Nová metoda oprav výtluků podle ŘSD přináší náklady do budoucna
Rubrika: 2011
Technologie oprav silničních výtluků, která by bez využití strojů měla umožňovat dočasnou obnovu vozovky i v mrazivém počasí, přináší potíže při následném odstraňování použitého materiálu. Po dnešní praktické ukázce této metody od společnosti BG SYS to uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Proces následného odstraňování materiálu je podle ŘSD zdlouhavý a nákladný.
"Tato metoda je sice účinná pro momentální řešení a opravu výtluku, ale naráží se na problémy s recyklací při odfrézování souvislé části povrchu za účelem položení nového koberce či rekonstrukce vozovky," uvedla Vápeníková.
Podle Vlastimila Bartela, jednatele společnosti, která s novou technologií přišla, oprava výtluku nevyžaduje žádné stroje, stačí prý jen kbelík, zednická lžíce, voda a materiál pro vyplnění výtluku. Po vyspravené silnici je údajně možné začít jezdit po 30 minutách a oprava vydrží celou zimu.
V současné době používá Ředitelství silnic a dálnic pro opravy vozovek dvě základní metody. Metodu "za studena" využívá pro nutné opravy nejhorších výtluků ještě během zimy. Tyto opravy však nejsou příliš trvanlivé. Trvanlivější "horkou obalovanou asfaltovou směs" je možné použít pouze při vyšších teplotách po odfrézování vozovky. Obvykle se s touto formou opravy začíná až na jaře.
Laboratoř Ředitelství silnic a dálnic podle Vápeníkové testuje veškeré další možné technologie oprav vozovky, aby našla co nejekonomičtější a nejtrvanlivější metodu.
Efektivita a používání nových technologií při opravách silnic jsou rovněž prioritami ministra Víta Bárty. Bárta chce pro příští rok zvýšit rozpočet na opravy silnic a dálnic ze čtyř na devět miliard korun. Podle ministra se změní také způsob zadávání práce. Zakázky budou nově v režii soukromníků, kteří budou pro stát zajišťovat co možná nejnižší cenu, budou hledat úspory, oponovat projekt a kontrolovat jej až do odevzdání.
Celková délka silniční sítě v České republice byla v polovině loňského roku 55.720 kilometrů. ŘSD se stará o údržbu dálnic, rychlostních komunikací a silnic první třídy, komunikace nižších kategorií mají na starosti jednotlivé kraje.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.