Modernizace Hlavního nádraží v Praze pokračuje
Rubrika: Aktuality
Při příležitosti poslední (druhé) etapy modernizace západní části kolejiště a nástupišť Hlavního nádraží v Praze se počátkem srpna ve vládním salonku na hlavním nádraží konala tisková konference. Jejími pořadateli byly Správa železniční dopravní cesty, státní organizace a sdružení zhotovitelů Sdružení MSS Praha hl. n. Pro železniční dopravu v hlavním městě a tratě, které Prahou procházejí, budou mít modernizovaná kolejiště hlavního nádraží společně s realizací Nového spojení zásadní vliv. Opravená nástupiště (I– IV) budou zprovozněna již v prosinci letošního roku.
V devadesátých letech minulého století bylo na hlavním nádraží opraveno nástupiště č. 5, vyrostla dvě nová nástupiště č. 6 a 7 a byl vyhlouben celý stávající severní podchod. Nástupiště č. 1 - 4 zůstala v původním stavu. SŽDC proto v lednu tohoto roku zahájila jejich rekonstrukci. Přestavba kolejiště byla rozdělena na dvě části. V první etapě byla modernizována nástupiště č. 3 a 4, která byla zprovozněna v červnu letošního roku. V probíhající druhé etapě jsou rekonstruována nástupiště č. 1 a 2.
Podrobné informace ohledně probihající modernizace poskytl
generálni ředitel SŽDC inženýr Jan Komárek.
Obě etapy se týkají rekonstrukce kolejí, výhybek, trolejového vedení a zabezpečovacího zařízení, realizace moderního nástupiště a podchodů. Součástí modernizace je i nový informační systém s rozhlasovým ozvučením, bezbariérové přístupy na všechna nástupiště, které respektují potřeby slabozrakých a nevidomých. Z nových podchodů povedou kromě schodišť eskalátory a výtahy.
Protože původní ocelová konstrukce zastřešení haly z let 1905-1906 je památkově chráněna, jedná se o unikátní technické řešení, jsou zajímavá kloubová uložení na základových patkách zasklena. V současnosti je v provozu pouze jeden – severní podchod k nástupištím. V rámci druhé etapy budou rozšířeny dva stávající podchody – střední a jižní, jejichž části přiléhají k historické Fantově budově. Po dokončení stavby budou sloužit cestujícím celkem tři 8 m široké a 2,55 m vysoké podchody. Ukončení 2. etapy a zprovoznění všech kolejí včetně podchodů je plánováno na prosinec tohoto roku.
Pohled na kloubová uložení původní ocelové konstrukce
zastřešující Hlavní nádraží.
Novou podobu bude mít i zázemí nástupišť. Stávající zavazadlový tunel (jižní) bude přeměněn na kabelový kanál (pod nástupišti č. 5 - 7 je nyní raženo jeho prodloužení). Severní zavazadlový tunel a kolektor mají již vybudovány úseky pod nástupišti č. 5 - 7, v prostoru přednádraží a ve Fantově budově. Nyní se tyto úseky propojují pod nástupišti č. 1 - 4. Objekt je dvoupodlažní - spodní podlaží tvoří zavazadlový tunel se světlými rozměry 6,4 x 2,7 m, horním podlažím je veden kabelový kanál (6,4 x 2,2 m). Na každé nástupiště povede z tunelu nákladní výtah.
Dosavadní odvodňovací síť bude kvůli dispozičnímu uspořádání a postupu stavby zrušena, nádraží získá nový systém odvodnění a svedení srážkových vod do kanalizace. Nová hlavní kanalizační stoka bude vedena v ražené štole.
Modernizace Hlavního nádraží přispěje ke zvýšení dopravní
kapacity a kvality odbavení cestujících.
Na podsypnou vrstvu a kolejové lože budou položeny rovnoběžné průjezdné koleje s osovou vzdáleností minimálně 5 m. Nástupiště č. 2, 3 a 4 budou ostrovní, nástupiště č. 1 bude boční. Délka nástupištních hran je u všech nástupišť 400 m, s výjimkou hrany u koleje č. 1, která je dlouhá 370 m. Nově bude položeno celkem 4.285 m kolejí se svrškem tvaru S 49. Severní i jižní zhlaví budou mít elektrický ohřev výměn se samostatnými povětrnostními čidly. Modernizací projde i sdělovací a zabezpečovací zařízení. V příštím roce budou ještě dokončovány terénní úpravy hlavního nádraží, které však již nebudou mít zásadní vliv na cestující.
Práce na modernizaci pražského Hlavního nádraží jsou v plném proudu
Letní doprava je ovlivňována i souběžnou stavbou s názvem „Rekonstrukce trati v 1. vinohradském tunelu“, která znemožňuje během prázdnin přímé vlakové spojení mezi hlavním nádražím a Smíchovem. Jde o rekonstrukci odvodnění, kolejí a troleje v tomto tunelu, jejíž dokončení se plánuje do 31. srpna tohoto roku. Vlaky se na své obvyklé trasy v tomto úseku vrátí počátkem září.
Jedním z důvodů rekonstrukce byla nutnost napojit koleje Nového spojení vedoucí z tunelů pod Vítkovem na severní zhlaví hlavního nádraží, potom nutná modernizace nástupišť a přístupových tunelů do podoby odpovídající moderní osobní dopravě. „Díky modernizaci se zvýší dopravní kapacita a také kvalita odbavení cestujících. Hlavní nádraží se tak stane skutečně centrální stanicí pro mezinárodní a dálkovou vlakovou dopravu,“ řekl inženýr Jan Komárek, generální ředitel SŽDC.
Investorem modernizace hlavního nádraží je Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (SŽDC). Náklady celé stavby dosáhnou výše 1,6 miliardy Kč. Na spolufinancování rekonstrukce se bude podílet Evropská unie z Fondu soudržnosti, a to v rámci Operačního programu Doprava (OPD). Ostatní náklady jsou hrazeny Státním fondem dopravní infrastruktury, který zajišťuje i předfinancování stavby. Zhotovitelem je Sdružení MSS Praha hl.n., jehož členy jsou Metrostav (vedoucí sdružení), Skanska DS a Stavby silnic a železnic. Projekt zpracoval Sudop Praha