Obchvat Plzně by mohl být do sedmi let, první etapa začne na jaře
Rubrika: 2011
Zahájení stavby první ze dvou etap západního obchvatu Plzně za více než 800 milionů korun, nejdůležitější silniční stavby v kraji, se posune z plánovaného podzimu až na jaro příštího roku. Krajská správa a údržba silnic už vypsala soutěž, jejíž vítěz bude znám v září nebo v říjnu. Ihned poté bude podepsána smlouva a předáno staveniště, řekl ČTK hejtman Milan Chovanec (ČSSD). Pokud stát převezme druhou etapu, mohl by šestikilometrový obchvat stát do pěti až sedmi let.
Do tří týdnů vypíše kraj ještě soutěž na stavbu nového mostu na Jateční ulici v Plzni a části navazující silnice. Stavbu za 180 milionů korun, která potrvá 1,5 roku, chce zahájit co nejdříve.
Obě akce přijdou na celkem jednu miliardu korun bez DPH. Financovány mají být z evropského programu ROP Jihozápad, jehož výzva na tyto velké stavby bude vyhlášena na podzim; 15 procent, tedy 150 milionů korun, bude hradit kraj ze svého. Pokud by kraj nezískal peníze z dotací, soutěž na obchvat by zrušil a stavbu odložil.
První etapa obchvatu má měřit 2,1 kilometru a půjde o úsek Domažlická - Křimická (Chebská). "Stavba začne nejspíš až na jaře. Potrvá dva roky hlavně kvůli velkému mostu," uvedl Chovanec.
Problémem ale je druhá etapa za dvě miliardy korun, na kterou kraj ani město nemá. Možností je získat na stavbu dotaci EU v příštím plánovacím období v letech 2014 až 2020 anebo společná půjčka kraje a města Plzně ve výši 1,5 miliardy Kč. Podle hejtmana by ale vůči ostatním obcím kraje nebylo fér, kdyby se kraj zadlužil kvůli stavbě v Plzni.
Hejtman a primátor Plzně se budou po zahájení stavby první etapy snažit, aby druhou část převzal stát. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má vybudovat v Plzni průtah, tedy silnici paralelní s Klatovskou třídou, která je značně dopravně přetížena. Superkoncepce ministerstva dopravy ale s průtahem do roku 2025 nepočítá, řekl hejtman.
Místo průtahu by tedy mohl stát dostavět a převzít šestikilometrový západní obchvat a vytvořit z něj silnici I. třídy. Dosud se totiž předpokládá, že to bude silnice II. třídy, protože do první etapy výstavby investuje kraj. Pokud by stát souhlasil, mohla by být Plzeň obkroužena celým obchvatem pro 20.000 vozidel denně do pěti až sedmi let. Stavba případného průtahu by trvala podle současného stavu příprav dvojnásobně dlouho.
Až druhá etapa z Křimické na Karlovarskou třídu k hypermarketu Globus bude mít pro řidiče hlavní efekt. Zejména pro ty směřující na největší sídliště Lochotín, jež je spojeno s centrem jen jednou přetíženou hlavní silnicí, Karlovarskou, s chátrajícím mostem generála Pattona přes Mži. Obchvat umožní řidičům z Klatovska dostat se rychleji na sever na Karlovarsko a Mostecko a obslouží také průmyslovou zónu Borská pole.
Dopravu na Lochotín částečně vylepší také nový most v Jateční ulici. Pokud by se totiž kvůli rekonstrukci uzavřel Pattonův most, doprava ze sídliště Lochtonín by za současného stavu zkolabovala.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.