Ministerstvo dopravy představilo možnosti potenciálních úspor v investičních projektech ŘSD
Rubrika: 2011
Vedení resortu chce zabránit spekulacím s pozemky. Pomoci má novela zákona.Potenciální úspory v řádu několika desítek procent oproti stávajícím nákladům byly nalezeny podrobnou analýzou investičního procesu v Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Vedení organizace tuto prověrku uskutečnilo na základě pokynu ministra dopravy Pavla Dobeše.
V procesech ŘSD byla nalezena řada závad, nejasností, nedomyšlených postupů. Je však třeba konstatovat, že ne všechny nalezené možnosti úspory padají na vrub samotné organizace. V mnoha případech je totiž ŘSD v důsledku nevyhovující legislativy nuceno vynakládat veřejné prostředky určené na budování, údržbu a opravy dálnic a silnic I. třídy i na různé jiné, s dopravou přímo nesouvisející stavby. Typickým příkladem je skutečnost, že pozemky pro nové komunikace musí ŘSD vykupovat za ceny stavebních pozemků, ačkoli jde o pole a louky s podstatně nižší cenou, které by se stavebními pozemky nikdy nestaly, pokud by stát dálnici nestavěl.
Právě výkupy pozemků patří mezi oblasti, které jsou nyní pro celý systém financování dopravní infrastruktury klíčové. Ministerstvo dopravy spolupracuje s ministerstvem pro místní rozvoj na přípravě novely „zákona o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo stavbě“. „Chceme udělat tečku za spekulacemi s pozemky, které se v posledních letech staly běžnou součástí přípravy dopravních staveb. Pokud se podaří novelu zákona prosadit, nebudou mít spekulanti možnost tlačit stát do kouta a blokovat výstavbu,“ říká ministr Pavel Dobeš.
Novela zákona předpokládá především oddělení procesu vyvlastnění od jednání o náhradě. „ŘSD bude mít volnou ruku k jednání o ceně s majitelem pozemku. Pokud na tuto cenu majitel pozemku do zákonem určeného počtu dní nebude akceptovat, pak se rozhodnutí přesune na Vyvlastňovací úřad. Tím budou magistráty nebo krajské úřady. V takovém případě se pak bude náhrada za pozemek určovat dle odhadu ceny před vydáním územního rozhodnutí,“ vysvětluje ministr.
Ministerstvo dopravy předpokládá úpravou zákona zásadní zrychlení celého procesu výstavby. „A především si od této úpravy slibujeme úsporu až do výše 60 procent ze současné ceny za výkupy pozemků,“ říká ministr Pavel Dobeš.
Dalším předmětem zájmu ministerstva a ŘSD jsou nadstandardní požadavky obcí, měst, krajů a dalších organizací. Ty většinou požadují různé doplňkové práce, které se samotnou stavěnou komunikací nesouvisejí. Výstavba se tak prodražuje a stává se neefektivní. S ohledem na napnutý rozpočet není možné podobným způsobem pokračovat.
Do budoucna chce ŘSD nastavit zcela jiný systém přípravy silničních komunikací. Jeho součástí budou také odlišná pravidla vztahů s obcemi, kraji a dalšími organizacemi.
Princip je vcelku jednoduchý. ŘSD se potýká s nedostatkem prostředků v rozpočtu. Je zřejmé, že nebude na všechny plánované a potřebné komunikace. ŘSD tedy bude muset vybírat. A přednost dostanou lokality, kde bude zájem hledat společné řešení nebo odpovědnější a ekonomicky šetrnější přístup.
„Pokud budeme stále dokola konfrontování s požadavky na stavbu nadbytečností nesouvisejících s hlavní komunikací, pak tyto lokality nepotěšíme. Přednost dostanou ty oblasti, kde pochopí, že se musí na stavbách šetřit a kde si odepřou luxusní pojetí dopravní infrastruktury,“ doplňuje René Poruba. Dodává, že pokud přeci jen budou obce, města, občanská sdružení nebo jiné organizace nadstandardní objekty chtít, musejí se na nich finančně spolupodílet nebo je uhradit ze svého.
Už nyní lze zaznamenat první výsledky. Některé kraje a obce skutečně na zbytečný luxus rezignují. „Vědí, že je pro ně důležitější samotná stavba komunikace. A jsou ochotni oželit různá mimoúrovňová křížení, drahé ekodukty nebo se stavbou zcela nesouvisející modernizace autobusových nádraží, železničních stanic a podobně,“ uzavírá René Poruba.
ŘSD společně s ministerstvem dopravy chce nový způsob přípravy staveb představit krajům, obcím a dalším organizacím co nejdříve.
Prezentace ve formátu PDF (2 MB)