Modernizace pražského hlavního nádraží pokračuje
Rubrika: Aktuality
Druhá etapa modernizace pražského hlavního nádraží začala dne 7. ledna 2008. Investor stavby - Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (SŽDC) v pátek 4. 1. 2008 předal staveniště zhotovitelům a tím odstartoval stavbu s názvem Modernizace západní části Praha hlavní nádraží – 2. část; nástupiště č.1 až č. 4. „Tato nástupiště jsou původní z roku 1911 a dnešním potřebám cestování již nevyhovují,“ řekl dnes Ing. Jan Komárek, generální ředitel SŽDC, a dodal: „V rámci této stavby se cestující dočkají také nových podchodů, informačních systémů a dalších vylepšení, zpříjemňujících cestování po železnici.“
Druhá etapa modernizace pražského hlavního nádraží navazuje na etapu první, během které byly vybudovány nové železniční mosty přes Seifertovu ulici. Díky jejich moderní konstrukci se výrazně snížila hlučnost železniční dopravy v centru Prahy, zvýšila rychlost vlaků, kapacita příjezdů do nádraží a také bezpečnost provozu. Nové mosty pomohly i silniční dopravě v centru Prahy, konkrétně v dlouhodobě přetížené křižovatce Bulhar.
„V minulých dnech jsme podepsali s investorem SŽDC smlouvu, převzali staveniště, a proto mohla být dnes zahájena nepřetržitá výluka kolejí u 3. a 4. nástupiště, která potrvá do 9. června 2008. Po ní bude následovat výluka pro nástupiště č. 1 a č. 2,“ uvedl Jiří Procházka, ředitel divize č. 3 - Metrostav, vedoucí sdružení firem, které zvítězilo ve veřejné obchodní soutěži. Dalšími členy jsou Skanska DS a Stavby silnic a železnic.
První až čtvrté nástupiště budou modernizována, dostanou nový povrch a jejich nástupištní hrana bude zvýšena na 550 mm nad temenem kolejnice, což usnadní nástup i výstup cestujících. Na všechny perony bude samozřejmě vybudován bezbariérový přístup (nové eskalátory, výtahy). Železniční stanice Praha hlavní nádraží bude vybavena nejmodernějšími informačními systémy, pamatujícími i na slabozraké a nevidomé. Nově budou přestavěny oba starší podchody pro cestující (střední a jižní) a prodloužen severní zavazadlový tunel.
Modernizováno bude rovněž kolejiště, tj. koleje, pražce a jejich upevnění, a také výhybky na jižním zhlaví, tedy v místě kde se koleje rozvětvují. V souladu s projektem bude provedena sanace železničního spodku a obnoveno odvodnění. To se týká i ocelové haly nádraží, kde budou vybudovány nové svody, aby již nemohlo do haly zatékat. Hlavní nádraží získá vedle sdělovací techniky také nejmodernější zabezpečovací zařízení, nové trakční stožáry i vedení a dvě trafostanice včetně napájení.
Cestující budou mít během modernizace k dispozici vzdálenější nástupiště, která v této etapě nebudou rekonstruována. Byla vybudována v 90. letech minulého století a jsou v dobrém stavu. 'Většina vlaků po dobu rekonstrukce odjíždí z pátého, šestého a sedmého nástupiště. Tam se cestující dostanou pouze novým severním podchodem, ostatní podchody budou kvůli rekonstrukci uzavřeny,' uvedl Jiří Kolář, náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu a doplnil: 'Z prvního a druhého nástupiště budou odjíždět jen osobní vlaky do Berouna a rychlíky ve směru na Plzeň, na tato dvě nástupiště se cestující dostanou také středním podchodem, ten ale kvůli stavbě dál nepovede. Vozíčkáři se na páté, šesté a sedmé nástupiště dostanou standardně bez komplikací; v případě cesty z prvního či druhého nástupiště je prosíme, aby kontaktovali v odjezdové hale dozorčího přepravy, který jim pomůže služebním výtahem.'
Celková investice do druhé etapy dosáhne1,6 miliardy Kč. Financování stavby zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). Vzhledem ke skutečnosti, že jde o projekt podporující modernizaci transevropské dopravní sítě v rámci priorit Operačního programu doprava na léta 2007-2013, předpokládá se i spolufinancování této stavby z evropského Fondu soudržnosti.
Zprovoznění všech modernizovaných kolejí a nástupišť je plánováno na 1. prosinec 2008, tedy zároveň s ukončením stavby Nové spojení (zprovoznění kolejí). Pražské hlavní nádraží tak bude definitivně propojeno s Novým spojením a tím i s národními železničními koridory. SŽDC spolu se zhotoviteli podstatně zmodernizuje centrální oblast pražského železničního uzlu o celé 2 roky dříve, než předpokládal původní harmonogram. Dokončovací práce (ostatní stavební objekty a terénní úpravy) budou ještě probíhat v roce 2009.
Základní údaje:
Investor: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace,
Stavební správa Praha
Zhotovitel: „Sdružení MSS Praha hl.n.“, jehož členy jsou Metrostav, (vedoucí účastník sdružení), Skanska DS a Stavby silnic a železnic.
Projektant: SUDOP Praha
Zahájení stavby: leden 2008
Ukončení stavby: prosinec 2008; hlavní stavební práce
březen 2009; dokončující práce
Celkem bude:
odvezeno více než 75 tisíc tun materiálu z demolic,
postaveno cca 4,2 km kolejového svršku,
vloženo 5 výhybek; z toho jedna křižovatková,
postaveno 31 trakčních stožárů,
položeno cca 18 000 m2 kamenných dlažeb