KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    Ministr dopravy: krácením peněz do infrastruktury neušetříme

Ministr dopravy: krácením peněz do infrastruktury neušetříme

Publikováno: 20.7.2011, Aktualizováno: 1.8.2011 10:13
Rubrika: 2011

Ministr dopravy Pavel Dobeš informoval premiéra Petra Nečase o možných scénářích budoucího vývoje v resortu dopravy. Reagoval tím na poslední návrhy státního rozpočtu, které předložil ministr financí. V případě jeho schválení totiž hrozí České republice výrazné finanční ztráty. A nejen to.

Šéf resortu dopravy Pavel Dobeš se na premiéra Nečase obrátil osobním dopisem. „Vysvětluji v něm možné dopady pro Českou ekonomiku i resort dopravy jako takový, pokud by mělo dojít ke schválení navrhovaných škrtů“ nastínil obsah sdělení ministr Dobeš. „Považoval jsem za nezbytné pana premiéra seznámit s dopady jednotlivých variant,“ dodal.

Celá budoucnost české dopravní infrastruktury se dá podle Pavla Dobeše prezentovat ve třech možných variantách.

A/ Vláda přijme poslední návrh ministra financí a resort dopravy tak přijde o 15 miliard korun. V praxi to znamená nevyčerpání financí z Operačního programu doprava (OPD) ve výši 40 miliard korun. Kromě toho dojde také k zastavení všech národních akcí a k dalším nákladům na konzervaci těchto projektů ve výši zhruba 2 miliardy korun. Zastaví se také plánování a příprava na další roky, čímž dojde k omezení možnosti čerpat i z evropských fondů pro roky 2014-2020, což ve svém důsledku znamená ztrátu dalších až 100 miliard korun.

B/ Dodržení původního rámce výdajové kapitoly Ministerstva dopravy, tedy stav kdy resort dopravy nedostane nic navíc, ale také nebudou kráceny investice do infrastruktury. Tento krok znamená ohrožení naši schopnosti čerpat finanční prostředky z OPD ve výši 19 miliard korun. I tento krok však povede k pozastavení všech staveb realizovaných z národních zdrojů, jejich konzervaci a omezení projektové přípravy do budoucna. Rámec neumožní ani vyrovnání se se současnými, již zasmluvněnými stavbami.

C/ Vláda uzná v souladu s programovým prohlášením koaliční vlády, že doprava je prioritou této země a rozpočet kapitoly resortu dopravy bude posílen minimálně o 7 miliard korun. Na této hranici je již možné realizovat všechny kroky směřující k vyčerpání prostředků OPD. Takový rámec již také dovolí nezbytnou přípravu tzv. náhradních projektů, na které bude možné převést případné nezpůsobilé prostředky z EU z dříve nerealizovaných staveb.

„Pokud se bavíme o nevyčerpání Evropských peněz, pak hovoříme o odmítnutí jedinečné šance, kdy za každou naší vloženou korunu dostáváme z Evropy a jejích fondů trojnásobek. To je nabídka, která v budoucnu již nemusí přijít,“ nastínil podstatu problému ministr Dobeš

Šéf resortu dopravy již dříve deklaroval, že je připraven škrtat v kapitole ministerstva dopravy za předpokladu, že zůstane zachován objem příspěveku národních peněz do Státního fondu dopravní inrfastruktury podle koaliční smlouvy.

Resort dopravy nesl podle ministra rasantní krácení již v loňském roce a to v objemu téměř poloviny všech vládou provedených škrtů. „Požadujeme proto aby byla dodržena koaliční smlouva a aby úsporná opatření nesly rovnoměrně všechny kapitoly,“ dodal Pavel Dobeš.

 

 

 

„V případě, že by se tak nestalo hrozí nejen ztráty v podobě nevyčerpání evropských programů. Další riziko představují i náklady spojené s již dříve zasmluvněnými projekty, nemluvíme zatím vůbec o vypisovaných dotacích včetně té na zajištění železniční dopravní dostupnosti, o provozu železnice, o předfinancování krajů ani třeba o příspěvku na údržbu komunikací hlavnímu městu Praze. Zcela stranou pak nechávám takové souvislosti jako je propouštění stavebních dělníků a mnohé další,“ nastínil další omezení plynoucí ze škrtů ministr Dobeš.

„Podle mého názoru je možné považovat krácení investic do infrastruktury za krátkodobou úsporu, ta se nám však v delším pohledu velmi významně prodraží,“ uzavřel komentář k rozpočtu ministr.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí (39x)
Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí. Umožní to dostavba dálnice na rakouské straně až do Poysdorfu a...
Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (37x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Odborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozuOdborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozu (26x)
Třetí ročník odborné konference HLUK s podtitulem Snižování hlukových zátěží se konal 10. listopadu 2011 v Konferenčním ...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice