Nejmodernější čínská tramvaj vychází z českého know-how
Rubrika: 2015
Nová tramvaj, která nese typové označení 27T byla nedávno představena čínské veřejnosti. Jedná se o výsledek spolupráce plzeňské společnosti Škoda Transportation a čínské firmy CSR Qingdao Sifang Co. Ltd. Vozidlo, které technicky vychází z koncepce tramvají rodiny ForCity, splňuje nejmodernější technické a bezpečnostní parametry, dokonce může být alternativně poháněné bateriovými nebo vodíkovými palivovými články.
V roce 2012 začala spolupráce mezi českou a čínskou společností. Od té doby bylo podepsáno několik kontraktů, ten nejvýznamnější byl transfer technologie výroby tramvajového vozu 15T ForCity Alfa a s tím související školení pracovníků a technická asistence škodováckých techniků. „Mohu potvrdit, že při vývoji tohoto nového čínského vozu 27T byly využity poznatky z provozu tramvaje 15T ForCity Alfa i z vývoje jiných typů tramvajových vozů, konkrétně platformy 26T a 28T ForCity Classic. Nejmodernější čínská tramvaj je výsledkem dlouholeté a úspěšné spolupráce naší a čínské firmy CSR Quingdao Sifang. Je patrné, že jsme zvolili správnou strategii, jak se dobře etablovat na čínském trhu,“ říká Tomáš Ignačák, generální ředitel Škoda Transportation a dodává: „Čína je obecně vnímána jako velmi náročný trh na požadavky, které se týkají technologické vyspělosti produktů. Uspěje tam pouze firma, která nabízí špičkové produkty. I proto jsem velmi rád, že spolupráce mezi naší a čínskou společností probíhá úspěšně a je to jen důkaz, že české know-how se umí prosadit i na nejnáročnějších trzích.“
Nová čínská tramvaj má několik shodných parametrů s tramvají 15T ForCity Alfa. „Vozidlo je tříčlánkové se čtyřmi plně otočnými podvozky a nezávisle zavěšenými koly na nápravnici s přímým pohonem. Pohon zajišťuje 16 synchronních motorů s permanentními magnety, stejně jako je tomu u české tramvaje. Rozdíl je v tom, že čínské vozidlo je obousměrné, širší o 190 mm a delší o 3790 mm. Vůz je tedy určen pro 60 sedících a 320 stojících cestujících. Výška interiéru vozidla byla snížena na 2225 mm. Je také nutné doplnit, že vozidlo splňuje nejpřísnější bezpečnostní normy,“ doplňuje Radek Elhota, projektový manažer Škoda Transportation.
„Design čela vozu a barevné řešení navrhli designéři čínské společnosti CSR Qingdao Sifang. V Číně jsou také v současnosti velmi populární alternativní druhy pohonů. Při vývoji tohoto vozidla nebyly opomenuty ani tyto parametry a tramvaj může být alternativně osazena superkapacitory, bateriovými články i vodíkovými články,“ komentuje Petr Vízdal, ředitel Business developmentu společnosti Škoda Transportation.
V polovině roku 2013 uzavřela Škoda Transportation s čínskou firmou CSR Sifang Quingdao kontrakt na 10letou licenci na výrobu tramvají ForCity (15T). V březnu 2014 byl už v Číně vyroben prototyp tramvaje ForCity (15T). Je to potvrzením jedinečnosti a technické vyspělosti tramvaje 15T, která jezdí nejen v hlavním městě Praha, ale i v lotyšské metropoli Rize.