KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tunely    Nové tunely v úseku Zábřeh – Krasíkov

Nové tunely v úseku Zábřeh – Krasíkov

Publikováno: 23.8.2006, Aktualizováno: 27.11.2008 20:08
Rubrika: Tunely

Letos v červnu bude v úseku optimalizované železniční trati mezi Zábřehem na Moravě a Krasíkovem na spojovací železniční větvi mezi I. a II. koridorem po jedné koleji zprovozněn tunel Hněvkov I. Po půlroce tak bude zahájen provoz již v druhém tunelu na tomto úseku. V říjnu loňského roku byl do zkušebního provozu uveden tunel Malá Huba. Trojici tunelů doplní Hněvkov II, s jehož úplným dokončením se počítá letos na podzim.

V následujících řádcích se budeme věnovat ražbě tří dvoukolejných tunelů, které si ve výsledné finanční rozvaze řekly o částku přesahující 700 milionů korun.

Malá Huba
Nejdříve dokončeným na této trase byl tunel Malá Huba. Prvního vlaku se dočkal již loni, 30. října. Z technického hlediska se jedná o tunel, jehož délka je 324 m, z toho ražená část 300 m, hloubená část na vjezdovém a výjezdovém portálu po 12 m. Razilo se podle zásad Nové rakouské tunelovací metody. Primární obezdívky jsou ze stříkaného betonu C16/20 se sítí, příhradovými nosníky a kotvami. K reprofilaci primárního ostění došlo před položením mezilehlé izolace (aby nebyla narušena). Pro pojezd montážních plošin, sloužících k instalaci mezilehlé izolace a armatury definitivní obezdívky, a rovněž pro pojezd betonářské formy bylo nutné osadit základové pásy kolejnicemi. Betonáže definitivní obezdívky začaly v souladu se schváleným postupem dalších prací s květnem loňského roku. Na zhotovení definitivního ostění z betonu C25/30 do ocelového pojízdného bednění byla po malých úpravách použita forma, jež se osvědčila při stavbě krasíkovského a tatenického tunelu.
 


Vjezd do tunelu Malá Huba
Hněvkov I
Druhým tunelem, který se v nejbližších dnech dočká zprovoznění, je Hněvkov I, jehož dodavatelem je společnost Subterra. Hovoříme o 180 m dlouhém tunelu, z čehož ražená část představuje 132 m, hloubená na vjezdovém portálu dosahuje délky 36 m a na výjezdovém portálu 12 m. Z hlediska technologie ražby jde o zcela identický postup jako u tunelu Malá Huba.
 

Pohled na tunel Hněvkov I
Hněvkov II
Tunel Hněvkov II s sebou od počátku nesl přívlastek náročnější. Dvoukolejný tunel je dlouhý 463 m, z toho ražená část měří 433 m, hloubená část na vjezdovém portálu 5 m a na výjezdovém 25 m. Nejnáročnější částí realizace tunelu a zřejmě celého úseku Zábřeh – Krasíkov jsou portály a hloubené příportálové části.
Obě leží ve velmi náročných terénních poměrech. V bezprostřední blízkosti obou portálů (u vjezdového pod portálem a u výjezdového nad ním) vede státní silnice, která představuje jediné spojení obce Hněvkov s okolním světem – provoz na ní tudíž nesměl být přerušen. Postup ražeb se nikterak nelišil od technologie popsané u tunelu Malá Huba. V současné době je tunel po stavební stránce dokončen, pracuje se na vlastním vystrojení – položení železničního svršku, trakčního vedení a kabelů sdělovacího a zabezpečovacího zařízení. S uvedením do provozu (jako Hněvkov I, tj. jedna kolej v červnu a druhá v září) se počítá na podzim letošního roku. Dodavatelem tunelů Malá Huba a Hněvkov I se stala společnost Subterra. Třetí tunel, Hněvkov II, realizuje společnost Metrostav, které tak navázaly na zdárně dokončené tunely krasíkovský a tatenický v sousedním úseku Krasíkov – Česká Třebová. Sdružení zhotovitelů nazvanému TÚ Zábřeh – Krasíkov „lídruje“ akciová společnost Stavby silnic a železnic.
Projekt ve výši 3,652 miliardy Kč představuje zoptimalizování traťového úseku v délce více než 15 km, a to včetně železničních stanic Hoštejn a Zábřeh na Moravě. Z větší části investici kryjí příspěvky Evropské unie. Realizaci projektu zajišťuje Správa železniční dopravní cesty, s. o., která si od stavby slibuje vedle zvýšení kultury a bezpečnosti cestování hlavně narovnání dosud poměrně klikaté tratě. Tím by se měla zvýšit dosavadní rychlost vlaků z 80 až na 160 km/h. Stavbu můžeme bez nadsázky díky její dispozici a technologickému vybavení zařadit mezi stavbu třetího tisíciletí.
 

Tunel Hněvkov II
Závěr
Závěrem připomeňme, že hladkému průběhu ražeb požehnal před jejich započetím známý lanškrounský farář Zbigniew Czendlik. Ten do ústí portálů budoucích tunelů Malá Huba a Hněvkov II vysvětil sošky svaté Barbory, patronky všech horníků a tunelářů. Tím 20. října 2004 oficiálně zahájil ražby tunelů.

The article describes the realization of three tunnels which will become a part of an optimized railway track between Zábřeh na Moravě a Krasíkov on a linking railway branch between corridors I. and II. The author describes materials, technologies and methods used to excavate parts of these tunnels.
Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (71x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Vývoj podzemního stavitelství v České republiceVývoj podzemního stavitelství v České republice (50x)
Významný mezník ve vývoji tunelového stavitelství v celoevropském měřítku byl spojen s využitím střelného prachu při raž...
Železničný tunel Turecký vrchŽelezničný tunel Turecký vrch (44x)
Stavba ŽSR Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, žkm 100,500–159,100 pre traťovú rýchlosť do 160...

NEJlépe hodnocené související články

Ejpovické tunely – průběh výstavbyEjpovické tunely – průběh výstavby (5 b.)
V závěru loňského roku byly do provozu uvedeny oba ejpovické tunely. Jako první byl dne 15. listopadu 2018 zprovozněn ji...
Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – IvachnováTunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová (5 b.)
Společnost OHL ŽS, a. s. realizuje jako vedoucí účastník sdružení se společností VÁHOSTAV-SK, a. s. téměř 15 km dálnice ...
Kolektor Hlávkův mostKolektor Hlávkův most (5 b.)
Kolektory mají v Praze bohatou tradici. Jejich výstavba byla zahájena v roce 1969 a k zásadnímu rozvoji došlo v devadesá...

NEJdiskutovanější související články

Votický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavbyVotický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavby (6x)
Hloubený dvoukolejný tunel Votický má v rámci České republiky hned několik prvenství. S délkou 590 m je nejdelším hloube...
Ejpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavbyEjpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavby (1x)
V současnosti probíhá realizace nejdelšího železničního tunelu v ČR, z katastru obce Kyšice mezi Ejpovicemi do Plzně. Pr...
Realizace tunelů 4. koridoru Votice – BenešovRealizace tunelů 4. koridoru Votice – Benešov (1x)
Příspěvek popisuje realizaci staveb dvoukolejných tunelů – Tomického I. a II., Olbramovického, Votického a Zahradn...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice