Modernizace trati Votice – Benešov u Prahy
Rubrika: Tunely
Slavnostního uvedení do provozu se 30. listopadu 2011 dočkaly dva nové železniční tunely Olbramovický a Votický – na modernizovaném úseku IV. tranzitního železničního koridoru. V provozu je již také lichá skupina kolejí v železniční stanici Olbramovice, dále nové zabezpečovací zařízení v Olbramovicích a Voticích včetně autobloku traťového úseku Votice – Olbramovice.
Investorem této stavby je Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), státní organizace. Ing. Pavel Habarta, MBA, pověřený řízením organizace při dnešní slavnostní příležitosti uvedl: „Přeložkou trati došlo ke zkrácení vzdálenosti o 122 metrů a po dokončení celé stavby Modernizace trati Votice – Benešov u Prahy dojde ke zvýšení rychlosti ze současných 100 km/h na 150 km/h pro klasické soupravy a 160 km/h pro vozidla s naklápěcí technikou.“
Hotové jsou již hlavní tunelářské práce na zbývajících třech tunelech na přeložce – v Zahradnickém, Tomickém a Tomickém II – a pokračuje se jejich vybavováním závěsy pro trakční vedení, osazováním součástí zabezpečovacího systému, stejně jako montáží vedení pro osvětlení.
Práce na ražbě a hloubení tunelů, nosných stavebních objektů stavby, probíhaly 24 hodin denně. Přebytečná zemina z výstavby tunelů – jednoho hloubeného a čtyř ražených – se ukládala na deponii Heřmaničky do tělesa budoucího náspu v rámci navazující stavby železničního koridoru. V rámci stavby přeložek trati byly kromě tunelů zřízeny zcela nové mostní objekty.
Finanční prostředky poskytl Státní fond dopravní infrastruktury. Současně bylo zažádáno o spolufinancování tohoto projektu Evropskou unií v rámci Operačního programu Doprava. Plánovaný příspěvek z Fondu soudržnosti činí 4 085 845 894 Kč. Žádost o poskytnutí dotace byla Ministerstvem dopravy ČR schválena v listopadu 2009, nyní probíhá schvalovací proces na úrovni Evropské komise. Celkové investiční náklady stavby jsou 6 756 893 000 Kč. Národní zdroje: 2 671 047 106 Kč.
ZÁKLADNÍ INFORMACE | |
Název stavby | Modernizace trati Votice – Benešov u Prahy |
Investor stavby | Správa železniční dopravní cesty, státní organizace |
Generální projektant | SUDOP Praha, a. s. |
Zhotovitel | Sdružení VoBen (EUROVIA CS, a. s. – vedoucí účastník sdružení, Subterra, a. s., VIAMONT DSP, a. s.) |
Termín zahájení | srpen 2009 |
Termín dokončení | květen 2013 |
Délka přeložky | 2,123 km |
Votický tunel (hloubený) | 0,590 km |
Olbramický tunel (ražený) | 0,480 km |
Nové mosty | 2 |
Nové propustky | 3 |
Modernization of Railway Track Votice – Benešov u Prahy
The ceremony associated with putting into operation of two new rail tunnels in modernized track section of transit railway corridor IV – Olbramovický and Votický – was held on November 30, 2011. Odd group of tracks in the railway station Olbramovice, as well as the interlocking system in Olbramovice and Votice, including the automatic block system of the track section Votice – Olbramovice are already in operation.
Foto: SŽDC, Ing. Tomáš Drvota