Na dokončení rozšíření silnice ze Zlína do Otrokovic chybí peníze
Rubrika: 2011
Ministerstvo dopravy zatím nemá zajištěné peníze na to, aby dokončilo rozšíření silnice I/49 mezi zlínskou části Malenovice a městem Otrokovice. Chybí 458 milionů korun. Dofinancování stavby tak podle náměstka ministra dopravy Iva Tomana záleží na tom, zda vláda schválí pro uvedené ministerstvo na příští rok vyšší rozpočet, než je v původním návrhu ministra financí Miroslava Kalouska.
Návrh rozpočtu pro ministerstvo dopravy zatím počítá s částkou přes 50 miliard, o takřka polovinu méně než v minulých letech. "Nemáme ani jistotu, že za tohoto rozpočtu dočerpáme peníze z EU a připravíme projekty na další plánovací období. Náš rozpočet proto potřebujeme navýšit alespoň do deseti miliard," řekl dnes ČTK Toman. V takovém případě by pak podle něj bylo dokončení uvedeného úseku reálné.
Práce na - I/49 - jedné z nejzatíženějších silnic ve Zlínském kraji - stavbaři zahájili loni v červenci. Poté ji ministerstvo dopravy zařadilo na seznam zastavených staveb. Později ale tehdejší ministr Vít Bárta úsek navštívil, dopravní situaci tam označil za jednu z nejhorších v ČR a slíbil pokračování prací. "Podle mě není vůbec možné handlovat se o této silnici ve smyslu - kdy tam bude, jak tam bude. Ona tam prostě musí být," řekl dnes ČTK statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje a předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě Libor Lukáš.
Právě toto sdružení dnes v Luhačovicích na Zlínsku uspořádalo mezinárodní konferenci s názvem Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů. Jejím vyvrcholením bylo přijetí takzvané Luhačovické výzvy, pod kterou se podepsalo asi 200 účastníků z řad akademické obce, samospráv, stavebních oborů. Dokument upozorňuje na špatné dopravní napojení regionu Střední Morava. Podle signatářů tak má celá oblast nižší konkurenceschopnost a vyšší nezaměstnanost než zbytek země. Výzvu obdrží premiér Petr Nečas (ODS) a ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).
"Výzva nemá žádnou vymahatelnost. (...) Je to vykřičník. Byli bychom rádi, kdyby Česká republika regionu Střední Moravy pomohla k tomu, aby byl výkonnější, nabídl lepší podmínky pro život," doplnil Lukáš.
Člen Národní ekonomické rady vlády Petr Zahradník dnes upozornil na to, že pokrytí republiky dálnicemi a rychlostními komunikacemi není ve srovnání s ostatními zeměmi "moc lichotivé". Země na špici tohoto žebříčku mají v průměru 60 kilometrů dálnic na 1 000 kilometrů čtverečních plochy, v České republice je to 15, a to včetně rychlostních komunikací. "Máme zhruba čtyřikrát nižší hustotu dálnic a rychlostních komunikací než má Belgie, Nizozemsko, Lucembursko, ale také méně než poloviční než Německo, případně Rakousko," uvedl Zahradník.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.