Návrh Evropské komise v letech 2014 až 2020 nepočítá se stavbou D3
Rubrika: 2011
Připravovaný návrh Evropské komise na plán rozvoje dopravních sítí v letech 2014 až 2020 nepočítá s podporou dálnice D3. „Komunikace, která má spojovat Prahu s Českými Budějovicemi a Rakouskem, nepatří podle plánu mezi prioritní dopravní sítě. Česko by tak stavbu dálnice muselo hradit ze svého,“ řekl dnes novinářům náměstek hejtmana Jihočeského kraje Martin Kuba (ODS).
Podle něj bude Evropská unie v letech 2014 až 2020 podporovat dostavbu důležitých dálnic i železničních koridorů částkou 31,7 miliardy euro. "Ale dálnice D3 v tomto návrhu zatím chybí. Česká republika by tak musela dostavbu této páteřní komunikace financovat z vlastních zdrojů, což by bylo velmi problematické a obtížné," uvedl Kuba. Připravovaný návrh Evropské komise prý ani nepočítá s dokončením železničního koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi.
Podle senátora Pavla Eyberta (ODS), který je předsedou Sdružení pro výstavbu D3 a R4, bude dokončení dálnice mezi Prahou a hraničním přechodem Dolní Dvořiště stát zhruba 50 miliard korun. "Je to pro nás nepříjemná situace i v tom, že rakouská strana už pracuje na dálnici S10, která by měla na D3 navazovat," uvedl senátor.
Kuba chce společně s Eybertem prostřednictvím europoslanců docílit změny návrhu Evropské komise, v němž by dálnice D3 opět patřila mezi prioritní projekty. „Pokud by skutečně dostavba zůstala stranou zájmu Evropské unie, citelně by se to dotklo především Českých Budějovic. Nevzniknul by ani plánovaný obchvat města,“ řekl Eybert.
Výstavbu dálnice D3 provází řada komplikací. Například letos v červnu Nejvyšší kontrolní úřad uvedl, že Ředitelství silnic a dálnic ČR prý nemá účinná pravidla pro dosahování lepších cen při přípravě staveb i jejich realizaci. Průměrné náklady na pořízení představovaly 290 milionů korun za jeden kilometr.
Dlouho také nebylo jasné, kudy přesně dálnice povede ve středních Čechách. Před několika dny D3 získala kladný posudek v procesu hodnocení vlivu na životní prostředí (EIA). Zpracovatel upřednostňuje takzvanou západní variantu, podle které se dálnice napojí na Pražský okruh u Jesenice a na jih povede kolem Jílového, Netvořic a Maršovic dále na Heřmaničky, a protne tak turisticky oblíbenou oblast v Posázaví.
Souběžně s dálnicí D3 se staví části rychlostní komunikace R4. Ta by měla spojovat Prahu s Českými Budějovicemi přes Příbram a Písek. Zatím jsou v provozu úseky mezi Prahou a křižovatkou Skalka na Příbramsku a mezi Pískem a Miroticemi. Dohromady je to asi 70 kilometrů.
V současnosti je z D3 v provozu pouze úsek na sever od Tábora k obci Mezno v délce 15 kilometrů. V říjnu 2008 byla zahájena stavba 25 kilometrů dlouhé části z Tábora do Veselí nad Lužnicí, motoristé by po něm mohli jezdit v závěru příštího roku. Přitom dálnice v plánované délce zhruba 170 km (od Pražského okruhu na hranice s Rakouskem) měla podle slibů politiků již dávno stát nebo být ve vysokém stupni rozestavěnosti.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.