KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tunely    Nejdelší silniční tunel je o 32 km kratší než železniční

Nejdelší silniční tunel je o 32 km kratší než železniční

Publikováno: 25.11.2010, Aktualizováno: 29.11.2010 11:16
Rubrika: Tunely

Nejdelší silniční tunel na světě, norský Laerdalský tunel (24,5 kilometru), je o více než 32 kilometrů kratší než nejdelší železniční tunel světa. Tím je letos v říjnu proražený Gotthardský železniční tunel ve Švýcarsku, který měří 57,1 kilometru a jenž má být zprovozněn v roce 2017. Nejdelším otevřeným tunelem světa zůstává japonský železniční tunel Seikan (53,8 km), který spojuje ostrovy Honšú a Hokkaidó a jenž byl zprovozněn již v březnu 1988. Laerdalský tunel byl otevřen před deseti lety, 27. listopadu 2000.

 Rekordní tabulky tunelů se letos přepisovaly i v ČR. Nejdelším tunelem v ČR je silniční tunel Panenská v Krušných horách (2160 metrů), za ním následuje Strahovský tunel v Praze (2004 metrů). Letos v září byl na jihozápadní části pražského okruhu otevřen třetí a čtvrtý nejdelší silniční tunel v ČR - Komořanský tunel (také Cholupický; 1937 metrů) a Lochkovský tunel (také Slivenecký; 1661 metrů). Navíc ve výstavbě je tunelový komplex Blanka, který by se po dostavění měl stát s celkovou délkou 5502 metrů jasným králem tunelů v ČR.

Nejdelším železničním tunelem v ČR je 1. dubna 2007 Březenský tunel na trati Chomutov-Praha, který měří 1758 metrů. Je o 11 metrů delší než Špičácký tunel na trati Železná Ruda-Plzeň na Šumavě. Ten měří 1747,25 metru a zprovozněn byl v roce 1876.

Nejdelší silniční tunely světa:

Pořadí Název Místo Délka (m) Otevření
1. Laerdalský Norsko 24 510 27.11.2000
2. Čung-nan-šan Čína 18 040 20.1.2007
3. Gotthardský Švýcarsko 16 918 5.9.1980
4. Arlbergský Rakousko 13 972 1.12.1978
5. Süe-šan Tchaj-wan 12 942 16.6.2006
6. Fréus Francie-Itálie 12 898 12.7.1980
7. Maj-ťi-šan Čína 12 290 2009
8. Mont Blanc Francie-Itálie 11 611 19.7.1965
9. Gudvangen Norsko 11 428 17.12.1991
10. Pao-ťia-šan Čína 11 200 28.5.2009


Nejdelší železniční tunely světa:

Pořadí Název Místo Délka (m) Otevření
1. Gotthardský Švýcarsko 57 072 2017*
2. Seikan Japonsko 53 850 13.3.1988
3. Eurotunnel Francie-Británie 50 450 6.5.1994
4. Lötschbergský Švýcarsko 34 577 16.6.2007
5. Guardarrama Španělsko 28 419 22.12.2007
6. Tchaj-chang Čína 27 848 22.12.2007
7. Iwate-Ičinohe Japonsko 25 810 1.12.2002
8. Daišimizu Japonsko 22 221 15.11.1982
9. Wu-šao-ling Čína 21 050 30.3.2006
10. Simplonský-II. Itálie-Švýcarsko 19 824 16.10.1922

* - tunel byl proražen letos 15. října, otevřen má být v roce 2017
Zdroj: http://www.lotsberg.net/

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (71x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Vývoj podzemního stavitelství v České republiceVývoj podzemního stavitelství v České republice (49x)
Významný mezník ve vývoji tunelového stavitelství v celoevropském měřítku byl spojen s využitím střelného prachu při raž...
Železničný tunel Turecký vrchŽelezničný tunel Turecký vrch (45x)
Stavba ŽSR Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, žkm 100,500–159,100 pre traťovú rýchlosť do 160...

NEJlépe hodnocené související články

Ejpovické tunely – průběh výstavbyEjpovické tunely – průběh výstavby (5 b.)
V závěru loňského roku byly do provozu uvedeny oba ejpovické tunely. Jako první byl dne 15. listopadu 2018 zprovozněn ji...
Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – IvachnováTunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová (5 b.)
Společnost OHL ŽS, a. s. realizuje jako vedoucí účastník sdružení se společností VÁHOSTAV-SK, a. s. téměř 15 km dálnice ...
Kolektor Hlávkův mostKolektor Hlávkův most (5 b.)
Kolektory mají v Praze bohatou tradici. Jejich výstavba byla zahájena v roce 1969 a k zásadnímu rozvoji došlo v devadesá...

NEJdiskutovanější související články

Votický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavbyVotický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavby (6x)
Hloubený dvoukolejný tunel Votický má v rámci České republiky hned několik prvenství. S délkou 590 m je nejdelším hloube...
Ejpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavbyEjpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavby (1x)
V současnosti probíhá realizace nejdelšího železničního tunelu v ČR, z katastru obce Kyšice mezi Ejpovicemi do Plzně. Pr...
Realizace tunelů 4. koridoru Votice – BenešovRealizace tunelů 4. koridoru Votice – Benešov (1x)
Příspěvek popisuje realizaci staveb dvoukolejných tunelů – Tomického I. a II., Olbramovického, Votického a Zahradn...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice