. Město na ni také dostalo dotaci.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.