Na dálnicích D2 a D5 se objeví odhady dojezdových dob
Rubrika: 2011
Řidiči dostanou od pondělí 24. ledna 2011 další informace o průjezdnosti a sjízdnosti dálnic v ČR. Ředitelství silnic a dálnic ČR se svými partnery ukončilo první fázi testování a ověřování odhadů dojezdových dob a zkušebně začne tyto údaje automaticky zveřejňovat na proměnných informačních tabulích zatím na dálnicích D2 (Brno – Slovensko) a D5 (Praha – Plzeň – Německo).
„Chceme s tímto typem informace postupně seznámit řidiče a na těchto dvou dálnicích jim poskytnout další službu, kterou nám moderní technologie umožňují“, říká generální ředitel ŘSD Jiří Švorc. Odhad dojezdové doby do vzdáleného cíle uvádí čas, za který by v dané chvíli bylo možno do tohoto cíle dojet. Tedy na proměnné tabuli na okraji Prahy se řidiči dozví odhad, za jak dlouho by v dané chvíli na dálniční sjezd u Plzně měli dojet.
„Jde o propočet dojezdové doby. Není možné získávat přesný časový údaj, i když by si to řidiči nepochybně přáli. Odhad podle různých použitých modelů zohledňuje i vlivy nehod, částečných uzavírek nebo meteosituace“, doplňuje ředitel Jiří Švorc. Odhady se počítají podle modelových případů z aktuálních intenzit provozu v několika sledovaných profilech komunikace a aktuální dopravní situace (např. nehody, uzavírky, opravy a údržba, meteosituace). Přesnost výpočtu se odhaduje na trase dlouhé 100 km v hodnotách jednotek minut, nicméně jedná se o ORIENTAČNÍ ÚDAJ pro plánování cesty řidičů. „Je třeba počítat s tím, že v průběhu cesty se tento čas může měnit, a to v závislosti na konkrétním vývoji dopravní situace“, zdůrazňuje Jiří Švorc. Řidiči se dozvědí dojezdové doby na D5 z Prahy do Plzně, z Plzně do Rozvadova a zpět a na D2 z Brna do Břeclavi a zpět.
Údaje budou publikovány také na Dopravním portálu www.dopravniinfo.cz na zobrazení proměnných tabulí v aktuální mapě dopravní situace. Již dnes tam jsou zobrazovány vyhodnocované intenzity provozu na jednotlivých úsecích D5, R1, D1 a D2, které jsou vybaveny systémy detektorů. „Určitě se bohužel najdou někteří nezodpovědní řidiči, kteří budou chtít se systémem travel time závodit“, varuje Jiří Švorc, „na takové řidiče se nepochybně zaměří zvýšený dohled Policie ČR“.
Systém pro sledování intenzit provozu a výpočet dojezdových dob je vybudován a zprovozněn v rámci realizace konceptu Inteligentní dálnice. Aktuální informace o provozu na pozemních komunikacích pomáhají zvýšit bezpečnost a plynulost provozu a lépe a efektivněji využít stávající kapacitu komunikací, což je ve svém důsledku levnější a hlavně rychlejší než výstavba komunikací nových.
Ředitelství silnic a dálnic ČR ve spolupráci s Ministerstvem dopravy ČR pro řidiče sbírá, zpracovává a publikuje v rámci Jednotného systému dopravních informací pro ČR dopravní informace o aktuální dopravní situaci na celém území ČR na komunikacích všech kategorií. Přispívá tak ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu a pomáhá tak řidičům na jejich cestách.