Moravskoslezský kraj kritizuje vládu za škrty ve stavbě silnic
Rubrika: 2011
Představitelé Moravskoslezského kraje kritizují vládu za rozpočtové škrty, kvůli kterým bude v regionu výrazně omezena stavba nových silnic. Podle hejtmanova náměstka pro dopravu Miroslava Nováka (ČSSD) to nepomůže růstu ekonomiky. Podle vlády a ministerstva financí je nyní nutné zajistit fungování a stabilizaci důchodového systému, proto se musejí peníze například z dividend státních firem do staveb silnic omezit. Výdaje na dluh by stejně ekonomice nepomohly.
Podle hejtmanova náměstka je návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury neakceptovatelný. "Po celou dobu funkčního období Nečasovy vlády poukazujeme na zásadní nekoncepčnost práce ministerstva dopravy i nekoncepčnost protikrizových opatření celé vládní koalice vůbec," uvedl Novák.
Kraj podle něho dlouho čekal na dostavbu léta připravovaných staveb páteřní silniční sítě. "Chybějící most přes košicko-bohumínskou dráhu v Bohumíně, nepropojená dálnice do Polska, nedokončený obchvat Bohumína a torza mostních konstrukcí přeložky silnice číslo I/11 z Hrabyně do Mokrých Lazců jsou smutnými svědky vládní dopravní politiky," poznamenal Novák.
Tvrdí, že vláda zjevně nechápe ekonomické příležitosti země a ignoruje historickou zkušenost předků, že hospodářský růst a prosperita funguje v širokém spektru ekonomiky kolem kontinentálních obchodních koridorů. "Musí být ale vybaveny atraktivní dopravní infrastrukturou, a to je zadání jen pro veřejnou správu," podotkl Novák.
Proto kraj apeluje na vládu, aby zvážila svůj přístup k dostavbě páteřních komunikací v celé zemi. "Na naše přesvědčení, že stát by měl upřít svou pozornost na přednostní dostavbu páteřních železnic a silnic a pojmout je jako prorůstová opatření, však zatím vláda neslyší. Zakonzervované stavby dálnic a rychlostních silnic státní pokladně nejenže neodlehčí a nezačnou přispívat výnosy za užití dopravní cesty, ale budou ji dále masivně vysávat na úkor nás všech," prohlásil Novák.
Evropská komise podle něho doporučuje roční výši investic do dopravní infrastruktury v objemu 1,5 až 2,5 procenta HDP, což pro ČR v nyní při HDP zhruba 3,66 bilionu korun znamená investovat 55 až 92 miliard Kč ročně. "Nikdo si neděláme iluze, že bychom již v příštím roce dosáhli ideální proporce rozpočtu resortu dopravy vůči HDP. Ale k horní hodnotě výdajového rámce pro Státní fond dopravní infrastruktury schváleného vládou ve výši 37 miliard korun, včetně výdajů na provoz železnic a silnic, v této souvislosti není co dodat," dodal Novák.
Podle vlády a ministerstva financí jde v tuto chvíli především o zvyšování efektivnosti a účelnosti investic do dopravní infrastruktury. "Prioritou vlády také je použít dividendy ze státních podniků především na důchodovou reformu a snižování deficitu důchodového systém, nikoli na financování Státního fondu dopravní infrastruktury," uvedl zástupce mluvčího ministerstva financí Jakub Haas. Doplnil, že částka 37 miliard pouze zohledňuje finance z národních zdrojů, další peníze budou zajištěny z fondů EU a jiných možností. S těmito zdroji se výdaje zvýší na zhruba 55 miliard korun.
"Tvrzení, že výdaje na dluh zvyšují zaměstnanost a přispívají k růstu ekonomiky, jsou nesmyslné. Vláda si peníze musí půjčit na finančním trhu, kde je pak o to méně prostředků na financování investic a provozu podniků a živnostníků," dodal Haas.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.