Nejbezpečnější silnice měla loni opět Jihlava
Rubrika: 2011
Nejbezpečnější silnice měla z krajských měst v roce 2010 opět Jihlava, následovaly Plzeň a Olomouc. Na druhé straně žebříčku byly Liberec, Ostrava a Zlín. Vyplývá to z žebříčku ČP Indexu bezpečnosti zpracovávaného Českou pojišťovnou. V kategorii okresních měst dopadly nejlépe Domažlice, Most a Rychnov nad Kněžnou, nejhůře Přerov, Břeclav a Kutná Hora.
ČP monitoruje 13 krajských a 59 okresních měst ČR od roku 2004 a na základě údajů z policejních statistik o počtech nehod s vážným nebo smrtelným zraněním dvakrát ročně sestavuje jejich žebříček bezpečnosti podle ČP Indexu.
V kategorii krajských měst je jasným vítězem Jihlava, která na prvním místě zůstává i v dlouhodobém hodnocení za roky 2008 až 2010. Postavení proti roku 2009 si loni nejvíce zlepšila města Ústí nad Labem (z 12. příčky na 4.), Plzeň (z 8. příčky na 2.) a České Budějovice (z 13. příčky na 8.). Naopak nejvíce si pohoršil Liberec (ze 4. příčky klesl na 11.) a Zlín, který se z předloňské 7. příčky propadl na poslední, 13. místo.
Celkem tři okresní města (Domažlice, Most a Rychnov nad Kněžnou) nezaznamenala v roce 2010 ani jednu nehodu s vážným nebo smrtelným zraněním. Na posledním místě mezi okresními městy pak skončila Kutná Hora. Největšího meziročního zlepšení dosáhl Rychnov nad Kněžnou, který se do čela žebříčku se probojoval z předloňské 57. příčky, dále pak Ústí nad Orlicí (z 58. místa na 7.) a Havlíčkův Brod (ze 45. místa na 4.). Nejvíce si naopak pohoršily Rokycany (ze 6. příčky se propadly na 56.), Jindřichův Hradec (z 2. místa na 45.) a Jeseník (z 9. místa se posunul na 50.).
V celkovém hodnocení za roky 2008 až 2010 dosáhlo z okresních měst nejlepších výsledků město Třebíč, následované Tachovem a Bruntálem, zatímco v roce 2008 vedoucí Rokycany spadly až na 29. místo. Poslední tři příčky obsadily Klatovy, Přerov a Ústí nad Orlicí.
ČP index vyjadřuje úroveň nehodovosti podle počtu usmrcených a těžce zraněných při nehodách v silničním provozu, a to se zvláštním důrazem na nehody zaviněné nepřiměřenou rychlostí v zastavěné oblasti, vzhledem k počtu obyvatel daných měst. Index vychází ze statistik dopravních nehod policie a je konstruován tak, že vyšší hodnota znamená vyšší bezpečnost, tedy nižší relativní počet usmrcených a těžce zraněných.
Výsledky za rok 2010 (krajská města):
Pořadí | Město | Index bezpečnosti | pořadí 2009 | pořadí 2008 - 2010 |
1. | Jihlava | 1024,44 | 1. | 1. |
2. | Plzeň | 459,28 | 8. | 10. |
3. | Olomouc | 401,45 | 2. | 3. |
4. | Ústí nad Labem | 367,22 | 12. | 9. |
5. | Karlovy Vary | 320,75 | 3. | 2. |
6. | Hradec Králové | 304,82 | 10. | 12. |
7. | Praha | 296,68 | 11. | 8. |
8. | České Budějovice | 296,45 | 13. | 13. |
9. | Pardubice | 290,57 | 5. | 4. |
10. | Brno | 285,69 | 6. | 7. |
11. | Liberec | 260,58 | 4. | 5. |
12. | Ostrava | 212,50 | 9. | 6. |
13. | Zlín | 184,67 | 7. | 11. |
zdroj: Česká pojišťovna
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.