Modernizace trati Červenka - Zábřeh na Moravě
Rubrika: Aktuality
Slavnostního zprovoznění se dne 29. října dočkala kompletně zmodernizovaná železniční trať v úseku Červenka - Zábřeh na Moravě. Železniční koridorová stavba „Modernizace traťového úseku Červenka - Zábřeh na Moravě“ je poslední z pěti staveb na tzv. spojovacím rameni Přerov - Česká Třebová na spojnici mezi I. a II. tranzitním železničním koridorem v České republice. Investorem akce, která začala v srpnu roku 2005, je Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (SŽDC).
Generální ředitel SŽDC Jan Komárek k významu stavby dodává: „Modernizovaný úsek umožňuje zrychlit dopravu na odbočné větvi koridoru a to dosažením provozní rychlosti až 160 km/h pro osobní a 120 km/h pro nákladní provoz.“
Jedná se o modernizaci dvoukolejné elektrizované trati v délce 24,4 km včetně železničních stanic Červenka, Moravičany, Mohelnice a Lukavice na Moravě. Modernizace úseku kromě zvýšení traťové rychlosti zahrnuje také navýšení kapacity trati ze 116 párů vlaků na 150 za 24 hodin.
Rekonstrukcí železničního spodku se dosáhlo předepsané únosnosti železničního tělesa a funkčního odvodnění. Opravilo se celkem 22 mostů včetně největšího, zvaného Moravní (přes řeku Moravu) v délce 110 m a 6 propustků. Všechny mostní objekty jsou opatřeny průběžným štěrkovým ložem, které neomezuje stanovenou traťovou rychlost a je tak dosaženo traťové třídy zatížení D 4 UIC.
V rámci úprav železničního svršku se docílilo prostorové průchodnosti i pro jízdu vozidel s překročenou ložnou mírou UIC-GC. Směrové a sklonové poměry i tvar železničního svršku jsou navrženy tak, aby bylo dosaženo maximální rychlosti a dynamiky jízdy vlaků. Byly položeny nové koleje a výhybky s pružným upevněním kolejnic k pražcům, které snižuje vibrace a hlučnost.
V každé železniční stanici je vybudováno jedno ostrovní nástupiště s podchodem a výtahy. Samozřejmostí jsou bezbariérové přístupy, umožňující cestujícím snadný pohyb v prostorách stanic
a bezpečný přístup na nástupiště. Na ostrovních nástupištích jsou nové přístřešky pro cestující. Zastřešené jsou i vstupy do podchodů.
Kompletně bylo zrekonstruováno trakční vedení stávající stejnosměrné proudové soustavy 3 kV pro rychlost 160 km/hod. Nové osvětlení železničních stanic je umístěno na trakčních stožárech. Při rekonstrukci silnoproudých zařízení byly instalovány i rozvody nízkého napětí, měniče k napájení elektrických ohřevů výhybek, trafostanice 22/0,4 kV, statické měniče 3 kV pro napájení zabezpečovacího a technologické zařízení.
Trať má nové elektronické zabezpečovací zařízení zvyšující bezpečnost železničního provozu. Nové zabezpečení mají i dva úrovňové železniční přejezdy.
V rámci modernizace sdělovací sítě vznikl nový dostatečně kapacitní traťový optický kabel, traťový a místní rádiový systém, integrované telekomunikační zařízení, rozhlasový a informační systém pro cestující, elektrická požární signalizace a elektronický zabezpečovací systém. Rekonstruovány byly i vnitřní prostory budov železničních stanic určené pro zabezpečovací techniku.
Podél železniční trati vyrostly téměř čtyři kilometry protihlukových stěn. V určených lokalitách jako součást individuálních protihlukových opatření byla u celkem 38 objektů vyměněna stávající okna za okna méně propouštějící hluk. (V souladu s Nařízením vlády č. 148/2006 Sb. o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací.)
Stavba prochází CHKO Litovelské Pomoraví a byla realizována v souladu se závěry EIA – posouzení vlivu stavby na životní prostředí. Podmínky ve vztahu k území „Natura 2000“ byly splněny. „Stavební práce byly pečlivě navrženy a realizovány s ohledem na chráněnou krajinnou oblast Litovelské Pomoraví, kterou prochází jedna třetina modernizovaného úseku. Použili jsme speciální technologie a materiály maximálně šetrné k okolí,“ sdělil Josef Hájek, generální ředitel společnosti Skanska DS, která je vedoucím členem sdružení zhotovitelů.
Celá akce byla financována prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury a Evropskou unií z Fondu soudržnosti.
Technická specifikace stavby:
-
zavedení vyšší traťové rychlosti až do 160 km/h
-
zavedení prostorové průchodnosti UIC GC, která umožní přepravu širších nákladů
-
zvýšení třídy zatížení prostorové UIC D4 pro rychlost 120 km/h, která umožní nákladní dopravě přepravu těžších nákladů v dané rychlosti
-
úpravy a rekonstrukce železničního spodku
-
nový typ železničního svršku (UIC 60)
-
rekonstrukce 22 železničních mostů
-
rekonstrukce 5 propustků
-
přestavba 5 silničních nadjezdů
-
rekonstrukce staniční budovy v souvislosti s instalací moderních technologií
-
modernizace zabezpečovacího zařízení
-
rekonstrukce trakčního vedení v celkové délce 76 km
-
68 nových výhybek
-
digitalizace, kabelizace
-
modernizace nástupišť
-
nové 4 podchody pro cestující
-
protihlukové stěny v délce téměř 4 km a individuální protihluková opatření na 38 objektech
Investor: Správa železniční dopravní cesty, Stavební správa Olomouc.
Generální projektant: Sdružení projekčních firem = IKP Consulting Engineers, Praha a SUDOP Brno
Zhotovitel: Sdružení stavebních firem s názvem „Koridor Červenka – Zábřeh“, založené 13.6.2005 pro tuto stavbu a sestávající z účastníků: Skanska ŽS, (dnes s názvem Skanska DS), Subterra, Leonhard Weiss & Co.
Termín výstavby: 08/2005 – 10/2008 tj. 39 měsíců.
Celkové investiční náklady (CIN) dle projektu stavby: 4.586.286.000 Kč.
Pomoc z Fondu soudržnosti Evropského společenství: 100.148.250 eur.