KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2010    Největší výhodou PPP je efektivnější rozdělení rizik

Největší výhodou PPP je efektivnější rozdělení rizik

Publikováno: 14.6.2010
Rubrika: 2010

PPP projekty jsou jedním z řešení, jak zabezpečit současnou dynamiku výstavby chybějící dopravní infrastruktury. Pak se již nabízí jen možnosti ve zvyšování daní, zdražování dálničních známek a elektronického mýta, nebo nové úvěry či dluhopisy a vyšší dotace ze státního rozpočtu.

Na 2. diskusním setkání Institutu pro veřejnou diskusi (IVD) z cyklu Dopravní infrastruktura ČR bylo klíčovým tématem diskuse zajištění zdrojů pro dobudování základní dopravní sítě. „Doporučení Evropské unie pro výši investic do dopravní infrastruktury je 1,5 – 2,5% podíl HDP. V České republice je to dnes 2,6% podíl, a přesto je to vzhledem k chybějícím klíčovým dopravním stavbám málo. Pro rok 2012 jsou ale bohužel plánovány investice jen ve výši 1,4 % z HDP,“ uvedl dopravní expert Pavel Švagr.

Časté úvahy o tom, že české dálnice jsou drahé, a proto chybějí potřebné zdroje, vyvrátil Prof. František Lehovec z ČVUT. Ve svém vystoupení přestavil nejrozsáhlejší průzkum o cenách za výstavbu silničních komunikací provedený Eurostat společně s OECD. Ten říká, že Česká republika je na úrovni 74 % průměrných cen EU.

Odborníci se shodují v tom, že PPP projekty mohou být řešením chybějících zdrojů, bohužel Česká republika zatím nenašla odvahu v dopravě tyto projekty realizovat. Například ve Francii jsou formou koncese vystavěny 4/5 všech dálnic, tedy přibližně 8 000 km. Ani PPP projekty však nemohou být jedinou cestou financování dálniční sítě. Vedle výdajové strany je třeba se stejně intenzivně věnovat příjmové straně projektů.

Podle Ondřeje Zaorala z ČSOB musí dojít ke změnám ve způsobu financování dopravní infrastruktury: „Jediným spravedlivým způsobem financování je zavedení mýta pro nákladní i osobní automobily. Současně by mělo dojít k cenové úpravě mýta, která by reflektovala tranzitní pozici České republiky. V případě zvyšování daní by Češi platili cesty cizincům.“ Průměrná sazba za kilometr české dálnice činí 4,09 Kč. Pro srovnání na Slovensku zaplatí řidiči 5,21 Kč a v Rakousku dokonce 6,16 Kč.

Odborníci vidí efektivitu PPP projektů zejména v účinném rozdělení rizik na ten subjekt (veřejný nebo soukromý sektor), který je dokáže řídit a eliminovat efektivněji, tj. s nižšími náklady. Jedno z vhodných rozdělení rizik spočívá ve stavebním a provozním riziku neseném soukromým partnerem, zatímco veřejný sektor nese riziko poptávky. „Samozřejmě je zde i potenciál PPP projektů v jejich zachycení mimo veřejný dluh ČR sledovaný Eurostat, ale ten by měl být zvažován až v druhé řadě,“ dodává Josef Kotrba, Deloitte Česká republika.

Z hlavních myšlenek, jež zazněly v úterý 8. 6. na diskusním setkání IVD, budou nyní učiněny závěry, a předloženy celému opinion poolu k posouzení. Konečné teze vám představíme v příštím týdnu.

Tématem dalšího setkání, které se uskuteční 7. 9. 2010, bude Vztah jednotlivých druhů dopravy a rozvoje dopravní infrastruktury.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
2. diskusní setkání  z cyklu Dopravní infrastruktura ČR se tentokrát zaměřilo na možnosti a vyhlídky financování dopravní infrastruktury.2. diskusní setkání  z cyklu Dopravní infrastruktura ČR se tentokrát zaměřilo na možnosti a vyhlídky financování dopravní infrastruktury.2. diskusní setkání  z cyklu Dopravní infrastruktura ČR se tentokrát zaměřilo na možnosti a vyhlídky financování dopravní infrastruktury.2. diskusní setkání  z cyklu Dopravní infrastruktura ČR se tentokrát zaměřilo na možnosti a vyhlídky financování dopravní infrastruktury.2. diskusní setkání  z cyklu Dopravní infrastruktura ČR se tentokrát zaměřilo na možnosti a vyhlídky financování dopravní infrastruktury.2. diskusní setkání  z cyklu Dopravní infrastruktura ČR se tentokrát zaměřilo na možnosti a vyhlídky financování dopravní infrastruktury.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (123x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
Stavební firma TCHAS změnila názevStavební firma TCHAS změnila název (34x)
Stavební společnost TCHAS změnila svůj obchodní název. Nové jméno – Eiffage Construction Česká republika – f...
Islandskými tunely se jezdí!Islandskými tunely se jezdí! (29x)
Cesta na Islandu ze Siglufjörđuru do Ólafsfjörđuru v létě měřila 62 a v zimě 234 km. V sobotu 2. října ji na pouhýc...

NEJlépe hodnocené související články

Olomouc má šanci získat dotaci 200 mil. Kč na tramvajovou trať (5 b.)
Olomoucká radnice má šanci získat dotaci zhruba 200 milionů korun z programu švýcarsko-české spolupráce na stavbu nové t...
Ředitelství silnic bude při plánování staveb spolupracovat s ČVUT (5 b.)
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podepsalo tříletou smlouvu o spolupráci s Českým vysokým učením technickým. Odborníci ...
První železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologiíPrvní železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologií (5 b.)
Odborníci z české společnosti AŽD Praha dokončili v americkém Nashvillu zabezpečení železničního přejezdu s výstražníky ...

NEJdiskutovanější související články

Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...
VIDEO: Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy (3x)
Stavba je součástí transevropské železniční sítě a IV. národního železničního koridoru Děčín státní hranice - Praha - Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice