Obchvat Českého Těšína usnadní cestu na Slovensko
Rubrika: Aktuality
V polovině července byl řidičům a široké veřejnosti dán do užívání tolik očekávaný obchvat města Český Těšín. Nově vybudovaná komunikace I/11 už dnes přispívá významným způsobem nejen ke zlepšení dopravní situace ve městě, ale v celém třineckém regionu.
„Jejím zprovozněním došlo zároveň k napojení Třineckých železáren na rychlostní komunikaci R 48 a tím vymístění nákladní kamionové dopravy s centra Třince i Českého Těšína,“ řekl redakci Silnic Železnic Tomáš Vítek, předseda představenstva a generální ředitel společnosti ODS – Dopravní stavby Ostrava, která celou stavbu realizovala. Zároveň bude také zrušeno úrovňové křížení silniční dopravy s železniční tratí Bohumín-Žilina.
Stavba v hodnotě 566 mil. Kč byla zahájena v březnu 2006 a měla být podle původní smlouvy ukončena v červnu 2009 se zprůjezdněním v listopadu 2009. Nicméně zmíněná smlouva byla v září 2006 doplněna dodatkem, ve kterém se zhotovitel ODS − Dopravní stavby Ostrava zavázal dokončit dílo k 30. 11. 2008 a zprůjezdnění uspíšit, což se podařilo. Řidiči tak mohou již využívat novou komunikaci a zmírnit dopravní zátěž v centru okolních měst a vesnic.
„Stávající silnice I/11 a silnice I/48 tvoří páteřní komunikace tzv. Slezského kříže,' vysvětlil novinářům Tomáš Vítek. „Silnice I/11 spojuje Českou republiku se Slovenskem, silnice I/48 Českou republiku s Polskem. Stavbou silnice I/11 Český Těšín - obchvat došlo k odklonu stávající silnice ze středu města na jeho jihovýchodní okraj. Součástí stavby je mimoúrovňové napojení silnice II/468, která propojuje město Český Těšín s Třincem. Tato komunikace zabezpečuje příjezd nákladní dopravy do Třineckých železáren a také do průmyslové zóny Třince. I proto jde o stavbu, která má pro oblast Třinecka mimořádný význam.
Silnice I/11 je dlouhá 2,040 km, silnice II/468 pak 0,213 km. Napojení na stávající příjezd do Českého Těšína je zajištěno dvěma rampami o délce 0,671 km a 0,582 km. Obě rampy jsou jednosměrné a dvouproudové. Stavba zahrnuje celkem osm mostních objektů, z toho pět jednopolových mostů o rozpětí od 7,06 do 31 metrů, jeden třípolový most o celkové délce rozpětí 49,7 m, jeden sedmipolový most o celkové délce rozpětí 148,25 m a jeden pětipolový most, který je svým rozpětím 193m a proměnnou šířkou od 9,45 do 33,5 m, největším.
„Celá stavba je řešena tak, aby minimalizovala negativní účinky provozu na životní prostředí v dotčeném okolí,' dodal Jan Klimša ze společnosti ODS – Dopravní stavby Ostrava, závodu Frýdek-Místek, který stavbu realizoval. „ Její součástí bylo i velké množství souvisejících a vyvolaných investic, mezi které se řadí přeložky inženýrských sítí, úpravy toků a realizace přeložek souvisejících s dnes budovanou výstavbou III. železničního koridoru na trati Bohumín-Žilina.“ Na otázku, co bylo největším problémem při realizaci stavby, Jan Klimša jednoznačně odpovídá: „To, že jsme stavbu realizovali za nepřerušeného silničního a železničního provozu, což mělo velký vliv na koordinaci stavebních prací a také se projevil ve výrazných změnách v organizaci silniční dopravy na silnici I/11 a II/468. Optimální nebyly ani geologické podmínky staveniště − převážná část prací probíhala v podmáčeném území podél řeky Olše a Ropičanky.'
Objednatel: Ředitelství silnic a dálnic České republiky
Zhotovitel: ODS - Dopravní stavby Ostrava
Projektant: DOPRAVOPROJEKT Ostrava
Tech.dozor investora: HBH Projekt
Termín realizace: zahájení květen 2006
ukončení- listopad 2008 (předčasný termín zprůjezdnění 14.7.2008)
Finanční náklad: 566mil. Kč s DPH ( SFDI)
Vybrané fyzické objemy:
Plocha vozovek: 40.037 m2
Kubatura násypů: 40.9874 m3
Kubatura výkopů: 99.252 m3
Sejmutí ornice a podornice v objemu: 30.147 m3
Délka svodidel a zábradlí: 6.939 m
Plocha ozelenění: 77.450 m2
Plocha protihlukových stěn: 5.690 m2
Půdorysná plocha mostů: 10.828 m2
Kubatura zabudovaných betonů: 18.651 m3