Náměstek hejtmana navrhne desatero na obnovu silniční sítě
Rubrika: 2011
Náměstek hejtmana Pardubického kraje Jan Tichý (ČSSD) chce prosadit deset kroků, aby kraj měl kvalitní silniční síť. Jde například o mýtné na silnicích nižších tříd, miliardovou půjčku, změnu rozpočtového určení daní nebo zapojení nezaměstnaných lidí do údržby silnic. ČTK to řekl Tichý. Jen silnice druhé třídy jsou z poloviny v havarijním a nevyhovujícím stavu.
"Pardubický kraj má nejnižší příspěvek na kilometr silnic, dlouhodobě jsou silnice podfinancované. Pořizovací hodnota našich silnic je 32 miliard korun, což je 60 procent majetku kraje," řekl Tichý.
Náměstek navrhuje půjčit si půl miliardy od Evropské investiční banky a půl miliardy vydat v obligacích. To je první krok z desatera, který se prý dá učinit poměrně rychle. V anketě se zeptá lidí, jestli s tím budou souhlasit, zároveň jeho návrh musí podpořit rada a zastupitelé. Kraj si už v minulosti otevřel úvěr 2,1 miliardy korun a hejtman Radko Martínek řekl, že by se už kraj dál zadlužovat neměl.
Vážení kamionů a mýtné by zajistilo, že by po silnicích nejezdily těžké nákladní vozy a dál je neničily. Náměstek Tichý také navrhuje změnit kategorizaci krajských silnic. Silnic druhých tříd by bylo mnohem méně, staly by se silnicemi třetí třídy a řada z nich bych přešla po generální opravě pod správu obcí.
Úspory lze podle náměstka nalézt v efektivnější zimní a letní údržbě. Zejména v létě by se o sekání trávy a sběr odpadků mohli starat lidé v evidenci úřadů práce. Dlouho se také hovoří o změně rozpočtového určení daní. Kraj má sice jednu z nejhustších silniční sítí, ale málo obyvatel. Silničáři mají ročně na údržbu přibližně 350 milionů korun a přitom by potřebovali až 900 milionů korun.
"Kraj by měl také vlastnit obalovnu na výrobnu směsí, byl by větší tlak na cenu, dostala by se na reálnou úroveň," řekl Tichý.
Pomohla by i změna vyhlášky, která by jasně stanovila, jaká auta mohou po silnicích druhé a třetí třídy jezdit. Pokud v regionu funguje velký podnik či logistické centrum, měly by se na obnově povrchu vozovek podílet. A stejně jako na regionální železniční dopravu kraje dostávají od státu vyrovnávací příspěvek, měly dostávat i na silnice. Státní fond dopravní infrastruktury by měl víc přispívat na krajské silnice, "jinak za chvíli nebudeme mít po čem jezdit", dodal Tichý.
"Myslím, že kromě rozpočtového určení daní a vyrovnávacího příspěvku je všechno ostatní reálné. Z těch deseti bodů jsme osm kroků schopni provést," řekl Tichý.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.