Ministr dopravy Dobeš odkládá stavbu několika dálnic
Rubrika: 2011
Ministr dopravy Pavel Dobeš odkládá stavbu několika dálnic, rychlostních komunikací a silnic první třídy. Uvedl to dnes server Aktuálně.cz. Zpozdit se má například stavba východní části Pražského okruhu.
Podle serveru Dobeš ve čtvrtek předloží kolegům ministrům seznam staveb, na které už nejsou peníze. Spolu s rozpočtem Státního fondu dopravní infrastruktury jim mimo jiné oznámí, že odkládá o dva roky zahájení stavby východní části pražského okruhu z Běchovic k dálnici D1. O rok má být odložena dostavba posledních čtyř kilometrů na dálnici D11 z Prahy do Hradce Králové, stejný odklad čeká i spojení Zlína s dálnicí D1 po silnici do Otrokovic.
„Je to taktika, jak vládu na čtvrtečním jednání přesvědčit, aby dala Dobešovi pro příští rok dvanáct miliard na další nové silnice a na opravu těch současných,“ píše Aktuálně.cz.
Proti původním střednědobým rozpočtovým plánům má stát příští rok poslat Státnímu fondu dopravní infrastruktury (SFDI) o deset miliard korun méně, a to 37 miliard. Ministerstvo dopravy varovalo, že se kvůli tomu významně zúží plán dopravní výstavby.
„Přes kritický nedostatek financí bude dopravní rozpočet financovat méně významné stavby, jakými jsou v první řadě rychlostní silnice R7 mezi Žatcem a Chomutovem, anebo dotažení silnice R35 z Liberce na německou hranici u Hrádku nad Nisou, kde na ni ovšem nenavazuje žádná německá silnice,“ píše server.
Odklady důležitějších staveb typu Pražského okruhu mají přesto logiku. Žádná z nich není spolufinancována z evropských dotací, které je třeba vyčerpat do roku 2015. Dopravní rozpočet proto musí v první řadě investovat do silnic a železnic, kde část nákladů uhradí Evropská unie.
Při čerpání z Bruselu přitom hrozí další riziko. "Evropská komise a ministerstvo dopravy provádějí zpětnou kontrolu oprávněnosti výdajů na evropských projektech. Výsledkem těchto kontrol může být odebrání dotace. Tato hrozba je odhadnuta na téměř 20 miliard korun v silničních projektech," varuje Dobešův materiál.
Proto dopravní rozpočet navrhuje zahájit některé železniční stavby, ke kterým Brusel zpravidla nemívá námitky a které je možné dokončit do čtyř let.
Odložené stavby:
Název silnice | úspora (v mil. Kč) | odklad do roku | rok dokončení stavby |
|
R1 | Běchovice - D1 | 1965 | 2014 | ? |
D1 | Přerov - Lipník | 600 | 2013 | ? |
I/49 | Malenovice - Otrokovice | 459 | 2013 | 2013 |
D11 | Osičky - Hradec Králové | 403 | 2013 | 2016 |
I/11 | Mokré Lazce - Ostrava | 300 | 2013 | 2015 |
R35 | Opatovice - Ostrov | 293 | 2013 | 2017 |
I/56 | Ostrava - Prodloužená Místecká | 239 | ? | ? |
I/37 | Pardubice, průtah | 161 | ? | ? |
I/33 | Náchod, průtah | 100 | ? | ? |
R6 | Řevničov, obchat | 50 | ? | ? |
I/9 | Česká Lípa. obchvat | 35 | ? | ? |
R48 | Frýdek - Místek, obchvat | 27 | ? | ? |
Zpomalené stavby:
Název silnice | úspora (v mil. Kč) | prostaví se | rok dokončení stavby | |
D1 | Bohmín - Hranice | 531 | 505 | 2013 |
I/42 | Brno, tunely Dobrovského | 430 | 420 | 2014 |
D8 | Tunel Radejčín | 373 | 138 | 2014 |
I/67 | Bohumín, obchvat | 161 | 242 | 2013 |
Zdroj: Ministerstvo dopravy
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.