Ministerstvo dopravy upraví koncepci výstavby dopravní infrastruktury
Rubrika: 2011
Ministerstvo dopravy (MD) upraví koncepci výstavby dopravní infrastruktury do roku 2025, novou verzi zveřejní do 14 dnů. Novinářům to dnes řekl prezident Svazu dopravy ČR Jaroslav Hanák. Nová verze podle něj zohlední připomínky kritiků a bude mít i variantu počítající s víc penězi. Ministerstvo změny v dokumentu na základě diskuzí s partnery připouští.
Svaz dopravy je jedním z největších kritiků dopravní superstrategie. Podle Hanáka je současná podoba dokumentu příliš defenzivní. Hanák ministru dopravy Vítu Bártovi (VV) vyčítá, že není ochoten uvažovat o navýšení finančních prostředků pro výstavbu dopravní infrastruktury. Pokud Česko nebude pokračovat ve výstavbě dálniční sítě, hrozí mu ztráta konkurenceschopnosti, soudí Hanák.
MD podle mluvčího rezortu Jakuba Ptačinského změny v dokumentu na základě diskuzí s partnery připouští. K možnému navýšení finančních prostředků na výstavbu dopravní infrastruktury se dnes nevyjádřilo. Až dosud ale trvalo na objemu finančních prostředků, které vláda na výstavbu dopravní infrastruktury MD přidělila.
Jako jedno z možných řešení požaduje Svaz dopravy urychleně dokončit práce na zákonu, podle kterého by bylo možné spolufinancovat výstavbu s přispění soukromého kapitálu takzvaných PPP projektů. Právě PPP projekty jsou jednou nejzákladnějších priorit i pro MD. V polovině minulého měsíce Bárta na zasedání sněmovního hospodářského výboru připustil, že financování prostřednictvím soukromého kapitálu je jediným možným řešením pro pokračování výstavby nejen v Česku, ale i v Evropské unii.
Podle Hanáka je nutné pečlivě uvážit, jakou stavbu by mělo MD použít pro první realizaci PPP projektu. Na úspěchu tohoto konkrétního projektu totiž bude záviset další možnost výstavby infrastruktury ze soukromých peněz.
Dopravní superstrategii v minulosti kritizovali například Svaz podnikatelů ve stavebnictví (SPS), sněmovní hospodářský výbor a některé kraje. Dokument je podle SPS nedopracovaný a navrhovaný rozsah nových dopravních staveb je prý nepřijatelný.
Podle již dříve zveřejněných návrhů SPS by stát mohl získat další peníze na financování výstavby například zdražením dálničních kuponů či rozšíření silniční daně i na soukromá vozidla. Získané finance by směřovaly do Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který se letos ztenčí zhruba o třetinu na 61,3 miliardy korun. Do fondu by podle stavařů mohla směřovat také například třetina daní z minerálních olejů.
Návrh dopravní superkoncepce vytvořilo MD na základě konzultací s Asociací krajů, SFDI a dopravními odborníky. Jde o přehled priorit ve výstavbě dopravní infrastruktury do roku 2025, který MD hodlá předložit vládě v polovině roku. Rychlé dokončení výstavby podle superkoncepce čeká například úsek D3 u Tábora a rychlostní komunikace R6 mezi Karlovými Vary a Chebem. MD plánuje i dotažení dálnice D1 z Bohumína ke státní hranici s Polskem.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.