Na trase D už bude jezdit metro bez řidiče
Rubrika: 2015
Generální ředitel Dopravního podniku Praha Jaroslav Ďuriš je s prodlouženou trasou metra A spokojený a hledí vstříc výstavbě metra D z Pankráce do Depa Písnice. „Úsek by mohl být zprovozněn v roce 2023,“ říká Ďuriš. O investiční náklady by se měl podělit stát, hlavní město a pomoci může i příspěvek Evropské unie.
Jak jste spokojení s průběhem a časovým harmonogramem výstavby metra V.A?
V rámci stavby se podařilo naplnit původně předpokládané termíny. Jak byla i veřejnost dříve informována ze strany dodavatelů, ražby ve složité geologii proběhly dle plánu. Úsek V.A se podařilo zprovoznit v plánovaném termínu, včetně významných úspor oproti původním předpokladům.
Dá se již posoudit kvalita odvedených prací?
Na hodnocení kvality provedených prací je po cca 2 měsících zkušebního provozu ještě brzy, v současné době jsou odstraňovány některé závady, které souvisí s uváděním tak složité stavby, jakou metro bezpochyby je, do běžného provozu. Přes to lze konstatovat, že za DPP neevidujeme zásadní závady, které by omezovaly provoz úseku V.A.
Část odborníků pochybovala, zda je úsek do Motola potřeba. Naplňuje počet cestujících předpokládané studie?
Dosahované objemy přepravy cestujících jsou vyšší, než bylo očekáváno.
K jakému druhu spojení na Letiště Václava Havla Praha se DPP do budoucna kloní?
Výběr typu kapacitního spojení na letiště není záležitostí Dopravního podniku. Vedení hl. m. Prahy jednoznačně rozhodlo ve prospěch železniční dopravy.
Podle dopravní strategie HMP měla být v roce 2016 nebo 2017 spuštěna trasa D. Jaký je nyní předpoklad pro stavbu linky D? A bude mít na ní DPP dostatek financí?
Zahájení výstavby metra D v úseku Pankrác – Depo Písnice se předpokládá v roce 2017, zprovoznění tohoto úseku by pak mohlo být v roce 2023. Financování bude pravděpodobně zajištěno kombinací několika zdrojů: rozpočet hl. m. Prahy, státní rozpočet, evropské fondy a další.
Jaká varianta trasy je podle vás nejrealističtější?
V současné době probíhají intenzivní práce na zajištění stavebního povolení pro úsek Depo Písnice – Pankrác bez depa.
Bude muset Praha v případě nové trasy nakoupit i nové vozy?
DPP předpokládá nákup moderních kolejových vozidel, která budou provozována v automatickém režimu bez řidiče.
Do kterých částí Prahy by mělo být ve střednědobém horizontu ještě „natažené“ metro?
Po zprovoznění úseku metra D Pankrác – Depo Písnice má pokračovat výstavba trasy D na Náměstí Míru a výhledově i do oblasti Náměstí Republiky. Koncepce rozvoje sítě metra je ale záležitosti Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy.
DPP je i garantem výstavby a rekonstrukcí řady tramvajových tratí, jaké nejzásadnější stavby probíhají a jaké se chystají?
V současné době jsou připravovány tramvajové tratě Barrandov – Holyně a Divoká Šárka – Dědinská, nejdůležitějšími rekonstrukcemi tramvajových tratí v letošním roce budou akce Střešovická, Evropská II, Plzeňská II a Vršovická.
Probíhá i řada rekonstrukcí železničních uzlů, bude Praha resp. DPP měnit dopravní strategii v návaznosti na nové kapacitní možnosti stanic?
Rekonstrukce železniční infrastruktury přinese kvalitativní zlepšení železniční dopravy, nelze ale očekávat nějaký skokový nárůst počtů cestujících, na který by musel DPP reagovat. Dílčí úpravy linkového vedení a jízdních řádů jsou samozřejmě možné.