O zachování tratě v Jemnici má zájem město i ČD Cargo
Rubrika: 2011
Město Jemnice stále bojuje o zachování železniční tratě a o obnovení provozu osobních vlaků do Moravských Budějovic. Vlaky Českých drah přestaly na této více než stoleté dráze jezdit od Nového roku, nákladní doprava ale stále funguje. Nákladní dopravce ČD Cargo vyjádřil v polovině letošního února nesouhlas se zrušením tratě, chce tam přepravovat kulatinu. Vyplývá to z informací státní Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).
Trať z Moravských Budějovic do Jemnice figuruje na seznamu nevyužívaných nebo málo využívaných drah v ČR, u nichž SŽDC projednává zrušení, převod vlastnictví nebo změnu kategorie. Jemnická trať patří mezi ty, které už sice kraj vypustil ze základní dopravní obslužnosti, ale u nichž zatím nebylo zahájeno správní řízení o zrušení. Město Jemnice nyní opět potvrdilo svůj zájem na převzetí tratě, aby mohlo pomoci návratu osobních vlaků. "Snažíme se, aby to bylo co nejdřív," řekl dnes ČTK jemnický starosta Miroslav Nevěčný. Osobní vlaky na této trati chtějí provozovat Jindřichohradecké místní dráhy.
Železnice vede do Jemnice od roku 1896. Osobní doprava byla zrušena kvůli ztrátovosti. Tak to zdůvodnili koncem minulého roku zástupci kraje a Českých drah. Podle SŽDC tudy v roce 2010 projelo 3371 osobních a 140 nákladních vlaků. Letos mohlo být po trati přepraveno asi 200 čtyřnápravových vozů s vytěženým dřevem a podobný počet i v následujících letech, uvádí ČD Cargo.
Podle jemnické radnice trať zdaleka nebyla mrtvá, vlakem denně jezdilo kolem 200 lidí. Nevěčný uvedl, že město už loni poslalo na ministerstvo dopravy žádost o převzetí tratě. Zatím se ale nedovědělo nic o možnostech a podmínkách pro její převzetí. "Marně se snažíme vyvolat jednání s někým, kdo by nám mohl říci závazné stanovisko," posteskl si starosta.
Jindřichohradecké dráhy už deklarovaly zájem o trať lednovou mimořádnou jízdou vlaku. Tento zájem trvá, potvrdil dnes ČTK ředitel společnosti Jan Šatava. Město má s tímto dopravcem předběžnou dohodu o zajištění občasných víkendových jízd. Lidé by se mohli zase vozit vlakem po jednadvacet kilometrů dlouhé trati třeba při červnové historické slavnosti Barchan.
Na Vysočině zvažuje SŽDC také existenci železnice z Dobronína do Polné, kde pravidelné osobní vlaky nejezdí od 80. let. ČD Cargo má zájem o udržení nákladní dopravy k vlečce Agropodniku u Dobronína. Polenský starosta Jindřich Skočdopole uvedl, že nemá o jednáních kolem tratě žádné informace. Připustil, že tato dráha není v dobrém stavu, její zrušení by ale považoval za nesmyslné.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.