KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tunely    Nejdelší silniční tunel je o 32 km kratší než železniční

Nejdelší silniční tunel je o 32 km kratší než železniční

Publikováno: 25.11.2010, Aktualizováno: 29.11.2010 11:16
Rubrika: Tunely

Nejdelší silniční tunel na světě, norský Laerdalský tunel (24,5 kilometru), je o více než 32 kilometrů kratší než nejdelší železniční tunel světa. Tím je letos v říjnu proražený Gotthardský železniční tunel ve Švýcarsku, který měří 57,1 kilometru a jenž má být zprovozněn v roce 2017. Nejdelším otevřeným tunelem světa zůstává japonský železniční tunel Seikan (53,8 km), který spojuje ostrovy Honšú a Hokkaidó a jenž byl zprovozněn již v březnu 1988. Laerdalský tunel byl otevřen před deseti lety, 27. listopadu 2000.

 Rekordní tabulky tunelů se letos přepisovaly i v ČR. Nejdelším tunelem v ČR je silniční tunel Panenská v Krušných horách (2160 metrů), za ním následuje Strahovský tunel v Praze (2004 metrů). Letos v září byl na jihozápadní části pražského okruhu otevřen třetí a čtvrtý nejdelší silniční tunel v ČR - Komořanský tunel (také Cholupický; 1937 metrů) a Lochkovský tunel (také Slivenecký; 1661 metrů). Navíc ve výstavbě je tunelový komplex Blanka, který by se po dostavění měl stát s celkovou délkou 5502 metrů jasným králem tunelů v ČR.

Nejdelším železničním tunelem v ČR je 1. dubna 2007 Březenský tunel na trati Chomutov-Praha, který měří 1758 metrů. Je o 11 metrů delší než Špičácký tunel na trati Železná Ruda-Plzeň na Šumavě. Ten měří 1747,25 metru a zprovozněn byl v roce 1876.

Nejdelší silniční tunely světa:

Pořadí Název Místo Délka (m) Otevření
1. Laerdalský Norsko 24 510 27.11.2000
2. Čung-nan-šan Čína 18 040 20.1.2007
3. Gotthardský Švýcarsko 16 918 5.9.1980
4. Arlbergský Rakousko 13 972 1.12.1978
5. Süe-šan Tchaj-wan 12 942 16.6.2006
6. Fréus Francie-Itálie 12 898 12.7.1980
7. Maj-ťi-šan Čína 12 290 2009
8. Mont Blanc Francie-Itálie 11 611 19.7.1965
9. Gudvangen Norsko 11 428 17.12.1991
10. Pao-ťia-šan Čína 11 200 28.5.2009


Nejdelší železniční tunely světa:

Pořadí Název Místo Délka (m) Otevření
1. Gotthardský Švýcarsko 57 072 2017*
2. Seikan Japonsko 53 850 13.3.1988
3. Eurotunnel Francie-Británie 50 450 6.5.1994
4. Lötschbergský Švýcarsko 34 577 16.6.2007
5. Guardarrama Španělsko 28 419 22.12.2007
6. Tchaj-chang Čína 27 848 22.12.2007
7. Iwate-Ičinohe Japonsko 25 810 1.12.2002
8. Daišimizu Japonsko 22 221 15.11.1982
9. Wu-šao-ling Čína 21 050 30.3.2006
10. Simplonský-II. Itálie-Švýcarsko 19 824 16.10.1922

* - tunel byl proražen letos 15. října, otevřen má být v roce 2017
Zdroj: http://www.lotsberg.net/

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (76x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Vývoj podzemního stavitelství v České republiceVývoj podzemního stavitelství v České republice (53x)
Významný mezník ve vývoji tunelového stavitelství v celoevropském měřítku byl spojen s využitím střelného prachu při raž...
Tunel Považský Chlmec bol vybudovaný rakúskou tunelovacou metódou, 500 000 kubických metrov horniny sa podarilo vyraziť za desať mesiacovTunel Považský Chlmec bol vybudovaný rakúskou tunelovacou metódou, 500 000 kubických metrov horniny sa podarilo vyraziť za desať mesiacov (38x)
Tunel Považský Chlmec, ktorý je súčasťou 4,2km úseku diaľnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno, bude po dokončení tre...

NEJlépe hodnocené související články

Ejpovické tunely – průběh výstavbyEjpovické tunely – průběh výstavby (5 b.)
V závěru loňského roku byly do provozu uvedeny oba ejpovické tunely. Jako první byl dne 15. listopadu 2018 zprovozněn ji...
Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – IvachnováTunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová (5 b.)
Společnost OHL ŽS, a. s. realizuje jako vedoucí účastník sdružení se společností VÁHOSTAV-SK, a. s. téměř 15 km dálnice ...
Kolektor Hlávkův mostKolektor Hlávkův most (5 b.)
Kolektory mají v Praze bohatou tradici. Jejich výstavba byla zahájena v roce 1969 a k zásadnímu rozvoji došlo v devadesá...

NEJdiskutovanější související články

Votický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavbyVotický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavby (6x)
Hloubený dvoukolejný tunel Votický má v rámci České republiky hned několik prvenství. S délkou 590 m je nejdelším hloube...
Ejpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavbyEjpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavby (1x)
V současnosti probíhá realizace nejdelšího železničního tunelu v ČR, z katastru obce Kyšice mezi Ejpovicemi do Plzně. Pr...
Realizace tunelů 4. koridoru Votice – BenešovRealizace tunelů 4. koridoru Votice – Benešov (1x)
Příspěvek popisuje realizaci staveb dvoukolejných tunelů – Tomického I. a II., Olbramovického, Votického a Zahradn...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice