KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2010    Největší výhodou PPP je efektivnější rozdělení rizik

Největší výhodou PPP je efektivnější rozdělení rizik

Publikováno: 14.6.2010
Rubrika: 2010

PPP projekty jsou jedním z řešení, jak zabezpečit současnou dynamiku výstavby chybějící dopravní infrastruktury. Pak se již nabízí jen možnosti ve zvyšování daní, zdražování dálničních známek a elektronického mýta, nebo nové úvěry či dluhopisy a vyšší dotace ze státního rozpočtu.

Na 2. diskusním setkání Institutu pro veřejnou diskusi (IVD) z cyklu Dopravní infrastruktura ČR bylo klíčovým tématem diskuse zajištění zdrojů pro dobudování základní dopravní sítě. „Doporučení Evropské unie pro výši investic do dopravní infrastruktury je 1,5 – 2,5% podíl HDP. V České republice je to dnes 2,6% podíl, a přesto je to vzhledem k chybějícím klíčovým dopravním stavbám málo. Pro rok 2012 jsou ale bohužel plánovány investice jen ve výši 1,4 % z HDP,“ uvedl dopravní expert Pavel Švagr.

Časté úvahy o tom, že české dálnice jsou drahé, a proto chybějí potřebné zdroje, vyvrátil Prof. František Lehovec z ČVUT. Ve svém vystoupení přestavil nejrozsáhlejší průzkum o cenách za výstavbu silničních komunikací provedený Eurostat společně s OECD. Ten říká, že Česká republika je na úrovni 74 % průměrných cen EU.

Odborníci se shodují v tom, že PPP projekty mohou být řešením chybějících zdrojů, bohužel Česká republika zatím nenašla odvahu v dopravě tyto projekty realizovat. Například ve Francii jsou formou koncese vystavěny 4/5 všech dálnic, tedy přibližně 8 000 km. Ani PPP projekty však nemohou být jedinou cestou financování dálniční sítě. Vedle výdajové strany je třeba se stejně intenzivně věnovat příjmové straně projektů.

Podle Ondřeje Zaorala z ČSOB musí dojít ke změnám ve způsobu financování dopravní infrastruktury: „Jediným spravedlivým způsobem financování je zavedení mýta pro nákladní i osobní automobily. Současně by mělo dojít k cenové úpravě mýta, která by reflektovala tranzitní pozici České republiky. V případě zvyšování daní by Češi platili cesty cizincům.“ Průměrná sazba za kilometr české dálnice činí 4,09 Kč. Pro srovnání na Slovensku zaplatí řidiči 5,21 Kč a v Rakousku dokonce 6,16 Kč.

Odborníci vidí efektivitu PPP projektů zejména v účinném rozdělení rizik na ten subjekt (veřejný nebo soukromý sektor), který je dokáže řídit a eliminovat efektivněji, tj. s nižšími náklady. Jedno z vhodných rozdělení rizik spočívá ve stavebním a provozním riziku neseném soukromým partnerem, zatímco veřejný sektor nese riziko poptávky. „Samozřejmě je zde i potenciál PPP projektů v jejich zachycení mimo veřejný dluh ČR sledovaný Eurostat, ale ten by měl být zvažován až v druhé řadě,“ dodává Josef Kotrba, Deloitte Česká republika.

Z hlavních myšlenek, jež zazněly v úterý 8. 6. na diskusním setkání IVD, budou nyní učiněny závěry, a předloženy celému opinion poolu k posouzení. Konečné teze vám představíme v příštím týdnu.

Tématem dalšího setkání, které se uskuteční 7. 9. 2010, bude Vztah jednotlivých druhů dopravy a rozvoje dopravní infrastruktury.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
2. diskusní setkání  z cyklu Dopravní infrastruktura ČR se tentokrát zaměřilo na možnosti a vyhlídky financování dopravní infrastruktury.2. diskusní setkání  z cyklu Dopravní infrastruktura ČR se tentokrát zaměřilo na možnosti a vyhlídky financování dopravní infrastruktury.2. diskusní setkání  z cyklu Dopravní infrastruktura ČR se tentokrát zaměřilo na možnosti a vyhlídky financování dopravní infrastruktury.2. diskusní setkání  z cyklu Dopravní infrastruktura ČR se tentokrát zaměřilo na možnosti a vyhlídky financování dopravní infrastruktury.2. diskusní setkání  z cyklu Dopravní infrastruktura ČR se tentokrát zaměřilo na možnosti a vyhlídky financování dopravní infrastruktury.2. diskusní setkání  z cyklu Dopravní infrastruktura ČR se tentokrát zaměřilo na možnosti a vyhlídky financování dopravní infrastruktury.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (54x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
„Věřím, že se výstavba v nejbližších letech nezastaví,“„Věřím, že se výstavba v nejbližších letech nezastaví,“ (33x)
řekl v rozhovoru pro časopis SILNICE ŽELEZNICE Ing. Gustav Slamečka, MBA, ministr dopravy České republiky....
1. odborná konference DOPRAVA V KLIDU 20101. odborná konference DOPRAVA V KLIDU 2010 (32x)
Řešení dopravy v klidu – parkování – bylo představeno z mnoha úhlů pohledu v rámci odborné ko...

NEJlépe hodnocené související články

Olomouc má šanci získat dotaci 200 mil. Kč na tramvajovou trať (5 b.)
Olomoucká radnice má šanci získat dotaci zhruba 200 milionů korun z programu švýcarsko-české spolupráce na stavbu nové t...
Ředitelství silnic bude při plánování staveb spolupracovat s ČVUT (5 b.)
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podepsalo tříletou smlouvu o spolupráci s Českým vysokým učením technickým. Odborníci ...
První železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologiíPrvní železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologií (5 b.)
Odborníci z české společnosti AŽD Praha dokončili v americkém Nashvillu zabezpečení železničního přejezdu s výstražníky ...

NEJdiskutovanější související články

Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...
VIDEO: Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy (3x)
Stavba je součástí transevropské železniční sítě a IV. národního železničního koridoru Děčín státní hranice - Praha - Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice