KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Cyklostezky    Národní cyklokoordinátor odstartoval mezinárodní projekt Central MeetBike

Národní cyklokoordinátor odstartoval mezinárodní projekt Central MeetBike

Publikováno: 19.5.2011, Aktualizováno: 1.6.2011 14:47
Rubrika: Cyklostezky

Na snídani přímo na pražské náplavce, kudy denně projede až 3 000 cyklistů, pozval dnes své hosty a novináře národní cyklokoordinátor České republiky Jaroslav Martinek. Představil na ní města Pardubice a Uherské Hradiště, která v rámci projektu Central MeetBike budou zlepšovat podmínky pro cyklisty. Vzorem jim mohou být zkušenosti německých měst, které na snídani reprezentovali odborníci z Technické university v Drážďanech. Za stůl usedl i poslanec Parlamentu ČR Miroslav Petráň a hovořil s novináři o chystaných změnách v české legislativě.

Většinu českých měst dnes trápí problémy s intenzivní dopravou, která má řadu negativních důsledků. Města zapojená v mezinárodním projektu Central MeetBike hledají řešení ve spolupráci s německými kolegy. Jak ukazují zkušenosti ze zahraničí, cyklistická doprava může městům výrazně ulehčit. Například v Drážďanech je tak kolo vnímáno jako naprosto rovnocenný dopravní prostředek. Na stejnou úroveň by ráda povýšila kolo i česká sídla Pardubice nebo Uherské Hradiště. „Města v Německu i v Česku procházejí během svého vývoje stejnými fázemi a s německými zkušenostmi můžeme tento proces alespoň urychlit,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek a dodává: „Je potřeba vidět před sebou příklady z Evropy, ale přitom hledat česká řešení“.

Při vytváření cyklistické infrastruktury leží největší zodpovědnost na jednotlivých městech. To si velmi dobře uvědomují například v Uherském Hradišti, které je jedním z měst zapojených do projektu Central MeetBike. „Potřebujeme se naučit, jak lépe a pro cyklisty vstřícněji využít uliční prostor ve stísněné městské zástavbě,“ popisuje svá očekávání vedoucí odboru dopravy Uherského Hradiště Radim Šupka. V rámci projektu Central MeetbBike Uherské Hradiště plánuje kromě aktualizace městského cyklogenerelu také několik konkrétních opatření, která by odstranila problematická místa na páteřních trasách. Město by také rádo postavilo parkovací dům pro kola. „Kromě nedostatku financí brzdí rozvoj cyklodopravy i nedostatečná legislativa, která cyklisty často staví na poslední místo,“ uvádí Šupka.

Konkrétní plány v souvislosti s projektem Central MeetBike mají i východočeské Pardubice. Přestože město investuje do rozvoje cyklodopravy již od počátku 90. let a v českých podmínkách je považováno za Mekku cyklistů, v porovnání s cyklistickými městy Evropy stále zaostává. V Pardubicích chybí návaznost stezek, cyklisté většinou jezdí na společných stezkách s pěšími a mají menší práva přednosti než motoristé. Pod dohledem německých expertů vznikne v Pardubicích několik koncepčních materiálů tak, aby nová infrastruktura vznikala efektivně, tedy přesně tam, kde je nejvíce potřeba, a přesně taková, jaká je pro cyklisty nejatraktivnější. „Pardubice budou svoje cyklisty rozmazlovat. Kola dostanou ve městě více prostoru, který si zaslouží,“ slibuje městský cyklokoordinátor Vojtěch Jirsa.

Podle Jaroslava Martinka v současné době dosahují Pardubice i Uherské Hradiště pomyslného stropu, který vymezuje česká legislativa. „Cyklista, který používá jízdní kolo pro dopravu, se chová jako jakýkoli jiný účastník provozu. Chce se dostat plynule, tedy co nejkratší a nejrychlejší cestou do svého cíle. Podle současné legislativy má ale nejnižší úroveň priority a až příliš často musí z kola sesedat,“ řekl o právech cyklistů Jaroslav Martinek a svoje slova ilustroval několika příklady, kdy striktní dodržování zákona a norem může způsobit až absurdní situace. Příkladem takového řešení z Uherského Hradiště je les značek, který nutí cyklistu slézat z kola celkem sedmnáctkrát po zhruba deseti metrech. „Rádi bychom zahájili veřejnou diskusi o těchto otázkách. Teprve po důkladném projednání mohou přijít konkrétní návrhy na řešení,“ vysvětluje Martinek.

Za stůl usedl také poslanec Miroslav Petráň, který počátkem 90. let inicioval vznik prvních cyklistických opatření ve městě. „Jako obyvatel Pardubic a architekt mám nyní příležitost ze své pozice pomoci cyklodopravě v celé naší zemi,“ říká o sobě a dodává: „Kdyby lidé více jezdili na kolech, byli by rychlejší, spokojenější a zdravější a zdravější by bylo i prostředí v našich městech.“

Projekt Central MeetBike zahrnuje řadu odborných seminářů a exkurzí do partnerských měst. Jeho koncept byl inspirován německou „Cyklistickou akademií“ (Fahrradakademie). Tento projekt Německého ústavu pro urbanismus (Deutsche Institut für Urbanistik) nabízí jedno- i vícedenní školení, stejně jako praktické exkurze v Německu i v zahraničí.

Na závěr pozval Jaroslav Martinek všechny přítomné na NÁRODNÍ CYKLOKONFERENCI 2011, která se bude konat v Uherském Hradišti od 31. 5. do 1. 6. 2011.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Příběhy českých cyklostezek a cyklotrasPříběhy českých cyklostezek a cyklotras (24x)
Cyklodoprava stojí bohužel na samém okraji pomyslného žebříčku veškeré silniční dopravy v ČR – kde vévodí doprava ...
Pražské cyklostezkyPražské cyklostezky (22x)
Ti, kdo v Praze plánují budování cyklistické infrastruktury, by byli právem považováni za snílky odtržené od samotné měs...
Statický a dynamický výpočet lávky pro pěší a cyklisty přes řeku MoraviciStatický a dynamický výpočet lávky pro pěší a cyklisty přes řeku Moravici (21x)
Mostní konstrukce zajistí propojení mezi obcemi Branka u Opravy a Hradec nad Moravicí a nahradí nevyhovující stávající p...

NEJlépe hodnocené související články

V Karlových Varech bude Mattoniho a Drahomířino nábřeží bez cyklopruhů (5 b.)
V Karlových Varech začne ještě do konce roku celková rekonstrukce Mattoniho a Drahomířina nábřeží v městské části Drahov...
Liberec má novou bezpečnou cyklostezku centrem města (5 b.)
Liberec má novou bezpečnou cyklostezku centrem města. Začíná v ulici Na Rybníčku, vede podél řeky Nisy a končí na třídě ...
Cyklisté se u Týnce nad Sázavou svezou bezpečnějiCyklisté se u Týnce nad Sázavou svezou bezpečněji (4 b.)
Dva nové úseky cyklostezky v celkové délce 1,79 km spolu s novou lávkou pro cyklisty a pěší přes Sázavu začaly sloužit c...

NEJdiskutovanější související články

Pražské cyklostezkyPražské cyklostezky (1x)
Ti, kdo v Praze plánují budování cyklistické infrastruktury, by byli právem považováni za snílky odtržené od samotné měs...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice