KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    Moravskoslezský kraj kritizuje vládu za škrty ve stavbě silnic

Moravskoslezský kraj kritizuje vládu za škrty ve stavbě silnic

Publikováno: 4.8.2011, Aktualizováno: 12.8.2011 15:46
Rubrika: 2011

Představitelé Moravskoslezského kraje kritizují vládu za rozpočtové škrty, kvůli kterým bude v regionu výrazně omezena stavba nových silnic. Podle hejtmanova náměstka pro dopravu Miroslava Nováka (ČSSD) to nepomůže růstu ekonomiky. Podle vlády a ministerstva financí je nyní nutné zajistit fungování a stabilizaci důchodového systému, proto se musejí peníze například z dividend státních firem do staveb silnic omezit. Výdaje na dluh by stejně ekonomice nepomohly.

Podle hejtmanova náměstka je návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury neakceptovatelný. "Po celou dobu funkčního období Nečasovy vlády poukazujeme na zásadní nekoncepčnost práce ministerstva dopravy i nekoncepčnost protikrizových opatření celé vládní koalice vůbec," uvedl Novák.

Kraj podle něho dlouho čekal na dostavbu léta připravovaných staveb páteřní silniční sítě. "Chybějící most přes košicko-bohumínskou dráhu v Bohumíně, nepropojená dálnice do Polska, nedokončený obchvat Bohumína a torza mostních konstrukcí přeložky silnice číslo I/11 z Hrabyně do Mokrých Lazců jsou smutnými svědky vládní dopravní politiky," poznamenal Novák.

Tvrdí, že vláda zjevně nechápe ekonomické příležitosti země a ignoruje historickou zkušenost předků, že hospodářský růst a prosperita funguje v širokém spektru ekonomiky kolem kontinentálních obchodních koridorů. "Musí být ale vybaveny atraktivní dopravní infrastrukturou, a to je zadání jen pro veřejnou správu," podotkl Novák.

Proto kraj apeluje na vládu, aby zvážila svůj přístup k dostavbě páteřních komunikací v celé zemi. "Na naše přesvědčení, že stát by měl upřít svou pozornost na přednostní dostavbu páteřních železnic a silnic a pojmout je jako prorůstová opatření, však zatím vláda neslyší. Zakonzervované stavby dálnic a rychlostních silnic státní pokladně nejenže neodlehčí a nezačnou přispívat výnosy za užití dopravní cesty, ale budou ji dále masivně vysávat na úkor nás všech," prohlásil Novák.

Evropská komise podle něho doporučuje roční výši investic do dopravní infrastruktury v objemu 1,5 až 2,5 procenta HDP, což pro ČR v nyní při HDP zhruba 3,66 bilionu korun znamená investovat 55 až 92 miliard Kč ročně. "Nikdo si neděláme iluze, že bychom již v příštím roce dosáhli ideální proporce rozpočtu resortu dopravy vůči HDP. Ale k horní hodnotě výdajového rámce pro Státní fond dopravní infrastruktury schváleného vládou ve výši 37 miliard korun, včetně výdajů na provoz železnic a silnic, v této souvislosti není co dodat," dodal Novák.

Podle vlády a ministerstva financí jde v tuto chvíli především o zvyšování efektivnosti a účelnosti investic do dopravní infrastruktury. "Prioritou vlády také je použít dividendy ze státních podniků především na důchodovou reformu a snižování deficitu důchodového systém, nikoli na financování Státního fondu dopravní infrastruktury," uvedl zástupce mluvčího ministerstva financí Jakub Haas. Doplnil, že částka 37 miliard pouze zohledňuje finance z národních zdrojů, další peníze budou zajištěny z fondů EU a jiných možností. S těmito zdroji se výdaje zvýší na zhruba 55 miliard korun.

"Tvrzení, že výdaje na dluh zvyšují zaměstnanost a přispívají k růstu ekonomiky, jsou nesmyslné. Vláda si peníze musí půjčit na finančním trhu, kde je pak o to méně prostředků na financování investic a provozu podniků a živnostníků," dodal Haas.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí (39x)
Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí. Umožní to dostavba dálnice na rakouské straně až do Poysdorfu a...
Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (37x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Odborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozuOdborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozu (26x)
Třetí ročník odborné konference HLUK s podtitulem Snižování hlukových zátěží se konal 10. listopadu 2011 v Konferenčním ...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice